Atitudini

Savanţii pentru modernizarea Republicii Moldova

Elaborarea şi adoptarea Codului EducaÅ£iei este o oportunitate stringentă sub aspectul modernizării sistemului de educaÅ£ie, îndeosebi al organizării învăţământului corespunzător rigorilor contemporane şi principiilor de integrare a Republicii Moldova în Uniunea Europeană.

Într-adevăr, Legea învăţământului din 1995 este depăşită sub multe aspecte din care considerente necesitatea elaborării şi adoptării unui nou act legislativ pentru domeniul respectiv este mai mult decât evidentă. Noul Cod al EducaÅ£iei are menirea de a asigura, pe de o parte, cadrul juridic privind reglementarea, organizarea, funcÅ£ionarea şi dezvoltarea sistemului de educaÅ£ie din Republica Moldova şi pe de altă parte, de a facilita integrarea sistemului educaÅ£ional în Procesul de la Bologna, la care Republica Moldova este parte.

Din momentul iniÅ£ierii dezbaterilor publice asupra proiectului Codului EducaÅ£iei, Academia de ŞtiinÅ£e a Moldovei a format un grup de lucru, în componenÅ£a căruia figurează membri titulari şi corespondenÅ£i din cadrul secÅ£iilor de ştiinÅ£e socio-umaniste, de ştiinÅ£e exacte şi economice şi de ştiinÅ£e ale naturii şi vieÅ£ii, concomitent au fost antrenate şi organizaÅ£iile din sfera ştiinÅ£ei şi inovării (instituÅ£ii ale Academiei de ŞtiinÅ£e a Moldovei din domeniul medicinii, agriculturii, economiei etc.).

În acelaşi timp, mai mulÅ£i savanÅ£i notorii ai Academiei de ŞtiinÅ£e a Moldovei şi-au expus opinia proprie asupra proiectului în discuÅ£ie în mass-media.

În procesul elaborării proiectului, reprezentanÅ£ii Academiei de ŞtiinÅ£e a Moldovei din cadrul grupului de lucru şi al grupului de experÅ£i-coordonatori au promovat ideea identificării finalităţilor Codului EducaÅ£iei în raport cu finalităţile Codului cu privire la ştiinţă şi inovare. Demersul Academiei de ŞtiinÅ£e a Moldovei nu a fost susÅ£inut şi, în consecinţă, proiectul supus dezbaterii are un conÅ£inut confuz din punct de vedere al obiectului de reglementare, fiind incluse prevederi referitoare atât la relaÅ£iile din domeniul educaÅ£iei, cât şi la cele din domeniul de cercetare-inovare, deşi ultimul domeniu este deja reglementat de un alt act legislativ în vigoare.

Cu părere de rău, proiectul Codului EducaÅ£iei nu a beneficiat de un suport de conceptualizare, suport care este o parte esenÅ£ială a procedurii de elaborare a legilor, iar rezultatele acesteia se concretizează în noÅ£iuni, categorii, principii şi mecanisme juridice.

În contextul vectorului politic european al Republicii Moldova, politicilor de racordare a legislaÅ£iei şi actelor normative naÅ£ionale la cele ale Uniunii Europene, considerăm ca fiind importantă folosirea experienÅ£ei internaÅ£ionale în procesul de elaborare a Codului şi a documentelor similare, adoptate în ţările membre ale Uniunii Europene (Estonia, Letonia, Lituania, România, Bulgaria, FranÅ£a).

O problemă extrem de importantă, abordată în proiectul Codului EducaÅ£iei, o reprezintă cea a cercetării în învăţământul superior. Indiscutabil, sectorul universitar al ştiinÅ£ei a contribuit şi contribuie substanÅ£ial la dezvoltarea ştiinÅ£ei din republică şi aportul acestuia la îmbogăţirea patrimoniului ştiinÅ£ific nu poate fi pus la îndoială. Se creează, însă, impresia că în Codul EducaÅ£iei cercetarea este abordată în sens larg, la scară naÅ£ională (depăşind cadrul universitar), fiind de fapt conturată o nouă paradigmă instituÅ£ională şi funcÅ£ională a cercetării. În linii mari, cea propusă poate fi percepută ca o revenire la situaÅ£ia din anii 1999-2004, implementată în conformitate cu Legea privind politica de stat în sfera cercetării-dezvoltării din 1999. O asemenea abordare a problemei presupune o revizuire a Codului cu privire la ştiinţă şi inovare din 2004 (ceea ce nu se spune clar, expres), Cod care a jucat un rol covârşitor în ameliorarea substanÅ£ială a situaÅ£iei în sfera ştiinÅ£ei şi inovării.

