Vom mai muşca din „ciolanul” zborurilor low-cost ?
Logic, vizitele reprezentanţilor operatorilor zborurilor low-cost din străinătate, suprapuse peste „forfota” în jurul aderării R. Moldova la spaţiul aerian comun european, „dau aripi” celor dornici de călătorii ieftine.
Practic, însă, concurenţa şi potenţialul pieţei vor fi principalii factori care vor tăia din preţuri.
R. Moldova este o piaţă mica, iar călătoriile cu avionul sunt nepopulare din cauza preţurilor, care pleacă încetul cu încetul în istorie, de sute de euro per zbor. Pentru a stimula cererea din partea călătorilor, preţurile trebuie să devină mai accesibile şi să concureze pe unele direcţii cu biletele la tren sau chiar autobuz.
În condiţiile actuale, în primul şi în primul rând, se cere o concurenţă între aeroporturi şi abia după aceasta între companii.
Un bilet poate fi oferit de companie la un preţ de 15 euro într-o direcţie, dar dacă taxele aeroportuare sunt de 70-90 de euro, e clar că un preţ bun va rămânea doar un miraj mediatic (sau politic).
Pe de altă parte, apropiatele aeroporturi care oferă zboruri low-cost sunt Bucureşti, Bacău şi Kiev. Asta înseamnă că aeroportul sau aeroporturile din Chişinău pot pescui pasageri dornici să economisească bani pentru zbor doar în rază de 200-300 km în jurul Chişinăului.
Astfel procedează acum moldovenii care se grupează câte patru-cinci şi pleacă cu un automobil la Kiev sau Bucureşti de unde călătoresc în statele europene la preţuri de 25-45 euro într-o direcţie.
La moment, există puţine premise pentru apariţia companiilor low-cost în Moldova. Air Moldova nu va deveni niciodată (dar nici nu trebuie să devină) o companie low-cost, în primul rând, pentru că este un operator „naţional”. De exemplu, compania Air Moldova a transportat în 2011 circa 500.000 de pasageri. Companiile internaţionale low-cost Blue Air – 1,5 mln., iar Wizz Air – peste 11 mln. de pasageri (ultimele două acoperă mai multe state şi aeroporturi). Cererea sporită le permite companiilor să optimizeze cheltuielile şi să devină atractive pentru toate aeroporturile lumii, care mai coboară din taxe pentru a le atrage.
Inclusiv din această cauză, Air Moldova oferă, pe destinaţia Italia, preţuri de circa 70 euro într-o direcţie, dar spre aceleaşi destinaţii, din Bucureşti preţul e mult mai mic (Chişinău-Verona-Chişinău cu Air Moldova -145 euro, Wizz Air – 80 euro, Blue Air – 40 euro).
Indiscutabil, Air Moldova a făcut un salt calitativ şi cantitativ (mă refer la preţ) destul de simţitor. Cu toate acestea, el va rămâne un operator mai comod, dar mai scump.
În acelaşi timp, politica operatorilor low-cost va fi orientată spre extinderea în statele vecine spre Aeroportul Iaşi (România) şi Odesa (Ucraina), astfel „pescuind” în continuare clienţi din Moldova.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!