Cu drag, de mântuială, pentru chișinăuieni
Haosului de pe străzi în lipsa marcajelor rutiere se face simțit chiar pe bulevardul central al Capitalei. De un an, de când strada principală Ștefan cel Mare este în reparație, unii șoferi merg așa cum le vrea mușchiul, fiindcă nu sunt repere despre cum să te comporți în trafic. De multe ori se merge chiar pe contrasens, iar încălcările pe strada principală a Capitelei sunt la ordinea zilei.
În sectorul Botanica de săptămâna trecută a fost aplicat marcajul rutier. Bulevardul Dacia arată altfel acum. E mai multă ordine în circulația rutieră, iar șoferii nu trebuie să se gândească dacă nu cumva îl încurcă pe alt participant la trafic. Acum bulevardul Dacia are din nou reguli ale circulației rutiere care sunt respectate de șoferi. Sper ca aceastea în curând să apară pe toate străzile din capitală, așa cum sunt așteptate de participanții la trafic.
Însă, bucuria mea de a fi încântată de marcajul rutier nu a durat mult, când am văzut cum a fost aplicat acesta pe viaduct. Am observat că drumul lat are doar trei benzi, ceea ce mi s-a părut ciudat, știind că viaductul avea patru benzi pentru circulația autovehiculelor. Eu sunt de părere că într-un oraș, unde există un număr prea mare de mașini, arterele ar trebui să fie gândite, construite, marcate, astfel ca să permită circulației unui trafic mai mare de mașini, și nu invers.
Mai mult decât ciudat, aș spune că marcajul rutier pe acest segment s-a făcut de mântuială. Și nu dau vina pe primarul general al Capitalei, care nu își poate exercita funcția din cauza arestului la domiciliu. În Primăria Chișinău ar trebui să lucreze oameni pentru interesele cetățenilor și nicidecum pentru a bifa „realizările”.
Ulterior, făcând câteva apeluri la direcția de la Primărie responsabilă de aplicarea marcajului rutier, am primit răspunsul că precum noile delimitări din trafic, au fost făcute de comun cu Inspectoratul Națioanal de Parulare. Iar, aceasta s-a făcut pentru a oferi o bandă mai mare pentru tranportul public, iar cele două au fost făcute mai late pentru că din toamnă pe acest segment se circulă cu 70 km/h, astfel asigurându-se oarecare norme pentru aceste condiții.
Vom afla cu timpul dacă noua „filozofie” a marcajului rutier de pe viaduct își va demonstra funcționalitate. Însă, situația reală este cu totul alta. Din cauza mașinilor parcate pe prima bandă, îndeosebi la cele trei stații de așteptare, acolo unde ar trebui să circule transportul public, troleele și autobuzele sunt nevoite să ocupe a doua bandă. Ce le rămâne șoferilor? Să se înghesuie pe o singură bandă. Fiindcă autoritățile nu au gândit „strategia” până la sfârșit când au micșorat numărul de benzi, să asigure funcționalitatea pentru toate trei.