Afaceri

Uleiul de lavandă și salvie – aurul lichid al secolului XXI

Profitul care poate fi obținut de pe urma comercializării uleiului esențial, dobândit de pe un hectar de levănțică sau salvie, poate depăși chiar și 10 mii de euro, iar investițiile inițiale pentru plantarea acestor culturi nu sunt foarte mari.

Din literatura de specialitate aflăm că levănțica este utilizată mai mult de 2500 de ani. Cuvântul „lavandă” provine de la termenul latinesc „lavare”, care înseamnă „a spăla”. Arabii și egiptenii utilizau lavanda ca parfum, dar și pentru mumificare. Această plantă a fost utilizată chiar și în timpul Marii Ciume din Londra, din secolul al XVII-lea. Oamenii se încingeau cu flori de lavandă, crezând că astfel se vor proteja de Moartea Neagră. Uleiul de levănțică are o mireasmă dulce, florală, ierboasă și ușor lemnoasă. Culoarea lui este între galben-pal spre galben-verzui.
O altă cultură solicitată pe piața internațională este salvia, plantă originară din sudul Europei. Denumirea derivă din cuvântul latinesc „salvare” (a vindeca, a însănătoși). Considerată sacră în Antichitate, când se organizau adevărate ritualuri pentru culegerea ei, salvia nu era doar un condiment nelipsit din bucătărie, dar și un medicament. Un vechi proverb chinezesc spune că „cine are salvie în casă, nu lasă bătrâneţea să se apropie“. Datorită conţinutului său bogat în vitamine, salvia este considerată, la fel ca și lavanda, drept o plantă miraculoasă cu proprietăţi tămăduitoare.

Cultivarea plantelor aromate reînvie

Potrivit specialiștilor din domeniu, aceste culturi fac parte din grupul de plante aromatice, iar uleiul obținut de pe urma hidrodestilării lor este folosit pe larg în farmacologie și cosmetologie.

Maria Gonceariuc, şefa Laboratorului Genetica şi Ameliorarea Plantelor Aromatice şi Medicinale din cadrul Institutului de Genetică, Fiziologie şi Protecţie a Plantelor, consideră că ar fi bine ca producătorii din acest domeniu să se asocieze pentru ca ulterior să poată beneficia de prețuri mai bune și de credibilitate în rândul consumatorilor. „Marea îngrijorare a agricultorilor noștri este faptul că nu vor avea unde să-și comercializeze producția. Mulți străini evită să ia cantități mici de ulei de la un singur producător, deoarece nu este rentabilă transportarea. Când vor înțelege acest lucru, agricultorii noștri vor avea foarte mult de câștigat, iar această ramură va înflori atât la propriu, cât și la figurat”, susține specialista.

Cultivarea plantelor aromatice, condimentare și medicinale era foarte practicată la începutul anilor ‘80, însă odată cu destrămarea Uniunii Sovietice această ramură și-a pierdut din popularitate. Resuscitarea sectorului a avut loc la sfârșitul anilor 2000, când producătorii agricoli au înțeles că aceste plante sunt de perspectivă, iar condițiile climaterice de la noi din țară sunt benefice. „Începând cu anul 2015, în țara noastră avem mai multe suprafețe cu salvie, decât cu lavandă, dar acești indicatori probabil vor varia permanent. Uleiul de salvie are un miros mai puternic, este considerat de o calitate mai înaltă și este un pic mai scump decât cel de levănțică”, a mai adăugat Maria Gonceariuc.

Tot ea spune că pe termen lung este mai rentabil să cultivi lavandă, deoarece această plantă poate fi exploatată 15-20 de ani, iar salvia trebuie semănată anual.

Profitul, raportat la cheltuieli și investiții

Uleiurile de lavandă și salvie au numeroase proprietăți terapeutice și medicinale. În acest sens, Lilia Chisnicean, cercetătoare în domeniul plantelor aromatice, condimentare și medicinale din cadrul Grădinii Botanice, a declarat că cererea pe piață față de uleiurile esențiale este într-o continuă creștere, iar producătorii agricoli n-ar trebui să se îngrijoreze în privința realizării producției. „Componența uleiurilor esențiale este diferită, însă indiferent ce elemente conține acesta, el se va comercializa foarte bine încă o perioadă îndelungată. Acum acest produs este folosit nu doar în medicină sau cosmetologie, dar și pentru tratarea bolilor la alte plante, precum și la animale. Cel mai îmbucurător este faptul că în R. Moldova cresc suprafețele unde se cultivă salvie și lavandă, iar acest lucru demonstrează că veniturile obținute sunt pe placul agricultorilor”, menționează cercetătoarea.

Conform producătorilor, care activează de mai mulți ani în acest domeniu, costurile pentru înființarea unui hectar de lavandă variază între 6 și 8 mii de euro. Când cultura ajunge la maturitate (al treilea an, de regulă), de pe 1000 de ari se obțin în medie 2-3 tone de materie primă (în funcție de productivitatea soiului). Prin urmare, de pe urma unui hectar de levănțică, poate fi dobândit în jur de 150 kg de ulei esențial. Prețul mediu de comercializare a acestui lichid este de 80 de euro per kg, ceea ce înseamnă că venitul ar putea ajunge și la 12 mii de euro, doar de pe un singur ha. Pe lângă faptul că din ulei se fac produse igienice și cosmetice, acesta este utilizat pentru ridicarea poftei de mâncare și scăderea tensiunii arteriale.

De cealaltă parte, investițiile pentru plantarea a 1000 ari de salvie sunt de câteva ori mai mici decât cele utilizate pentru plantarea lavandei. În cazul recoltării cu scopul de a obţine ulei volatil, producţia de salvie verde va fi de 7000-9000 kg la ha. Un calcul sumar ne arată că de pe un hectar se pot obține câteva zeci de kg de ulei. De aceea, cunoscând că pe piață un kg de ulei de salvie se comercializează cu peste 200 de euro, venitul de pe urma comercializării produsului final ar depăși 6 mii de euro.

Cercetătorii spun că în comparație cu alte plante, lavanda și salvia sunt rezistente la boli, dăunători și secetă, iar ploile abundente la fel nu constituie o problemă. Principalul pericol pentru culturile respective sunt buruienile, care dacă nu sunt înlăturate la timp, pot afecta atât dezvoltarea plantei, cât și calitatea uleiului.

Începând cu anul 2013, statul acordă subvenții, câte trei mii de lei per hectar, pentru plantarea culturilor aromatice precum: levănțica, isopul, salvia și oregano.

Uleiul esențial este un lichid care nu se combină sub nicio formă cu apa. Acesta mai este cunoscut și sub numele de ulei volatil sau ulei eteric. Plantele produc uleiuri esențiale cu scopul de a se proteja de boli, de a îndepărta dăunătorii, dar și pentru a atrage insectele care ajută la polenizare.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *