Plagiatul în jurnalism va fi blamat public în cadrul unei campanii naţionale
Campania presupune crearea unei aplicaţii pe pagina web www.mediaforum.md pentru publicarea probelor ce vor demonstra actul de plagiere a ştirilor, reportajelor, investigaţiilor şi altor materiale jurnalistice, transmite IPN.
Preşedinta Consiliului de Presă, Ludmila Andronic, a declarat pentru IPN că în ultima perioadă cazurile de plagiat s-au înmulţit, iar unele stucturi de media preiau neautorizat materiale jurnalistice de succes, în special investigaţii pentru care există interes public mare. „Aceste materiale sunt un bun intelectual al instituţiilor media care le-au generat, iar plagierea acestora fără premisunea deţinătorilor de drepturi nu este altceva decât un furt. Prin această campanie, vrem să-i determinăm pe jurnalişti şi administratorii instituţiilor media să respecte drepturile colegilor de breaslă”, a notat Ludmila Andronic.
Potrivit secretarului Consiliului de Presă, Petru Macovei, persoana care va semnala încălcarea Codului deontologic va trebui să anexeze materiale care vor demonstra actul de plagiere. De asemenea, campania va reflecta nu doar preluarea neautorizată a textelor jurnalistice, dar şi a fotografiilor şi materialelor grafice.
Directoarea săptămânalului „Ziarul de Gardă”, Alina Radu, a declarat pentru IPN că publicaţia se va alătura campaniei pe care o consideră absolut necesară. „Noi nu mai cunoaştem cum să luptăm cu preluările, furturile, plagiatul – nici nu mai ştim cum să le calificăm”. Potrivit jurnalistei, plagiatul este încă mai descurajant pentru reporterii de investigaţie, care deseori se supun riscurilor, utilizează mijloace costisitoare, iar alte instituţii media pur şi simplu preiau acest conţinut, fără să citeze sursa şi fără să respecte această muncă jurnalistică.
Preşedinta Centrului de Investigaţii Jurnalistice, Cornelia Cozonac, a menţionat că în presa din Republica Moldova sunt jurnalişti care se ocupă doar cu plagiatul. Potrivit preşedintei CIJM, această activitate ar trebui combătută pentru că munca jurnalistică, mai ales cea de investigaţie, implică timp, risc şi resurse. „De regulă, jurnalistul este cel care găseşte subiectul, îl documentează, ajunge la anumite concluzii, scoate la suprafaţă anumite probleme ce se vor ascunse. Este o muncă enormă”, a declarat Cornelia Cozonac.
Consiliul de Presă îndeamnă reprezentanţii mass-media să se implice în promovarea campaniei şi să semnalizeze cazurile de plagiere.
IPN