Prejudiciul estimat de statul român în cazul Volkswagen depășește 30 de milioane de euro
Potrivit acestora, calculul a luat în considerare faptul că taxa auto a fost plătită de cumpărători pentru motorizare Euro 5, iar mașina, în realitate, avea motorizare Euro 4.
Pe de altă parte, defalcat, datele estimate de Grupul mixt de lucru înființat, recent, de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor /MMAP/ și Ministerul Transporturilor /MT/ arată că au fost afectate: 1.944 de unități VW cu motorizare de 1,2 litri (prejudiciu estimat de 588.626 lei), 38.719 unități VW de 1,6 litri (pagubă de 24.487.635 lei) și 64.640 unități VW de 2,0 litri (prejudiciu de 98.540.565 lei).
Aceleași surse ministeriale au precizat că statul român se va îndrepta împotriva constructorului auto pentru recuperarea pagubei, însă instrumentarea efectivă a cazului va începe numai după ce autoritățile germane vor transmite informațiile oficiale, în perioada următoare.
"În cursul săptămânii trecute, Grupul mixt de lucru a stabilit faptul că statul se va îndrepta către constructorul auto german pentru recuperarea prejudiciului. De asemenea, Grupul de lucru a hotărât că va începe instrumentarea efectivă a cazului numai după ce autoritățile germane vor transmite tuturor statelor informațiile oficiale, în perioada următoare’, au subliniat sursele.
Contactat de AGERPRES, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Grațiela Gavrilescu, a confirmat valoarea prejudiciului, precum și faptul că șoferii români nu vor avea de suferit în urma crizei Volkswagen.
"Nu, nu vor avea de suferit șoferii români. Încă o dată spun ‘Nu’, pentru că atâta timp cât cetățeanul român a fost de bună credință, a dat o sumă destul de mare de bani pe o marcă extrem de importantă și apreciată, pe o mașină care a considerat că nu poluează mai mult decât o mașină de normă Euro 4 și nu a știut, nu a avut niciun fel de cunoștință vis-a-vis de emisiile date de motorul mașinii proprii, nu avem de ce să ne îndreptăm asupra cetățeanului de bună credință, ci numai asupra producătorului, cel care, de fapt, a modificat softul respectiv", a precizat Gavrilescu.
Șeful de la Mediu a reiterat că recuperarea prejudiciului se va face prin acționarea în judecată a companiei Volkswagen, existând posibilitatea ca statul român să se îndrepte și împotriva reprezentanței din România a constructorului auto.
"Noi trebuie să ne îndreptăm în primul rând asupra producătorului și, în funcție de ce ne vor spune specialiștii noștri, juriștii, o să vedem exact modalitatea. Binențeles că există și posibilitatea să ne îndreptăm și asupra reprezentanților din România. În același timp, găsim, împreună cu alte instituții ale statului, și o modalitate de amendare efectivă a companiei Volkswagen, pentru că, în afara faptului că suntem păgubiți de la buget cu o sumă de peste 30 milioane euro, cu care puteam să facem cu totul alte investiții în domeniul mediului — că era o infrastructură de apă-canal, că erau probleme de mediu gen ‘Casa verde’, proiect verde etc. sau parcuri în orașe și municipii din țara aceasta — mai există și o amendă pe care trebuie să i-o dai pentru că, din momentul în care a fost introdusă pe piață norma Euro 5, deci mașinile au trebuit efectiv să intre în fabricație cu normă Euro 5, până astăzi, când s-a constatat această fraudă, există un număr de ani și nu putem să stăm impasibili. Bineînțeles că trebuie amendată firma respectivă. O să vedem cum o să găsim varianta juridică", a explicat ministrul Mediului.
Grupul auto german a recunoscut că a echipat 11 milioane de vehicule vândute la nivel mondial (dintre care 2,8 milioane în Germania) cu un soft care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel. Scandalul a forțat demisia directorului general Martin Winterkorn, care a fost înlocuit cu Matthias Muller, directorul Porsche.
Compania a anunțat că va începe, în luna ianuarie, rechemarea la service a vehiculelor echipate cu softul care falsifică rezultatele testelor antipoluare ale motoarelor diesel, operațiunea urmând să fie finalizată până la sfârșitul lui 2016.
Portofoliul Volkswagen este format din 12 mărci, printre care automobilele VW, Lamborghini, Skoda, Seat, Bentley, Audi și Bugatti, dar și camioanele MAN și Scania.
sursa: agerpres.ro
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!