Este un adevăr incontestabil că modelul de administrare şi gestionare a fondurilor din sfera ştiinÅ£ei şi inovării, care se implementează pe parcursul ultimilor cinci ani, a stopat degradarea ştiinÅ£ei, a reanimat acest domeniu, a sporit impactul cercetării asupra societăţii, consolidând potenÅ£ialul ştiinÅ£ific naÅ£ional din cadrul Academiei de ŞtiinÅ£e a Moldovei şi instituÅ£iilor superioare de învăţământ. GraÅ£ie optimizării relaÅ£iilor din sfera ştiinÅ£ei şi inovării, a fost revitalizat acest gen de activitate, creând premise de recunoaştere din partea diverselor instituÅ£ii prestigioase din lume ca fiind o nouă formă de gestionare a cercetării.

În acest sens, considerăm oportun:

– A Å£ine cont de propunerile Academiei de ŞtiinÅ£e a Moldovei de modificare şi completare a proiectului Codului EducaÅ£iei al Republicii Moldova;

– A exclude articolele din proiectului Codului care poartă un caracter declarativ, fără a avea un suport aplicativ;

– A ajusta prevederile proiectului Codului EducaÅ£iei la Legea privind actele legislative nr. 780 din 27.12.2001;

– A coordona şi sincroniza aprobarea proiectului Codului EducaÅ£iei cu operarea modificărilor şi completărilor la Codul cu privire la ştiinţă şi inovare, Codul Civil şi alte acte legislative, asigurând delimitarea clară a finalităţilor de reglementare (educaÅ£ie şi cercetare).

Proiectul Codului EducaÅ£iei, în redacÅ£ia propusă dezbaterii publice, conduce în mod inevitabil la scindarea comunităţii ştiinÅ£ifice, fapt ce va avea un impact negativ asupra ştiinÅ£ei şi economiei naÅ£ionale.

Prin introducerea sistemului de administrare a cercetării propus în proiect se anulează principiul autonomiei în gestionarea ştiinÅ£ei, realizat prin transmiterea competenÅ£elor de gestiune către însăşi comunitatea ştiinÅ£ifică, ceea ce va conduce la divizarea comunităţii ştiinÅ£ifice în structuri departamentale etc. Modelul actual de management al ştiinÅ£ei, care fireşte poate fi îmbunătăţit, şi-a demonstrat în ansamblu eficienÅ£a sa, fiind recunoscut şi apreciat de către comunitatea academică mondială drept o formă reuşită de administrare a ştiinÅ£ei şi chiar recomandat unor ţări ale UE.

Grupul de lucru al Academiei de Ştiinţe pentru examinarea proiectului Codului Educaţiei:
acad. Teodor FURDUI, acad. Vasile ANESTIADE, acad. Mihail DOLGAN, Acad. Vasile MICU, acad. Gheorghe Å¢ÂBÂRNĂ, acad. Pavel VLAD, acad. Anatol DRUMEA, acad. Andrei URSU, acad. Mircea BOLOGA, acad. Nicolae ANDRONATI, acad. Victor LĂCUSTĂ, acad. Boris MELNIC, mem. cor. Ion TIGHINEANU, mem. cor. Ion GERU, mem. cor. Constantin TURTA, mem. cor. Valentin UNGUREANU, dr. hab. Ion GUCEAC, dr. hab. Mariana ŞLAPAC, dr. Victor BALMUŞ, Iurie CRISTEA

Directorii organizaţiilor din sfera ştiinţei şi inovării:
acad. Ion TODERAŞ, acad. Mihai POPOVICI, mem. cor. Ion HĂBĂŞESCU, dr. hab. Tudor LUPAŞCU, dr. hab. Leonid VOLOŞCIUC, dr. hab. Andrei ŞUMANSCHII, dr. hab. Svetlana COJOCARU, dr. hab. Anatolie SIDORENKO, dr. hab. Vladimir BERZAN, dr. hab. Vasile ALCAZ, dr. hab. Alexandru STRATAN, dr. hab. Vasile BAHNARU, dr. hab. Viorel PRISACARI, dr. Valentina CIOCHINĂ, dr. Maria NEDEALOV, dr. Alexandru TELEUŢA, dr. Vasile POJOGA, dr. Natalia ŢISLINSCAIA, dr. Valeriu CAVRUC, dr. Lilia POGOLŞA, dr. Constantin MANOLACHE, dr. Aurelia HANGANU, Igor COJOCARU

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

babasının taş gibi bir kadını bulup evlenmeye karar vermesi porno ve onu bir de kendi yaşadıkları eve getirmesi sonucunda mobil porno hayalini kurduğu seksi kadının ÃŒvey annesi gibi sex hikayeleri olduğunu fark eden genç adam seks tecrÃŒbesinin ve ÃŒst sex izle seviye olduğu dışarıdan bakıldığında çok net şekilde porno seyret belli olan ÃŒvey annesini hayal edip 31 çekerek dÌşlerken porno izle odanın oradan geçen mature ÃŒvey oğlunu görÃŒr Odaya hd porno gelip sikini kimin için kaldırdığını soran ÃŒvey annesiyle porno farkında olmadan yakınlaşan genç adam boşalmak mobil porno izle için olgun bir kadının hayallerini kurduğunu söyleyince mature porno izle sikini eline alıp amına sokmadan çıplak şekilde ÃŒzerine çıktı