ESEU de Eugen Doga despre MamÄ
Nu pot sÄ explic aceastÄ puternicÄ legÄturÄ dintre mine Ĺi mama, sau… dintre mama Ĺi mine. Cine Ĺi ce a determinat lucrurile astfel, încât ea sÄ devinÄ pentru mine un veritabil punct de reper, un simbol extraordinar al vieĹŁii Ĺi întregii mele creaĹŁii? Eu am fost pentru ea suprema întruchipare a dragostei, sensul vieĹŁii ei.
Ea Ĺi-a dedicat viaĹŁa mie Ĺi pentru aceasta nu s-a cruĹŁat nici pe sine, nici averea sa modestÄ, doar ca sÄ obĹŁinÄ un kilogram de porumb Ĺi, în acest mod, sÄ ne salveze de la moarte în anii de foamete pe mine Ĺi pe bunica, mama ei. Chiar Ĺi covorul familiei, pe care l-a primit ca dar de zestre la nuntÄ, a fost schimbat pe te miri ce crupe Ĺi bÄnuĹŁi, care abia de valorau ceva în vremurile grele de dupÄ rÄzboi. ÎnsÄ, graĹŁie ei, am supravieĹŁuit foametei Ĺi eu am plecat la ChiĹinÄu sÄ studiez muzica.
Nu Ĺtiu dacÄ mama a prevÄzut viitorul muzician din mine sau nu, dar ea mÄ iubea într-atât încât, probabil, ForĹŁa SupremÄ a binecuvântat-o, iar ea mi-a transmis cu uĹurinĹŁÄ Ĺi din tot sufletul aceastÄ binecuvântare, lÄsând pe fruntea mea câteva lacrimi fierbinĹŁi Ĺi o povaĹŁÄ duioasÄ, aĹa cum n-o putea exprima nici vioara fermecatÄ a lui Stradivari, cu urarea de a deveni Om. O, câtÄ înĹŁelepciune aveai, mamÄ, scumpÄ mamÄ!
Sunt convins cÄ, dacÄ mama ar fi putut obĹŁine studiile necesare (a fost nevoitÄ sÄ abandoneze Colegiul Agricol din cauza foametei groaznice Ĺi a sÄrÄciei în care trÄia familia ei), ea ar fi fost o personalitate remarcabilÄ. Ea ar fi devenit izvorul acelei ape vii, care ar fi potolit setea multor oameni din jurul ei. Dar Ĺi aĹa, ea era o persoanÄ înĹŁeleaptÄ, profundÄ, cumsecade, generoasÄ, ajutându-i cu dÄrnicie, prin bunÄtatea Ĺi omenia sa, pe toĹŁi acei care aveau nevoie de aceasta.
De cele mai multe ori mama vorbea (mama vorbea prin tÄcere) fÄrÄ sÄ rosteascÄ un cuvânt, ochii ei emanând atâta energie, atâta durere, atâta dragoste, atâta gingÄĹie, uneori Ĺi reproĹ, cât nu poate sÄ încapÄ în imensitatea Galacticii, din cauzÄ cÄ însÄĹi ea era cosmosul Ĺi infinitul.
Ea pentru noi este cel mai sigur camerton al vieĹŁii pe tot parcursul acesteia. Îmi amintesc anul 1941, ziua de 22 iunie, când avioanele germane coseau din mitraliere, de la amplitudine redusÄ, tot ce miĹca pe pÄmânt. Mama m-a acoperit cu corpul ei de parcÄ acesta ar fi fost din material antiglonĹŁ. Mai curând, ea nici nu se gândea la pericolul care o pÄĹtea. A fÄcut-o din instinct. Sau nu, în acel moment ea se gândea doar la una – cum sÄ-Ĺi salveze o parte din sine, care eram eu, copilul ei.
ViaĹŁa ei a decurs în condiĹŁii extrem de complicate, care i-au format concomitent Ĺi caracterul. Mama ei, bunica Nadia, care a locuit cu noi în ultimii ei ani de viaĹŁÄ, a rÄmas vÄduvÄ chiar de la începutul Primului RÄzboi Mondial, având Ĺase copii mici. Mama mea încÄ trebuia sÄ se nascÄ – al Ĺaptelea copil. Dar… a avut loc revoluĹŁia Ĺi… s-a pus hotarul la Nistru, care a despÄrĹŁit-o pentru mult timp pe bunica de casa unde s-a nÄscut, de pÄrinĹŁii de pe malul drept al acestui râu nefericit. Sârma ghimpatÄ Ĺi ,,bravii” grÄniceri nu-i permiteau mÄcar sÄ asculte vocile rudelor de pe malul opus, sÄ afle dacÄ sunt sÄnÄtoĹi Ĺi dacÄ mai sunt în viaĹŁÄ. Doar vântul hoinar, ca un trÄdÄtor, împrÄĹtia vocile pe fÄĹia neutrÄ a bietului Nistru, ale cÄrui ape se revÄrsau strÄlucind sub soare.
NopĹŁile acestei familii treceau în neliniĹte, doar capul ei, adicÄ bunica, era din Basarabia, fapt ce însemna cÄ era de peste hotare. Ba ici, ba colo aveau loc arestÄri Ĺi deportarea unor oameni nevinovaĹŁi în ĹŁinuturile necunoscute ale Nordului Ĺi Siberiei. În una din aceste nopĹŁi oribile au apÄrut oameni înarmaĹŁi, îmbrÄcaĹŁi în tunici din piele, Ĺi în casa bunicii Nadia. Mai întâi l-au trântit la podea pe unicul frate al mamei, Petrea, proaspÄt cÄsÄtorit, Ĺi, în prezenĹŁa întregii familii, l-au legat, cÄlcându-l pe sÄrmanul nefericit în picioare, bÄtându-l cu patul armei, Ĺi apoi… l-au dus nu se Ĺtie unde pentru totdeauna. PânÄ la acel moment fuseserÄ supuse represaliilor Ĺi sora mamei, câteva mÄtuĹi Ĺi unchi de-ai ei.
Ĺi iatÄ cÄ un alt rÄzboi, pierderea pe front a soĹŁului, chiar spre sfârĹitul mÄcelului, Ĺi viaĹŁa de vÄduvÄ la nici treizeci de ani împliniĹŁi pe fundal de foamete cumplitÄ, tifos exantematic Ĺi munca silnicÄ în colhoz. Pentru vreo douÄ spice culese ori o normÄ neîndeplinitÄ la câmp te pÄĹtea pericolul sÄ faci 14 ani de puĹcÄrie.
Îmi amintesc cum plecam la culcare, dar mama continua sÄ lucreze prin casÄ. DimineaĹŁa mÄ trezeam, mama era în picioare reuĹind sÄ facÄ deja multe. Ĺi mereu era activÄ, energicÄ, fericitÄ. De ce oare? Probabil pentru cÄ ne-a salvat pe mine Ĺi pe mama ei. De asta Ĺi ea era în viaĹŁÄ. De ce altceva? Iar eu mÄ întreb: Oare când dorm mamele noastre? Când oare se odihnesc? Ori lor în general nu le vine somnul niciodatÄ?
Mama e un fÄuritor, un creator! Ea dÄ viaĹŁÄ. Unii cred cÄ, dacÄ au scris o poezioarÄ sau un cântecel, sunt deja mari creatori. Vai, vai, vai! Dar mama, care te-a conceput, ĹŁi-a dat viaĹŁÄ, ea nu este creator?
Este Ĺi încÄ ce creator, ce operÄ a creat ea!
Uneori mi se pare cÄ mama mea e implantatÄ în mine. Ea a realizat acest implant încÄ în momentul conceperii mele. Simt acest lucru Ĺi toatÄ vremea comunic cu ea. Ea e prezentÄ în mine mereu.
Mama este o lume neexploratÄ, aidoma celeia pe care o numim spaĹŁiu cosmic. E bunÄtatea nemÄrginitÄ Ĺi gingÄĹia nemaipomenitÄ, profunzime Ĺi mÄreĹŁie, sacrificiu Ĺi uriaĹÄ sete de viaĹŁÄ.
Mama e CreaĹŁia Atotputernicului Ĺi, asemeni Lui, ea ne-a învÄĹŁat sÄ mergem pe când noi încÄ nu puteam, ne-a învÄĹŁat sÄ zâmbim Ĺi sÄ ne întristÄm, sÄ iubim tot ce este bun, ceea ce ne înconjoarÄ, ne-a învÄĹŁat sÄ iertÄm Ĺi sÄ inspirÄm adânc în suflet aroma acestei minunate Ĺi irepetabile lumi.
Mama este infinitul. E însÄĹi viaĹŁa. E Femeia.
FÄrÄ ea, nu am fi observat rÄsÄritul Ĺi apusul soarelui, nu am fi auzit Ĺerpuitul prin iarbÄ al apei cristaline de izvor, nu am fi putut admira supleĹŁea plinÄ de mândrie a cÄprioarei sau graĹŁia încununatÄ de mÄreĹŁie a lebedelor albe. FÄrÄ ea nu am fi cunoscut starea când îĹŁi trec furnici prin tot corpul, când iubirea te încântÄ, când ea te cucereĹte Ĺi te impune sÄ mergi „nu-Ĺtiu-unde” Ĺi „nu-Ĺtiu-cum”, când vrei sÄ faci totul Ĺi nu Ĺtii ce anume, când îĹŁi pierzi echilibrul Ĺi devii transparent, imponderabil, neajutorat Ĺi atotputernic.
Mamele noastre se consumÄ, spre regret, foarte repede. Ele sunt absorbite de grijile noastre, trÄiesc în emoĹŁiile Ĺi neliniĹtile lor viaĹŁa noastrÄ cu toate urcuĹurile Ĺi cÄderile, bucuriile Ĺi tristeĹŁile ei.
Nu încetez sÄ mÄ întreb – dar ce fel de naĹŁie este mama?
Mamele meritÄ sÄ fie elogiate mÄcar Ĺi pentru faptul cÄ ne-au dÄruit nouÄ viaĹŁÄ. Ĺi aceasta este mai mult decât destul. Pentru cÄ mama este însÄĹi viaĹŁa.
OdatÄ cu plecarea din viaĹŁÄ a mamei mele eu am pierdut Lumina din muzica mea. Am crezut atunci cÄ întunericul a pus stÄpânire pe mine pentru totdeauna Ĺi abia peste mai mulĹŁi ani eu m-am întors la chipul mamei, a celei care nu a dat înapoi în faĹŁa norilor negri, celei care privea înainte, spre Soare, celei care a iubit atât de mult viaĹŁa Ĺi care atât de insistent a dorit sÄ mÄ înveĹŁe Ĺi pe mine sÄ cred în aceastÄ dragoste.
Mama era o tainÄ pentru mine. Cu aceastÄ tainÄea a plecat în lumea cealaltÄ. În ziua mea de naĹtere.
Îmi amintesc cum la Moscova, la congresul ordinar al compozitorilor, cineva s-a apropiat de mine Ĺi mi-a Ĺoptit la ureche, încurcându-se în cuvinte, cÄ au telefonat de la ChiĹinÄu Ĺi au comunicat cÄ mi-a murit mama. Cred cÄ medicii nu ar fi putut determina nici starea sistemului meu nervos, nici reacĹŁia din acel moment a tuturor organelor mele interne. Seara eu am Ĺi aterizat la ChiĹinÄu. AfarÄ se dezlÄnĹŁuise o furtunÄ de zÄpadÄ, asemeni cÄreia nu-Ĺi aminteau sÄ mai fi fost vreuna nici oamenii care au vÄzut multe ierni în viaĹŁa lor. Am privit pianul Ĺi am vÄzut o coalÄ de hârtie pe care erau dactilografiate niĹte versuri… Citesc Ĺi nu-mi vine sÄ cred – o poezie de ziua morĹŁii mamei mele, fÄrÄ semnÄtura autorului! Îi întreb pe ai mei: cine a adus poezia? Nimeni nu-Ĺi aminteĹte dacÄ a adus cineva aĹa ceva. DupÄ stil… recunosc autorul în persoana marelui meu prieten de creaĹŁie Grigore Vieru. PânÄ dimineaĹŁÄ, când mÄ pregÄteam sÄ merg la mama, în satul Mocra, mai era timp Ĺi eu m-am aĹezat la pian. Printre lacrimi, abia de mai puteam pune notele pe hârtie. Totul s-a scurs într-un cântec-recviem, pe care doar peste câteva zile l-a interpretat senzaĹŁional minunata artistÄ Anastasia Lazariuc. A ascultat cântecul Ĺi Grigore Vieru. L-am întrebat cum de versurile lui au ajuns la mine anume în acea zi. El mi-a rÄspuns cÄ nu mi-a adus nicio poezie. Oare aĹa sÄ fie?
Cine Ĺtie? E o enigmÄ. O tainÄ.
De altfel Ĺi mama pentru mine era o tainÄ. Cu aceastÄ tainÄ a Ĺi intrat în altÄ lume. Lumea celor drepĹŁi.
Nu-mi aduc aminte sÄ fi spus mama vreodatÄ „nu pot”, „am obosit”, „vreau odihnÄ”, „nu vreau”. DeĹi, de bunÄ seamÄ, ea obosea Ĺi avea nevoie de odihnÄ. CâteodatÄ, ea mÄ lua de mânuĹŁÄ Ĺi mergea în sat la joc. Pe drum trecÄtorii o întrebau, cine e bÄiatul acesta? Mama cu mândrie rÄspundea cÄ acesta este cavalerul ei Ĺi unica ei nÄdejde. Nu Ĺtiu pe cât de bine i-am îndreptÄĹŁit speranĹŁele, dar cred cÄ mÄcar puĹŁin i-am recuperat din toate chinurile prin care avu sÄ treacÄ Ĺi cÄ, fiind la concertele mele în Palatul Congreselor sau Teatrul Mare din Moscova, de la ChiĹinÄu sau din Mocra natalÄ cu orchestra din Leningrad condusÄ de marele muzician Anatoli Badhen, ea era fericitÄ, împlinitÄ. MândrÄ. Eu zÄream luminiĹŁe strÄlucinde ce Ĺiroiau odatÄ cu lacrimile din ochii ei larg deschiĹi. Aceasta îmi adÄuga încredere Ĺi lÄrgea diapazonul partiturii vieĹŁii mele.
Omenirea încÄ nu a inventat sinonime sau oarecare alte îmbinÄri de cuvinte ori expresii similare pentru a transmite uriaĹa profunzime a sensului Ĺi importanĹŁei cuvântului MAMA. În toate limbile lumii. La toate popoarele de pe întregul mapamond.
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!