Editorial

Rânza, prostia și glamour-ul în cea mai săracă țară din Europa

În societatea ucraineană, aparențele contează mai mult decât realitatea, iar iluzia succesului este deseori prezentată drept dovadă a succesului real. Indiferent de clasa socială, toți ucrainenii încearcă să pară bogați. Aceștia economisesc banii pe necesarul zilnic ca să-și cumpere mașini de lux și haine de firmă, asta doar pentru a crea o iluzie a înstăririi în largul societății. În unele cazuri, aceștia preferă să moară de foame, doar ca să consume anumite branduri considerate elitare în societate. În linii generale, situația din Ucraina e la fel ca în toate fostele republici sovietice, inclusiv în Republica Moldova. Avem o mulțime de mașini de lux în Moldova, însă nu avem drumuri decente, avem elită, însă nu avem intelectuali.

La fel ca ucrainenii, moldovenii nu încearcă să atingă succesul, ci doar îl imită. Concepția de succes la moldoveni se limitează la mașină de lux, telefoane ultra scumpe, mărci de haine haute-couture și petreceri în cluburi fițoase. Dacă pentru europeni succesul înseamnă o educație aleasă și o profesie cu perspectivă, atunci pentru moldoveni succesul se limitează doar la luxul material, care poate fi etalat oricând și oriunde. Pentru moldoveni, succesul nu înseamnă o educație aleasă, ci consumul unui produs elitar, care, crede moldoveanul, imediat îl va transforma și pe el, cel care consumă, într-o personalitate de elită. Problema constă în invazia spontană a modului de viață european, mod de viață care până și în consumerism a reușit să găsească o cale de dezvoltare culturală. Moldovenii nu cunosc așa fenomen cum este consumerismul de cultură. Opera, teatrele, pictura, muzica, filmul elitar ș.a.m.d. nu sunt consumate de moldoveni. Moldovenii preferă gadgeturile, țoalele, automobilele ș.a.m.d. Deseori întâlnim cazuri aproape absurde în societatea noastră. În Moldova e de domeniul normalului să-ți cumperi o mașină de lux și să-i modifici motorul. Pentru că gazul e mai ieftin decât benzina. Pentru că rânza e importantă la moldoveni, iar când capra vecinului e un pic mai cornută și dă lapte mai mult, acesta va crăpa de ciudă.

Știm din bătrâni că prostul satului este întotdeauna fudul. Așa e și cu moldoveanul contemporan care, în loc să cultive bogăția spirituală, o preferă pe cea materială și efemeră, chiar dacă deseori starea materială nu-i permite acest lucru. Nu contează ce mănâncă copiii tăi acasă, contează cu ce mașină vii în club.

Succesul pentru moldovean nu înseamnă o educație bună, un intelect viu și un bagaj imens de cultură generală. Succesul la moldovean se limitează la mașina de lux, haina de firmă și petrecerea de elită, adică la fițe. Și atâta timp cât nu vom învăța să cultivăm adevăratele valori, vom avea parte doar de „personalități” cu țoale elitare și suflete de colhoznic, cu aere de oligarh și intelect de maimuță.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *