Cultură

Premiul Nobel pentru Fizică a fost acordat unui japonez și unui canadian

Premiul Nobel pentru fizică a fost acordat japonezului Takaaki Kajita şi canadianului Arthur B. McDonald care au fost recompensaţi pentru lucrările în domeniul neutrinilor. Premiul recunoaşte contribuţia celor doi la experimentele ce demonstrează că neutrinii îşi schimbă identitatea, metamorfoza însemnând că ei au masă proprie.

Descoperirea schimbă modul în care înţelegem modul în care se comportă materia şi se poate dovedi crucială pentru felul în care privim universul.

Acum 15 ani Takaaki Kajita a descoperit că neutrinii din atmosfera se "perindă" identităţi în drumul către detectorul Super-Kamiokande din Japonia. Tot în acei ani, echipa de cercetători condusă de Arthur B. McDonald în Canada a demonstrat că neutrinii de la Soare nu dispăreau în drumul lor către Pământ. Ei au fost în schimb "capturaţi" de Sudbury Neutrino Observatory.

Cele două grupuri de cercetători au rezolvat un puzzle care-i macină pe oamenii de ştiinţă de câteva decenii. Calculele teoretice făcute înaintea celor două descoperiri s-au dovedit inexacte.

sursa: hotnews.ro