PROBLEME cu trenurile modernizate în România
Recent, noul ministru al Transporturilor, Vasile Botnari, a efectuat o vizită la Gara Feroviară pentru a vedea cum stau lucrurile acolo. Ca rezultat, s-a dovedit că pentru modernizarea trenurilor, s-au cheltuit sume enorme de bani, iar lucrările nu corespund cerințelor.
Nici n-au ajuns bine, că deja s-au stricat
Dacă la unele trenuri rezervorul de ulei necesită să fie schimbat pentru a reduce consumul, pe unele trenuri a început să se decoloreze vopseaua, care, conform contractului, trebuia să dureze cel puțin un deceniu. O altă problemă depistată este materialul cu care sunt învelite scaunele trenului. Acesta a început deja să se decoloreze, iar pe unele scaune chiar s-a rupt. Vasile Botnari nu exclude că va cere despăgubiri de la compania „Remar”, din Pașcani, România.
„Sunt foarte multe probleme chiar pornind și de la culoarea trenului. Conform contractului, vopseaua trebuia să dureze cel puțin 10 ani. O altă problemă este consumul de combustibil, care nu este așa de rentabil cum s-a anunțat anterior. Urmează să avem întâlniri cu reprezentanții firmei care s-a ocupat de renovare, deoarece noi suntem în drept să cerem careva despăgubiri”, a declarat Vasile Botnari.
Vasile Botnari ministrul transporturilor și infrastructurii drumurilor
Noul șef de la Ministerul Transporturilor a precizat pentru TIMPUL că va cere să se facă controale riguroase pentru a verifica dacă nu au existat unele interese ascunse în perfectarea contractelor de renovare a trenurilor.
Cât despre deteriorările din interiorul vagoanelor, șeful interimar de la Căile Ferate ale Moldovei (CFM), Serghei Tomșa, spune că vinovați sunt călătorii și nicidecum firma care s-a ocupat de modernizare.
S-a pornit, dar nu a mai ajuns
Deși serviciul de presă al CFM anunța că unul din trenurile modernizate urma să fie pus pe linia Chișinău-Odesa încă pe 26 mai, acest lucru nu a avut loc. Noul ministru a evitat să dea mai multe detalii despre discuțiile pe care le poartă cu autoritățile din Ucraina. „Sunt acum discuții cu partea ucraineană, nu depinde numai de noi. Se discută despre plățile care trebuie să le facem noi lor, ei nouă și atât”, a punctat ministrul.
Săptămâna trecută, Ministerul Transporturilor a semnat un acord de finanțare cu Banca Europeană pentru Construcții și Dezvoltare, pentru a dezvolta CFM-ul. Ministrul transporturilor a afirmat că situația la căile ferate este una destul de gravă, iar investițiile vor fi destul de mari.
„Eu văd investițiile în infrastructură, dar și în vagoanele de pasageri. Evident că ar fi nevoie și pentru investițiile în vagoanele de marfă, chiar dacă aceasta aduce cel mai mare profit. Trebuie întâi să delimităm transportul de mărfuri cu transportul de pasageri ca subdiviziuni aparte în cadrul CFM. Urmează să facem un plan bine determinat cu dezvoltarea căilor ferate pentru următorii zece ani”, a spus ministrul.
Menționăm că, anual, la CFM ies din uz în jur de cinci vagoane de pasageri și peste zece vagoane de marfă, din care mai apoi sunt utilizate doar piesele utile.