Savanţii pentru modernizarea Republicii Moldova
Elaborarea Åi adoptarea Codului EducaÅ£iei este o oportunitate stringentÄ sub aspectul modernizÄrii sistemului de educaÅ£ie, îndeosebi al organizÄrii învÄÅ£Ämântului corespunzÄtor rigorilor contemporane Åi principiilor de integrare a Republicii Moldova în Uniunea EuropeanÄ.
Într-adevÄr, Legea învÄÅ£Ämântului din 1995 este depÄÅitÄ sub multe aspecte din care considerente necesitatea elaborÄrii Åi adoptÄrii unui nou act legislativ pentru domeniul respectiv este mai mult decât evidentÄ. Noul Cod al EducaÅ£iei are menirea de a asigura, pe de o parte, cadrul juridic privind reglementarea, organizarea, funcÅ£ionarea Åi dezvoltarea sistemului de educaÅ£ie din Republica Moldova Åi pe de altÄ parte, de a facilita integrarea sistemului educaÅ£ional în Procesul de la Bologna, la care Republica Moldova este parte.
Din momentul iniÅ£ierii dezbaterilor publice asupra proiectului Codului EducaÅ£iei, Academia de ÅtiinÅ£e a Moldovei a format un grup de lucru, în componenÅ£a cÄruia figureazÄ membri titulari Åi corespondenÅ£i din cadrul secÅ£iilor de ÅtiinÅ£e socio-umaniste, de ÅtiinÅ£e exacte Åi economice Åi de ÅtiinÅ£e ale naturii Åi vieÅ£ii, concomitent au fost antrenate Åi organizaÅ£iile din sfera ÅtiinÅ£ei Åi inovÄrii (instituÅ£ii ale Academiei de ÅtiinÅ£e a Moldovei din domeniul medicinii, agriculturii, economiei etc.).
În acelaÅi timp, mai mulÅ£i savanÅ£i notorii ai Academiei de ÅtiinÅ£e a Moldovei Åi-au expus opinia proprie asupra proiectului în discuÅ£ie în mass-media.
În procesul elaborÄrii proiectului, reprezentanÅ£ii Academiei de ÅtiinÅ£e a Moldovei din cadrul grupului de lucru Åi al grupului de experÅ£i-coordonatori au promovat ideea identificÄrii finalitÄÅ£ilor Codului EducaÅ£iei în raport cu finalitÄÅ£ile Codului cu privire la ÅtiinÅ£Ä Åi inovare. Demersul Academiei de ÅtiinÅ£e a Moldovei nu a fost susÅ£inut Åi, în consecinÅ£Ä, proiectul supus dezbaterii are un conÅ£inut confuz din punct de vedere al obiectului de reglementare, fiind incluse prevederi referitoare atât la relaÅ£iile din domeniul educaÅ£iei, cât Åi la cele din domeniul de cercetare-inovare, deÅi ultimul domeniu este deja reglementat de un alt act legislativ în vigoare.
Cu pÄrere de rÄu, proiectul Codului EducaÅ£iei nu a beneficiat de un suport de conceptualizare, suport care este o parte esenÅ£ialÄ a procedurii de elaborare a legilor, iar rezultatele acesteia se concretizeazÄ în noÅ£iuni, categorii, principii Åi mecanisme juridice.
În contextul vectorului politic european al Republicii Moldova, politicilor de racordare a legislaÅ£iei Åi actelor normative naÅ£ionale la cele ale Uniunii Europene, considerÄm ca fiind importantÄ folosirea experienÅ£ei internaÅ£ionale în procesul de elaborare a Codului Åi a documentelor similare, adoptate în Å£Ärile membre ale Uniunii Europene (Estonia, Letonia, Lituania, România, Bulgaria, FranÅ£a).
O problemÄ extrem de importantÄ, abordatÄ în proiectul Codului EducaÅ£iei, o reprezintÄ cea a cercetÄrii în învÄÅ£Ämântul superior. Indiscutabil, sectorul universitar al ÅtiinÅ£ei a contribuit Åi contribuie substanÅ£ial la dezvoltarea ÅtiinÅ£ei din republicÄ Åi aportul acestuia la îmbogÄÅ£irea patrimoniului ÅtiinÅ£ific nu poate fi pus la îndoialÄ. Se creeazÄ, însÄ, impresia cÄ în Codul EducaÅ£iei cercetarea este abordatÄ în sens larg, la scarÄ naÅ£ionalÄ (depÄÅind cadrul universitar), fiind de fapt conturatÄ o nouÄ paradigmÄ instituÅ£ionalÄ Åi funcÅ£ionalÄ a cercetÄrii. În linii mari, cea propusÄ poate fi perceputÄ ca o revenire la situaÅ£ia din anii 1999-2004, implementatÄ în conformitate cu Legea privind politica de stat în sfera cercetÄrii-dezvoltÄrii din 1999. O asemenea abordare a problemei presupune o revizuire a Codului cu privire la ÅtiinÅ£Ä Åi inovare din 2004 (ceea ce nu se spune clar, expres), Cod care a jucat un rol covârÅitor în ameliorarea substanÅ£ialÄ a situaÅ£iei în sfera ÅtiinÅ£ei Åi inovÄrii.
Este un adevÄr incontestabil cÄ modelul de administrare Åi gestionare a fondurilor din sfera ÅtiinÅ£ei Åi inovÄrii, care se implementeazÄ pe parcursul ultimilor cinci ani, a stopat degradarea ÅtiinÅ£ei, a reanimat acest domeniu, a sporit impactul cercetÄrii asupra societÄÅ£ii, consolidând potenÅ£ialul ÅtiinÅ£ific naÅ£ional din cadrul Academiei de ÅtiinÅ£e a Moldovei Åi instituÅ£iilor superioare de învÄÅ£Ämânt. GraÅ£ie optimizÄrii relaÅ£iilor din sfera ÅtiinÅ£ei Åi inovÄrii, a fost revitalizat acest gen de activitate, creând premise de recunoaÅtere din partea diverselor instituÅ£ii prestigioase din lume ca fiind o nouÄ formÄ de gestionare a cercetÄrii.
În acest sens, considerÄm oportun:
– A Å£ine cont de propunerile Academiei de ÅtiinÅ£e a Moldovei de modificare Åi completare a proiectului Codului EducaÅ£iei al Republicii Moldova;
– A exclude articolele din proiectului Codului care poartÄ un caracter declarativ, fÄrÄ a avea un suport aplicativ;
– A ajusta prevederile proiectului Codului EducaÅ£iei la Legea privind actele legislative nr. 780 din 27.12.2001;
– A coordona Åi sincroniza aprobarea proiectului Codului EducaÅ£iei cu operarea modificÄrilor Åi completÄrilor la Codul cu privire la ÅtiinÅ£Ä Åi inovare, Codul Civil Åi alte acte legislative, asigurând delimitarea clarÄ a finalitÄÅ£ilor de reglementare (educaÅ£ie Åi cercetare).
Proiectul Codului EducaÅ£iei, în redacÅ£ia propusÄ dezbaterii publice, conduce în mod inevitabil la scindarea comunitÄÅ£ii ÅtiinÅ£ifice, fapt ce va avea un impact negativ asupra ÅtiinÅ£ei Åi economiei naÅ£ionale.
Prin introducerea sistemului de administrare a cercetÄrii propus în proiect se anuleazÄ principiul autonomiei în gestionarea ÅtiinÅ£ei, realizat prin transmiterea competenÅ£elor de gestiune cÄtre însÄÅi comunitatea ÅtiinÅ£ificÄ, ceea ce va conduce la divizarea comunitÄÅ£ii ÅtiinÅ£ifice în structuri departamentale etc. Modelul actual de management al ÅtiinÅ£ei, care fireÅte poate fi îmbunÄtÄÅ£it, Åi-a demonstrat în ansamblu eficienÅ£a sa, fiind recunoscut Åi apreciat de cÄtre comunitatea academicÄ mondialÄ drept o formÄ reuÅitÄ de administrare a ÅtiinÅ£ei Åi chiar recomandat unor Å£Äri ale UE.
Grupul de lucru al Academiei de ÅtiinÅ£e pentru examinarea proiectului Codului EducaÅ£iei:
acad. Teodor FURDUI, acad. Vasile ANESTIADE, acad. Mihail DOLGAN, Acad. Vasile MICU, acad. Gheorghe Å¢ÂBÂRNÄ, acad. Pavel VLAD, acad. Anatol DRUMEA, acad. Andrei URSU, acad. Mircea BOLOGA, acad. Nicolae ANDRONATI, acad. Victor LÄCUSTÄ, acad. Boris MELNIC, mem. cor. Ion TIGHINEANU, mem. cor. Ion GERU, mem. cor. Constantin TURTA, mem. cor. Valentin UNGUREANU, dr. hab. Ion GUCEAC, dr. hab. Mariana ÅLAPAC, dr. Victor BALMUÅ, Iurie CRISTEA
Directorii organizaÅ£iilor din sfera ÅtiinÅ£ei Åi inovÄrii:
acad. Ion TODERAÅ, acad. Mihai POPOVICI, mem. cor. Ion HÄBÄÅESCU, dr. hab. Tudor LUPAÅCU, dr. hab. Leonid VOLOÅCIUC, dr. hab. Andrei ÅUMANSCHII, dr. hab. Svetlana COJOCARU, dr. hab. Anatolie SIDORENKO, dr. hab. Vladimir BERZAN, dr. hab. Vasile ALCAZ, dr. hab. Alexandru STRATAN, dr. hab. Vasile BAHNARU, dr. hab. Viorel PRISACARI, dr. Valentina CIOCHINÄ, dr. Maria NEDEALOV, dr. Alexandru TELEUÅ¢A, dr. Vasile POJOGA, dr. Natalia Å¢ISLINSCAIA, dr. Valeriu CAVRUC, dr. Lilia POGOLÅA, dr. Constantin MANOLACHE, dr. Aurelia HANGANU, Igor COJOCARU
FiÈi la curent cu ultimele noutÄÈi. UrmÄreÈte TIMPUL pe Google News Èi Telegram!