România vrea să construiască un pod nou peste Siret pe drumul ce leagă Chișinăul de București
Compania de Drumuri a scos la licitaţie un nou contract pentru proiectarea şi construirea podului peste Siret de la Cosmeşti pe Drumul Naţional 24 Tişiţa -Tecuci. Este al doilea contract pentru realizarea podului de la Cosmeşti după ce, constructorul italian (Asocierea Operes – Cosedil) care a câştigat licitaţia nu a mai început lucrările invocând explozia preţurilor la materialele de construcţii, în special oţel (în Italia, creşterea a fost de 110 %). Despre creşterile semnificative, Economedia a scris aici. Spre deosebire de prima licitaţie, care a fost câştigată pentru 112 milioane lei, acum CNAIR a majorat substanţial estimarea de cost, până la 185 de milioane lei. Durata contractului este de 84 de luni din care 5 luni proiectare, 19 luni execuţie şi minimum 60 de luni garanţie, cu punctaj mai mare pentru o garanţie de 10 ani, potrivit documentelor din Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Proiectul, finanţat din fonduri europene, este foarte important pentru Moldova, acest Drum European ducând spre Iaşi şi Vama Albiţa. Podul rutier şi feroviar peste Siret cu o lungime de 512 metri este foarte vechi, fiind construit acum un secol şi refăcut în 1986.
Expertiza tehnică realizată în 2012 arată starea de degradare avansată a podului de peste Siret, care pune în pericol siguranţa circulaţiei: „Drumul National DN 24, Tişiţa – Tecuci – Bârlad – Vaslui – Crasna – Iaşi, traversează râul Siret pe un pod mixt de şosea şi cale ferată cu lungimea totală de 541,06 m. În forma actuală, podul este dat în folosinţă din anul 1986. Podul este într-o stare de degradare avansată:
– pe tablierele metalice există suprafeţe cu început de oxidare, protecţia anticorozivă prezintă un început de degradare
– platelajul din beton armat şi echipamentele de pe zona destinată circulaţiei rutiere prezintă degradări structurale grave care pun în pericol siguranţa circulaţiei şi integritatea elementelor structurale principale ale podului;
– podul existent va fi utilizat în continuare ca pod de cale ferată, iar reabilitarea elementelor structurale degradate (platelaj de la partea inferioară a structurii) este obligatorie pentru asigurarea condiţiilor de siguranţă a circulaţiei rutiere pe podul existent până la darea în folosinţă a noului pod rutier”.
Pentru noul pod peste Siret, schema statică a tablierului este grindă continuă din beton armat percomprimat, având deschiderile teoretice 95,00 m + 147,00 m + 147,00 m + 95,00 m = 484,00 m. Lungimea tablierului este 486 m. Lungimea podului este 501,20 m. Pasajul peste calea ferată are trei deschideri: Varianta de pasaj CF nou studiată este un pasaj mixt, grinzi simplu rezemate din beton precomprimat şi arc metalic, pe 3 deschideri, având următoarele lungimi de calcul pentru fiecare deschidere: 23,25 m – 79,00 m – 23,25 m.
Pe lângă construirea unui nou pod peste Siret, proiectul mai prevede şi o centură de 5,6 kilometri, preciza Compania de Drumuri, în martie, la desemnarea câştigătorului. „În cadrul proiectului sunt prevăzute și lucrări de reparații ale podului existent în vederea desfășurării traficului în condiții de siguranță în timpul execuției podului nou. După darea în circulație a podului nou partea carosabilă a podului existent va fi dezafectată, acesta urmând să rămână funcțional doar pentru Calea Ferată. De asemenea, acest proiect prevede amenajarea unui pasaj peste calea ferată Mărășești – Tecuci și construcția a 5,6 km de drum nou cu o viteză de proiectare de 80 km/h”, arată comunicatul CNAIR.