Actualitate

Scandalul mașinilor lui Voronin continuă! O parte din autotorismele din colecție sunt “luate” de la stat

Ieri, în garajul statului, astăzi, în colecţia personală de maşini

Acum o săptămână, „TIMPUL” a publicat o investigaţie, în care descrie colecţia de maşini a clanului Voronin, estimată de experţi la peste 70 de milioane de lei. În colecţia de maşini de epocă, păstrate în subsolul PCRM, sunt prezente două automobile: un ZIL 41047, estimat la 120 mii de euro, şi un GAZ 14-02 din 1986, estimat la 60 de mii de euro. Ambele maşini aparţineau anterior Bazei Auto a Guvernului. Fred Kranz este patronul unui salon de maşini retro din Berlin pe care le dă în chirie pentru filmări unor companii cinematografice. Este una dintre persoanele care au participat la licitaţia iniţiată la finele anului 2006 de către preşedintele comunist Vladimir Voronin. Atunci au fost scoase la licitaţie în condiţii lipsite de transparenţă şase maşini retro Gaz 14 din Baza Auto a Guvernului.

Maşini de epocă, vândute la indicaţia lui Voronin

Deşi maşinile nu mai erau folosite de oficialităţi, Voronin, spre deosebire de predecesorii săi, nu a ignorat valoarea acestora. La iniţiativa sa, în octombrie 2006, Mihai Vieru, şeful adjunct al Aparatului Guvernului, i-a indicat fostului director al Bazei auto să perfecteze „în regim de urgenţă pachetul de documente" pentru comercializarea maşinilor. Unul dintre membrii comisiei care a solicitat anonimatul îşi aminteşte că, în acele zile, a fost sunat acasă de un funcţionar de la Serviciul de Grăniceri care s-a interesat ce ar putea face ca să intre în posesia unui astfel de autoturism.
„Existau mulţi doritori, maşinile prezentând interes pentru colecţionari. Se ştia însă din timp cine le va cumpăra. Noi, membrii comisiei, acţionam mai mult de formă”, ne-a spus el.
Reprezentantul întreprinderii de stat „Audit şi evaluare", Valeriu Capsâzu, a stabilit că maşinile produse în 1979-1986 valorează 20-37 mii de lei. La licitaţia cu strigare au fost expuse şase automobile. în urma licitaţiei, acestea au fost vândute la preţul de 50-100 mii de lei.

ZIL-ul de epocă, în vizorul cuiva „de sus”

JURNAL a scris anterior că Fred Kranz a câştigat la licitaţie patru automobile la preţuri ce variau între 45 şi 95 mii de lei. „În garaj era şi o maşină ZIL 41047. Fred a dorit mult s-o cumpere, dar aceasta nu a fost scoasă la licitaţie. Şeful garajului ne-a informat că maşina nu se vinde la un preţ mai mic de 28 mii de euro. Totodată, acesta ne-a mai spus că este interesat de ea cineva de sus şi că ar fi nevoie de multe eforturi ca să-l convingem s-o vândă. Fred n-a mai insistat”, ne-a informat reprezentantul acestuia la licitaţie.
Înainte de a transporta automobilele în Germania, neamţul le-a parcat la Baza Auto a Guvernului „înainte de a lua decizia de a parti-cipa la licitaţie, Fred a studiat maşinile. Erau în stare bună, una dintre ele era funcţională. La celelalte era nevoie de curăţat pe ici-colo rugina, de schimbat unele piese”, ne-a spus reprezentantul germanului la licitaţie. Maşinile au fost parcate timp de două săptămâni, cât a durat pregătirea documentelor, la Baza auto a Guvernului.

"Intram în pământ de rușine"

"Teritoriul era păzit de polițiști, avea chei doar inginerul-șef al garajului, Mihai Naghiț. Am achitat taxelel pentru parcare și păstrarea lor. Peste două săptămâni, când ne-am dus să le luăm, am fost șocați de cele văzute. Au fost furate cele mai impoortante piese – frâne, acumulatoare, carburatoare, etc. Le-am scos din garaj ca pe niște căruțe. Intram în pământ de rușine în timp ce le împinegeam, mai ales că aceste piese auto nu se găsesc în Germania", ne-a mai spus acesta.
Reprezentantul cumpărătorului german ne-a trimis și fotografia maşinilor care staţionau în Baza Auto a Guvernului. În afară de maşinile Gaz 14, ZIL 41047 este identic cu cel din garajul de la subsolul PCRM, estimat acum la circa 120 mii de euro.
Primul preşedinte al RM, Mircea Snegur, fiind solicitat anterior de JURNAL, a declarat că este evident că maşinile au fost vândute la un preţ mic. Deoarece erau folosite pentru întâmpinarea delegaţiilor oficiale, acestea erau în stare bună, fapt confirmat şi de mecanicii de la Baza Auto a Guvernului.

sursa: Jurnal de Chisinau


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *