Social

Scandalul legat de concursul privind selecatrea unui candidat la funcția de șef al ANRE, continuă. Peste 100 de ONG-uri critică guvernarea de compromiterea procesului de selectare

Scandalul legat de concursul privind selectarea unui candidat la funcția de director al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE) continuă. ONG-urile din Republica Moldova, Membre a Platformei Naționale a Forumului Societății Civile a Parteneriatul Estic, au lansat o declarație publică, prin care își exprimă îngrijorarea față de modul de organizare a acestui concurs.

„Atenționăm cu privire la lipsa de claritate, previzibilitate și transparență a procedurilor. Facem apel către majoritatea parlamentară să se ghideze de principiile de transparență, meritocrație și independență, pentru care atât de mult militează. ANRE este principala autoritate publică responsabilă de reglementarea sectorului energetic. Respectiv, asigurarea independenței acesteia de politic este baza unui proces profesionist, conform și adecvat de reglementare, în special în contextul proceselor politice care vizează viitoarele alegeri locale, prezidențiale și parlamentare. Atragem atenția că o asemenea compromitere a proceselor de selectare competitivă pentru funcțiile publice riscă să erodeze puternic încrederea societății, actorilor pieței, dar și a partenerilor de dezvoltare cu privire la respectarea angajamentului majorității parlamentare cu privire la promovarea valorilor europene și a principiilor de bună guvernare. Prin urmare, anume asemenea acțiuni pot amâna și lansarea  negocierilor pentru aderarea Republicii Moldova la Uniunea Europeană, având în vedere că Comisia Europeană urmează să evalueze și să publice în toamna anului curent Raportul de evaluare privind nivelul de pregătire a țării în acest sens”, se menționează în declarația publică, transmite Deschide.md.

Astfel, în acest sens, ONG-urile fac apel către instituțiile UE și partenerii de dezvoltare să monitorizeze cu atenție și să ia atitudine cu privire la procesele de numire în organele de conducere a instituțiilor publice, în special a autorităților de reglementare și a celor care, cel puțin de jure, trebuie să fie independente.

Menționăm, că acest concurs s-a lansat cu scandal după ce Vasile Plămădeală a promovat la 23 februarie toate etapele concursului și a fost clasat pe primul loc, iar miercuri, 12 aprilie 2023, deputații au anunțat că pretendentul nu întrunea toate calitățile manageriale necesare și acel concurs a fost anulat. Respectiv a fost anunțat un nou concurs.

Potrivit legii, Consiliul de administrație al Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică este format din cinci directori, care sunt numiți de către Parlament, pe bază de concurs. În prezent, din Consiliu fac parte:  Veaceslav Untila, director general, precum și alți trei directori: Eugen Carpov, Violina Șpac și Alexei Taran.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *