CRONOGRAF 2015 – filmul ca motor al transformărilor sociale
CRONOGRAF-ul a ieșit din limitele unui singur spațiu, extinzându-și evenimentele, proiecțiile şi locaţiile. Programul proiecţiilor festivalului la această ediţie este mult mai vast, acesta numără peste 70 de filme, inclusiv 11 premiere naţionale de film şi proiecţii speciale.
Principala locație a festivalului rămâne Centrul Cultural Odeon, unde vor fi proiectate filmele din concurs. Cele cinci secțiuni ale festivalului însumează 49 de producții în competiție pentru trofeele CRONOGRAF-ului. Proiecţiile vor dura de dimineaţă până seara, la cele cinci secţiuni competitive. Publicul va putea aprecia filmele, desemnând câştigătorii premiului Simpatia Publicului şi va avea ocazia să discute cu autorii prezenţi. Serile, tot aici, vă invităm la premierele autohtone de film.
În același timp, publicul cinefil este așteptat la Tipografia 5 (str. V. Pârcălab 45) unde poate urmări în fiecare seară, de pe 14 până pe 17 mai, un program special de filme, elaborat de Culture.pl în colaborare cu FIFD CRONOGRAF, cu titlul sugestiv „Filmul ca motor al transformărilor sociale”. Tot aici putem descoperi festivalul internațional de scurtmetraje cu buget redus sau fără buget ClipAward din oraşul Mannheim din Germania, înfrăţit cu capitala noastră. De asemenea, vor fi organizate masterclassuri pe teme cinematografice, desfăşurate la Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice.
O noutate a acestei ediţii a FIFD CRONOGRAF sunt proiecţiile în aer liber. Ele se vor derula în Scuarul Universității Libere Internaționale din Moldova ULIM (str. V. Pârcălab 52) şi la Apartamentul Deschis (str. București 68/1) cu începere de la ora 21:00. Accesul la aceste proiecţii este gratuit.
Avem şi proiecţii nocturne pentru iubitorii neobosiţi de film. Pe 16 mai, în cadrul „Nopţii muzeelor” vom proiecta câteva producţii cu tematică istorică la cinemateca Muzeului Național de Istorie a Moldovei, str. 31 august 1989, 121A.
Program workshop-uri:
12 Mai – „Programarea festivalurilor și seriilor de film”
Ceea ce a început în 1932, la Veneția – primul adevărat festival de film, sponsorizat de Mussolini – s-a dezvoltat în prezent într-o activitate întâlnită în fiecare colț al globului. Richard Peña, fost director al Festivalului de Film de la New York – actualmente profesor de Studii de Film la Universitatea Columbia – va analiza istoricul și organizarea contemporană a festivalurilor de film – de la filozofia programării, la promovare și marketing.
13 Mai – Discuție
Dezbatere deschisă pe marginea celor mai stringente probleme sociale cu care se confruntă societățile contemporane și care au fost ridicate de filmele selectate pentru programul Cinema pentru Schimbare Socială. Participanți: Adam Michnik, Richard Peña și Vasile Botnaru.
14 Mai – „Estetica cinematografică în Era Digitală”
Mai poate exista, în lumea de astăzi, un interes real pentru estetică sau pentru discuții asupra filmelor care reprezintă/nu reprezintă lucrări de artă? Richard Peña, profesor de studii de film la Universitatea Columbia din New York, va analiza ideile din trecut și cele contemporane cu privire la estetica cinematografică.
15 Mai – „Un neorealism american? Cazul SAREA PĂMÂNTULUI”
În anii imediat după al Doilea Război Mondial, filmul italian a avut un impact enorm asupra sectorului cinematografic din toată lumea. Faptul că studiourile italiene erau în mare parte distruse i-a determinat pe regizorii italieni să își aducă în stradă camerele de filmat, astfel inventând un nou stil de cinema. Vom examina impactul Neorealismului – așa cum a ajuns să fie cunoscută mișcarea italiană –asupra cinematografiei din SUA, punctul culminant urmând a fi atins cu proiecția peliculei SAREA PĂMÂNTULUI (1954). Prelegere susținută de Richard Peña, profesor de studii de film la Universitatea Columbia.