(REPORTAJ) Grădinițele din Chișinău sunt puține, copii – mulți, iar salariile – mici
Perioada de înscriere a copiilor la grădiniță este în toi. Pe rețele de socializare au apărut deja comentarii că în grădinițele noastre nu ar fi locuri. Am încercat să aflăm care e situația în municipiul Chișinău. În general, ca să ajungă copilul la o grădiniță, părinții urmează să întreprindă niște pași. Ei trebuie să se adreseze la oficiul Direcției educație, tineret și sport (DETS) al sectorului în care locuiesc, în zilele de primire (marți și vineri), prezentând certificatul de naștere al odraslei și buletinul de identitate al unuia din părinți (plus, pentru orice eventualitate, copiile actelor menționate). După ce copilul va fi înregistrat la DETS, ei vor primi o foiță cu numărul grădiniței și ordinea în rând. În mod normal, grădinița este selectată în funcție de strada unde locuiesc solicitanții. Potrivit noului Cod al Educației adoptat în iulie 2014, grupele preșcolare sunt pentru copiii cu vârsta de la de 3 la 6(7) ani.
„Depinde mult de imaginea grădiniței”
În prezent, sunt puși la rând copiii născuți în anii 2013, 2014 și 2015. În instituţia de învăţământ preşcolar sunt înscrişi, la solicitare, în mod obligatoriu, fără probe de concurs, toţi copiii din districtul şcolar corespunzător. „În luna aprilie, mergem la direcție, studiem rândul, vedem câți copii sunt și facem un plan câte grupe urmează să formăm anul acesta. Instituționalizarea copiilor se face începând cu luna mai până în luna august. După ce primesc îndreptarea în Direcția educație, timp de trei zile, trebuie să vină cu actele necesare la grădiniță și să înregistreze copilul. Apoi se formează grupele și de la 1 septembrie sunt primiți copiii în grădiniță”, explică Svetlana Zaporoșenco, directoarea grădiniței nr. 25 din sectorul Râșcani.
Din cei 75 de copii repartizați în trei grupe, majoritatea au vârsta de trei ani, dar, fiindcă au mai rămas locuri libere au fost acceptați și câțiva copii de doi ani. „Grupele nu sunt supraîncărcate. În vecinătate, s-a mai deschis o grădiniță și problema s-a rezolvat. Nu avem probleme de genul că nu am avea locuri”, adaugă directoarea. „Chiar ieri am mers la DETS, unde am primit îndreptare la grădiniță timp de 10 minute și asta fără bani, bomboane, „relații” și oameni care să pună un cuvânt”, a comentat într-o discuție pe Facebook Alexandra S., o tânără mamă.
Pe de altă parte, există grădinițe mai solicitate, unde numărul de copii este destul de mare. Responsabilii din domeniu dau mai multe explicații. „Depinde mult de imaginea grădiniței, de calitatea serviciilor pe care le prestăm, rezultatele înregistrate de copii. Faptul că nu ajung locuri e simplu spus. Dacă aș lua numai copii din districtul școlar nu aș avea așa suprasolicitare, dar Direcția educație repartizează, în funcție de situație, copii și din alte districte”, ne-a spus Raisa Boian, directoarea grădiniței nr. 210, care este singura instituție de învățământ preșcolar în perimetrul străzilor Cantemir, Ismail și Columna, zonă foarte populată a Capitalei. Aici învață 395 de copii repartizați în 12 grupe. Ea atenționează că părinții trebuie să fie conștienți de faptul că grupele se formează în perioada de vară, iar atunci când o fac în octombrie sau ianuarie, apar dificultăți.
Și Svetlana Zaporoșenco spune că, la grădinița pe care o conduce, sunt copii din alte sectoare, deoarece părinții au ales instituția în funcție de locul lor de muncă. „Lucrează până la ora 6 și le este mai comod să treacă pe la grădiniță când merg acasă. Dar copiii lor au prioritate numai după ce îi înmatriculez pe toți copiii din districtul nostru școlar”, subliniază directoarea. „Mai este ceva. În sector sunt de obicei mai multe grădinițe, și dintr-un motiv oarecare toți se pun în rând la o grădiniță anumită, iar altele chiar au locuri disponibile. La noi una are rând pe 4 ani înainte, iar alta deschide 2 grupe noi care chiar sunt în proces de recrutare a copiilor. Nouă ne place toate să fie chiar lângă casă… dar uneori s-ar putea să fie nevoie să facem 2 pași în plus”, comentează pe aceeași rețea de socializare Alexandra S.
„Timp de 20 de ani nu s-a construit nimic”
Potrivit art. 21 al Codului Educației, instituţiile publice de educaţie timpurie (educaţie antepreşcolară şi învăţământ preşcolar) sunt înfiinţate, reorganizate şi lichidate de către autorităţile administraţiei publice locale de nivelul întâi, adică de primării. Funcționari de la Primărie recunosc faptul că, până acum câțiva ani, într-adevăr exista problema insuficienței de locuri la grădinițe în anumite sectoare ale Capitalei.
Tatiana Botnaru, consilierul șefei Direcției generale educație, tineret și sport din cadrul Primăriei mun. Chișinău, susține că au fost întreprinse un șir de acțiuni. „Problema a dispărut, fiindcă în perioada 2008-20015 au fost deschise 247 grupe și retrocedate municipalității 10 instituții de învățământ preșcolar care prin anii 90 au fost date în locațiune și nu erau utilizate conform destinației”, declară aceasta.
Situația s-a schimbat, spune funcționara de la Primărie, pentru că și părinții sunt mai informați și înscriu la timp copiii pentru a fi înmatriculați la grădinițe. „Nu mai sunt rândurile celea care erau mai înainte, nu e ceva ieșit din comun. Copilului, dacă a împlinit trei ani, noi suntem datori să-i găsim locul, anume după locul lui de trai. Dar dacă este loc liber în altă parte, îl trimitem acolo”. Responsabilii din domeniu atrag atenția și la o altă problemă. „Situația încet, încet se redresează. Oricum, problema rămâne. Timp de 20 de ani nu s-a construit nimic, cresc cartiere întregi și nu apare nicio grădiniță. De exemplu, sectorul Ciocana, de la străzile Igor Vieru până la Dumeniuc, este o mare de blocuri, dar nicio grădiniță”, atenționează Tatiana Bostan, responsabilă de instituțiile de învățământ preșcolar din sectorul Ciocana. În acest context, șefa Serviciului management preșcolar din cadrul Primăriei, Angela Monacu, ne-a declarat că Direcția de profil a făcut un demers către Consiliul Municipal și primarul general cu privire la necesitatea de a construi grădinițe în cartiere noi. „Noi luptăm și pentru reorganizare, și pentru retrocedarea instituțiilor care sunt folosite cu alt scop”.
Grădinițele ruse creează grupe românești
O soluție pentru părinți ar putea fi și grădinițele rusești care creează grupe românești. În Chișinău activează 36 de grădinițe ruse, o parte din ele sunt mixte. „Practic rezolvăm două probleme: ei învață limba și noi acoperim rândurile”, se arată convinsă Tatiana Botnaru. Un exemplu este grădinița rusă nr.88, la care sunt înscriși peste 300 de copii. „Noi am creat o grupă românească din propria inițiativă. Avem un educator profesionist de predare a limbii române. Organizăm spectacole cu păpuși, iar copiii vorbitori de rusă învață cântece și poezii în limba română. Datorită acestei grupe, noi avem numai de câștigat, deoarece copilașii comunică între ei și învață limba oficială a statului”, recunoaște directoarea Ludmila Cotorobai.
Salarii de 1000 de lei
Se pare totuși că nu numărul locurilor în grădinițele Capitalei este cea mai usturătoare problemă. Consiliera șefei Direcției generale educație Tatiana Botnaru atenționează că domeniul se confruntă cu lipsa cadrelor în învățământ preșcolar. Sunt înregistrate locuri vacante mai ales de ajutor de educator. Însă remunerarea la care poate spera o persoană în acest scop îți taie orice chef de a mai munci. „De exemplu salariul unui educator este de 2720 de lei. A unui ajutor de educator – 1060 de lei, iar al lucrătorului medical e de 1232 de lei. Am făcut niște solicitări și la FISC, și la Ministerul Educației. Noi am propus ca salariile să fie majorate. Într-adevăr, e foarte mic și să lucrezi de la 7 la 7 cu banii aceștia este greu”. De obicei, o unitate (25-30 de copii) trebuie să aibă doi educatori, dar din lipsă de cadre avem doar un educator per grupă, și apoi pentru o jumătate de salariu la altă grupă, o dată la două zile. Mai mult decât atât, nu doar educatori sunt insuficienți, dar și asistenți medicali care să supravegheze situația sanitaro-epidemiologică în grădinițe.
În Chișinău sunt înregistrate 160 de grădinițe, dintre care activează 157, iar celelalte au intrat în reparații pentru o perioadă nedeterminată. Grădinițele din Capitală sunt frecventate de 37 870 de copii.
Potrivit datelor oferite de Direcția generală educație, tineret și sport al Primăriei mun. Chișinău, la 1 septembrie vor merge la grădinițele din Chișinău aproximativ 4900 copii născuți în anul 2013. Alți 6790 de copii născuți în 2014 vor merge la grădiniță în 2017. Iar peste doi ani, grădinițele vor aștepta peste 2800 de copii născuți în 2015.
District şcolar – teritoriu arondat unei instituţii de învăţământ preşcolar, primar sau gimnazial
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!