Produsele moldovenești cuceresc „timid” piețele internaționale
Astfel, în primele 11 luni ale anului trecut, exporturile de mărfuri moldovenești, care dețin cifra de 64 la sută din totalul de exporturi ale RM, au înregistrat o creștere de 16% față de ianuarie-noiembrie 2011 și au constituit 1256 milioane dolari.
Per total, însă, în aceeași perioadă, exporturile de mărfuri au ajuns la suma de 1970 milioane dolari sau cu 1,2 la sută mai puțin decât în perioada similară din anul 2011. Totodată, exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene, care dețin o cotă de 47% din totalul de exporturi, au scăzut cu șase la sută, în timp ce către țările CSI exporturile de mărfuri s-au majorat cu 3,4%.
Mai mult, în timp ce s-au majorat exporturile către Portugalia (cu 64%), China (cu 88%), Afganistan (cu 51%) sau Republica Cehă (cu 51%) și alte țări, s-au diminuat exporturile către Germania (cu 35%), Ucraina (cu 21%), Grecia (cu 46,7%) și Lituania (cu 26,8%).
Exporturile de articole manufacturate s-au situat pe primul loc în exporturi, cu o pondere de circa 23%, unde valori mai importante au avut exporturile de legume și fructe, cereale, zahăr, carne, preparatele din carne ș.a. Produsele alimentare și animale vii s-au clasat pe locul doi, reprezentând 20 la sută din exporturi, iar mașinile și echipamentele pentru transport s-au situat pe locul trei, în timp ce exporturile de băuturi și tutun s-au clasat pe locul patru.
În ceea ce privește importurile, cifra acestora a ajuns la 4710 milioane dolari, fiind atestată doar o ușoară creștere în lunile ianuarie-noiembrie ale anului trecut față de perioada similară a anului 2011. În același timp, importurile din țările Uniunii Europene au crescut cu 3,5 la sută, iar din țările CSI au scăzut cu 4,7 la sută.
Timpul.md (V.P.)
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!