CSI / RusiaUcrainaUE / Nato

Ucraina acuză că în Europa intră carburant rafinat din petrol rusesc. Un consilier al liderului de la Kiev îndeamnă Occidentul să închidă o ”portiță” care permite Rusiei evitarea sancțiunilor

Motorina, kerosenul și alți carburanți rafinați din țiței rusesc se revarsă în Europa, ceea ce a determinat Kievul să ceară înăsprirea sancțiunilor împotriva Moscovei, relatează Politico.

Într-un interviu acordat Politico, Oleg Ustenko, consilier economic al președintelui ucrainean Volodimir Zelenski, a făcut apel la UE, precum și la Marea Britanie și SUA, să închidă „portița” care permite unor țări terțe precum India, China și Turcia să rafineze țițeiul cumpărat de la companiile energetice de stat ale Moscovei în benzină, motorină și alte produse înainte de a le vinde fără restricții.

În luna decembrie, G7 a convenit să stabilească un plafon de preț de 60 de dolari pe baril pentru țițeiul rusesc, ceea ce înseamnă că sunt permise vânzările sub acest preț. Ideea a fost de a comprima financiar Moscova, permițând în același timp ca piețele petroliere să continue să funcționeze.

Rezultatul a fost că țări precum India cumpără țiței rusesc ieftin și apoi îl rafinează – ceea ce le aduce companiilor locale marja de rafinare – înainte de a-l vinde altor țări.

Importurile indiene de țiței rusesc au atins un maxim de 69 de milioane de barili în luna mai, o creștere de aproape zece ori față de aceeași perioadă din 2021, înainte de invazia Rusiei în Ucraina – și de peste două ori mai mult decât cele 31 de milioane cumpărate în luna mai a anului trecut.

De atunci, volumele au scăzut la aproximativ 50 de milioane de barili în iulie, dar rămân cu mult peste nivelurile de dinainte de război.

Ca urmare, exporturile indiene de produse petroliere către UE au crescut vertiginos. În iunie, a exportat 5,1 milioane de barili de motorină și 3,2 milioane de barili de combustibil pentru avioane către blocul comunitar, în creștere de la doar 1,68 milioane de barili și, respectiv, 0,51 milioane de barili în iunie 2021.

Ustenko a evidențiat India, având în vedere că „înainte de invazie, cumpărau petrol rusesc, dar nivelul importurilor lor era foarte marginal, doar aproximativ 1% din petrolul importat. Acum este la un nivel de aproape 40 la sută, ceea ce reprezintă o schimbare cu adevărat dramatică”.

Pentru New Delhi, este doar o afacere bună.

Săptămâna trecută, într-un interviu acordat CNBC, ministrul indian al petrolului și gazelor naturale, Hardeep Singh Puri, a recunoscut că rafinăriile private din țara sa achiziționau țiței rusesc la prețuri cu mult sub prețul pieței. „Dacă există o reducere de 30 la sută, rușii pun o panglică în jurul ei și ne-o trimit gratis. Asta înseamnă asta”.

De asemenea, acest lucru are un impact negativ asupra rezultatelor financiare ale Rusiei.

Veniturile din exporturile de energie ale Rusiei s-au înjumătățit practic în primele șase luni ale acestui an, în timp ce rubla a atins minime istorice în ultimele săptămâni, pe măsură ce sancțiunile încep să submineze elementele fundamentale ale economiei rusești.

Dar, pe măsură ce războiul își pune amprenta asupra Ucrainei, Kievul vrea să dea o lovitură și mai puternică.

Factorii de decizie politică ar trebui să susțină „o interdicție pentru toate produsele rafinate care merg în țările G7” dacă au fost produse folosind petrol rusesc, chiar dacă au fost rafinate în altă parte, a declarat Ustenko.

Ustenko a adăugat că Kievul dorește să obțină sprijin în rândul națiunilor G7 pentru a reduce plafonul de preț la doar 30 de dolari pe baril. Polonia și țările baltice au făcut presiuni pentru un preț mai mic anul trecut, dar țări precum Grecia – ale cărei petroliere transportă mult țiței rusesc – s-au opus.

Aceste măsuri, a spus Ustenko: „ar fi un semnal uriaș pentru producători că acum este complet ilegal să se atingă de petrolul rusesc și să aprovizioneze regimul cu banii de sânge pe care îi folosesc pentru a cumpăra arme și a comite crime de război în Ucraina.”

Cu toate acestea, este puțin probabil ca această idee să găsească prea mult sprijin, cel puțin în acest moment.

Potrivit lui Maximillian Hess, membru al Institutului de Cercetare în domeniul Politicii Externe și autor al unei noi cărți despre sancțiunile impuse Rusiei, rafinarea țițeiului rusesc de către țări terțe nu este atât un eșec al măsurilor, cât mai degrabă caracteristica dorită.

„O parte din strategia Occidentului, așa cum au spus în repetate rânduri SUA, este de a menține fluxul de petrol rusesc”, a spus el, asigurându-se în același timp că Moscova câștigă mai puțin pentru exporturile sale și nu obține primele care provin din vânzarea de combustibil rafinat în loc de țiței.

„Există cu siguranță un apetit în rândul unor membri ai G7 pentru o plafonare a prețului la 30 de dolari, dar ar putea exista unele provocări în ceea ce privește introducerea unei interdicții asupra combustibililor rafinați”, a adăugat el.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *