Ucraina a informat ONU printr-o scrisoare oficială că stabileşte o rută de transport temporară pentru transportul cerealelor pe Marea Neagră care trece prin apele teritoriale ale României
Ucraina stabileşte o rută temporară de transport maritim, care trece prin apele teritoriale ale României, pentru a menţine transporturile de cereale pe Marea Neagră, după ce Rusia a renunţat la acordul care permitea exporturile ucrainene printr-un coridor maritim sigur susţinut de ONU, a anunţat Kievul într-o scrisoare oficială datată 19 iulie şi transmisă agenţiei ONU pentru transportul maritim, relatează News.ro.
În scrisoarea datată 19 iulie, transmisă Organizaţiei Internaţionale pentru Transport Maritim, Ucraina spune că „a decis să stabilească temporar o rută maritimă recomandată”.
„Scopul său este de a facilita deblocarea transporturilor maritime internaţionale în partea de nord-vest a Mării Negre”, declară în scrisoare Vasil Şkurakov, ministrul interimar al comunităţilor, teritoriilor şi dezvoltării infrastructurii din Ucraina.
Ucraina precizează în scrisoare că ruta suplimentară de trafic pe care o stabileşte duce către apele teritoriale şi zona economică maritimă exclusivă a României.
Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat că acordul pentru transportul cerealelor pe Marea Neagră ar putea continua fără participarea Rusiei, iar Ucraina lucrează la opţiuni pentru a-şi păstra angajamentele privind aprovizionarea cu alimente.
La rândul său, ambasadorul Ucrainei la Ankara, Vasil Bodnar, a declarat miercuri la televiziunea publică ucraineană Suspilne că după retragerea Rusiei din Iniţiativa pentru cereale de la Marea Neagră, Ucraina ia în considerare posibilitatea unui „culoar pentru cereale” prin apele teritoriale ale României şi Bulgariei.
De când Rusia a decis să renunţe la acord, asigurătorii ezită să asigure navele care transportă cereale din Ucraina. O unitate de asigurare a mărfurilor care a asigurat acoperirea transporturilor din acordul precedent, pe coridorul securizat, a fost suspendată, a declarat marţi pentru Reuters brokerul poliţei, Marsh.
Primele suplimentare de asigurare pentru riscul de război, care se percep la intrarea în zona Mării Negre, trebuie reînnoite la fiecare şapte zile. Acestea costă deja mii de dolari şi este de aşteaptat să crească, în timp ce armatorii s-ar putea dovedi reticenţi în a permite navelor lor să intre într-o zonă de război fără acordul Rusiei. În plus, există şi riscul minelor plutitoare.
Rusia, care a ieşit luni din acordul pentru cereale, a atacat marţi şi miercuri portul ucrainean Odesa, cel mai apropiat de România.
În plus, Kremlinul a spus că navele care traversează Marea Neagră fără garanţiile sale de securitate ar fi în pericol.
Rusia susţine că s-ar putea întoarce la acordul pentru cereale stabilit anul trecut cu ONU şi Turcia, dar numai dacă cererile sale sunt îndeplinite, prin relaxarea regulilor pentru propriile exporturi de alimente şi îngrăşăminte. Ţările occidentale spun că în acest fel Moscova se foloseşte de o pârghie pentru a determina o slăbire a sancţiunilor financiare, deşi acestea nu vizează în mod direct transportul de alimente.