RM, împinsă de la spate de UE
Drept urmare, deși la începutul acestui an, Chișinăul a fost zguduit de o nouă criză politică și a stârnit îngrijorări privind stabilitatea eforturilor de integrare în Uniunea Europeană, în raport este precizat că dialogul politic dintre Uniunea Europeană și R. Moldova s-a aprofundat în 2012 și negocierile privind Acordul de Asociere UE – R. Moldova, inclusiv Zona de Liber Schimb Aprofundat și Cuprinzător (ZLSAC) au înregistrat progrese semnificative. Mai mult, R. Moldova a realizat progrese bune în aproape toate obiectivele Planului de Acțiuni.
Tot în 2012, țara noastră a atins cele mai multe dintre recomandările-cheie cuprinse în raportul de anul precedent al Politicii Europene de Vecinătate, precum continuarea reformelor în domeniul asistenței sociale, sănătății și educației, energie, concurență și ajutorul de stat, dar a fost atestată și apropierea de acquis-ul comunitar. De asemenea, au fost încheiate restanțele rămase de la prima fază a Planului de Acțiuni privind liberalizarea regimului de vize.
Cu toate acestea, deși în prima parte a raportului, țara noastră a fost lăudată, nu a fost scutită de alte recomandări-cheie sau atenționări din partea Comisiei Europene. Respectiv, mai avem mult de lucrat la îmbunătățirea în zonele de combatere a corupției, precum și continuarea reformelor în domeniul justiției și al sistemelor de aplicare a legii. Totodată, pe baza raportului din acest an și în vederea punerii în aplicare a Planului de Acțiuni UE – R. Moldova, țara noastră este invitată, discret, să continue să avanseze puternic la reformele din domeniul justiției, dar și să continue reforma Ministerului de Interne și altor organisme relevante.
De asemenea, R. Moldova trebuie să asigure funcționalitatea Centrului Național Anticorupție și să
continue să îmbunătățească și să simplifice procedurile vamale pentru a facilita schimburile comerciale externe și a reduce riscul de corupție.
Printre alte recomandări ale raportului se include implementarea integrală a Planului Național de Acțiuni în domeniul drepturilor omului și să asigure aplicarea integrală a Legii antidiscriminare. Nici diferendul transnistrean nu a fost „uitat” în cadrul acestui raport, întrucât ne-a fost sugerat să ne angajăm activ cu partea transnistreană în vederea promovării unei viziuni „ispititoare”, reciproc acceptabile, pentru un viitor comun.
Mai mult, autoritățile moldovene trebuie să asigure independența deplină și efectivă a Consiliului Coordonator al Audiovizualului și să continue progresul în punerea în aplicare a fazei a doua a Planului de Acțiuni privind liberalizarea vizelor.
Concomitent, trebuie să sporim reforma administrației publice și să începem implementarea strategiei de descentralizare, dar și să continuăm reformele din sectorul de reglementare și armonizarea la acquis-ul comunitar în comerț și în domeniile conexe. De altfel, trebuie continuat procesul de privatizare, în special pentru întreprinderile mari de stat, dar și să fie întreprinse măsuri suplimentare pentru a îmbunătăți mediul de afaceri, inclusiv procedurile de tratament și de înregistrare a investitorilor străini, precum și combaterea economiei subterane.
La finalul raportului este menționat că unele dintre problemele raportate merită o atenție specială. Totodată, în 2012, reformele ambițioase din justiție, dar și în lupta împotriva corupției au început să fie implementate, grație sprijinului financiar al UE.
De asemenea, au fost precizate reformele administrației publice care au continuat, în special prin adoptarea strategiei de descentralizare, precum și reformele în domeniul sănătății și educației. Negocierile ZLSAC au fost lansate, dintre care patru runde au avut loc în 2012 și implementarea acordurilor de facilitare a regimului de vize și de readmisie au continuat. Un alt aspect pozitiv punctat în raport este faptul că un număr tot mai mare de studenți și cercetători din R. Moldova au beneficiat de diferite programe europene în domeniul educației.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!