Pilotul polonez ştia rusa la perfecţie
Comandantul aeronavei poloneze care s-a prăbuşit sâmbătă cunoştea foarte bine atât limba rusă, cât şi engleza, susţin colegi de-ai săi, ceea ce pune la îndoială varianta oficială a anchetatorilor ruşi. Potrivit ultimului controlor de trafic aerian care a vorbit cu echipajul, Pavel Pliuşnin, piloţii "vorbeau ruseşte prost, era foarte greu pentru ei să comunice cifre".
În ciuda acestei declaraţii, camarazii căpitanului aeronavei Tu-154M, Arkadiusz Protasyuk (36 de ani), sunt de altă părere. "Arek stăpânea la perfecţie limba rusă, discuta cu lejeritate în rusă şi engleză", a afirmat Bartosz Strolinski, colonel polonez, potrivit portalului top.rbk.ru, citat de Hotnews.ro.
Protasyuk aterizase cu trei zile înainte pe acelaşi aerodrom militar Severnâi din Smolensk, când l-a transportat la Katyn pe premierul polonez Donald Tusk, dar "nu a existat niciun moment de neînţelegere (cu controlorii de trafic ruşi – n.r.), niciun fel de observaţii", a spus colonelul, care a zburat alături de pilot.
Grzegorz Kulakovski, alt coleg al aviatorului, a declarat că Protasyuk "cunoştea foarte bine aeroportul şi era bine pregătit pentru misiune". Nu de aceeaşi părere sunt experţii din comisia de anchetă rusă, care au simulat ultimele minute de zbor ale aeronavei şi au ajuns la concluzia că a existat o "eroare fatală", deşi nu sunt elucidate toate împrejurările care au determinat-o.
Agenţia rusă RIA Novosti citează o sursă apropiată anchetatorilor, potrivit căreia "reconstituirea manevrelor de apropiere şi decriptarea cutiei negre care conţinea înregistrarea convorbirilor dintre piloţi şi turnul de control arată că piloţii au avut până în ultimul minut posibilitatea de a evita impactul cu solul". Ruşii îşi menţin opinia că deciza de a ateriza a fost luată împotriva recomandării exprese în sens contrar, dar că, inclusiv în această situaţie, dezastrul putea fi evitat.
Cu toată vizibilitatea redusă de ceaţă, piloţii plasaseră avionul exact pe axa pistei, arată simularea ruşilor. Totuşi, în ultima fază a apropierii de sol, echipajul ar fi apreciat eronat că avionul nu este pe o traiectorie bună.
"În acel moment, pilotul a comis o eroare fatală. A repornit reactoarele şi, dintr-un motiv neelucidat, a efectuat un viraj la dreapta, pentru a încerca să câştige în altitudine. Atunci, avionul a acroşat vârfurile copacilor şi a devenit incontrolabil", a explicat sursa agenţiei ruse.
Sursa: Gândul
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!