Actualitate

Cum dezmăţul birocratic şi corupţia omoară ratingul investiţional al Republicii Moldova

Şi, deşi acum trei ani Parlamentul de la Chişinău a adoptat o lege, considerată revoluţionară la acel moment, care trebuia să simplifice semnificativ reglementările în construcţii, situaţia nu s-a schimbat prea mult în bine. În schimb s-a modificat în direcţia proastă. Din cauza lipsei de progrese în domeniu, Republica Moldova se plasează pe locul 175 din 197 de state în ce priveşte simplitatea reglementărilor din construcţii.

Acum câteva săptămâni raportul Doing Business 2015 arăta că Republica Moldova a urcat, destul de neaşteptat, 19 poziții, până pe locul 63, în clasamentul statelor cu cel mai favorabil mediu de afaceri. Ţara noastră ar fi progresat la capitolele ce ţin de accesibilitatea creditelor şi plata impozitelor, în timp ce a regresat în ce priveşte autorizaţiile în construcţii sau accesul la electricitate.

Avem una din cele mai anevoioase reglementări în construcţii din lume

Sectorul construcţiilor este de departe în cea mai proastă situaţie printre domeniile analizate în raport. Suntem pe locul 175 din 189 de ţări, aproape la coada clasamentului.

Ţara noastră este şi cea mai prost clasată printre republicile post sovietice. Rusia este pe poziţia 156, Uzbekistanul e pe 149, Kazahstan pe 154, iar Azerbaidjanul – pe 150. La celălalt capăt, Estonia e pe locul 20, Lituania pe 15, în timp ce Georgia este pe locul trei în lume.

Ce etape trebuie de parcurs pentru a efectua o construcţie

Studiul este întocmit în baza analizelor cadrului de reglementare din fiecare ţară. Pentru a determina poziţia ţării în top în ce priveşte construcţiile, se calculează toate procedurile ce urmează a fi parcurse de o întreprindere pentru a construi un depozit cu suprafaţa de circa 1300 metri pătraţi la periferiile capitalei ţării, unde există accesul la reţele. Se presupune din start că firma este autorizată, licenţiată şi are toate drepturile să se ocupe de construcţii.

Întrebarea este prin ce trebuie să treacă întreprinderea pentru ca să ajungă de la idee până la momentul când construcţia este finisată şi devine funcţională.

În conformitate cu actele normative şi legislative în vigoare, aceasta trebuie să parcurgă 27 de proceduri. Formal, acestea durează în medie 247 de zile şi costă circa 0,8% din valoarea obiectului. Costurile construcţiei sunt stabilite în studiu la nivelul a 50 de venituri medii anuale pe ţară.
Pentru a construi un obiect firma trebuie să parcurgă trei etape de bază.

Prima este etapa de până la obţinerea certificatului de urbanism, adică a dreptului de a proiecta casa. Pentru aceasta trebuie de mers la Primărie şi de obţinut diferite avize în acest sens. Urmează a doua, care ţine de obţinerea autorizaţiei pentru a construi. Aici iarăşi proiectantul trebuie să proiecteze clădirea, proiectul să treacă toate avizele şi firma primeşte autorizaţie de construcţie.

În baza acestei autorizaţii se trece la a treia etapă, adică nemijlocit la construcţie. Construieşti, conectezi clădirea la reţele, mergi la Cadastru, înregistrezi imobilul şi în acel moment proiectul este finisat.

Amintim că aceste etape sunt analizate de Doing Business exclusiv în baza cadrului normativ existent, adică la nivel eminamente teoretic. Pornind de la ratingul prost al ţării noastre la acest capitol, autorităţile au decis să facă unele modificări la legislaţie. Acestea însă au trecut doar de prima lectură în Parlament.

Ulterior a fost înaintată iniţiativa de a adopta aşa numitul Cod al Construcţiilor, care să întrunească toată legislaţia ce ţine de construcţii şi s-o simplifice. Însă nici această iniţiativă aşa şi nu s-a materializat.

Acum doi ani ţara noastră se plasa pe locul 162 la capitolul Construcţii. Şi este interesant că a regresat până în acest an cu 13 poziţii nu pentru că a înrăutăţit cadrul de reglementare dar pentru că a stagnat la capitolul reforme, în timp ce alte state au avansat.

Conform calculelor din 2013, la acel moment în Republica Moldova erai nevoit să parcurgi 26 de proceduri pentru a efectua o construcţie, cu una mai puţin decât în prezent. Durata proiectului era de 291 de zile, cu 44 mai multe decât astăzi, iar costurile erau asemănătoare.

Autorităţile îşi propun să îmbunătăţească situaţia, dar nu întreprind nimic

Încă în 2013, echipa de experţi Business Research Company a propus un set de modificări la legislaţie care să reducă numărul procedurilor de la 26 la 13, numărul de zile necesare – de la 291 la 71, iar costurile cu 62%. Potrivit expertului Roman Ladus, dacă ar fi implementat modificările propuse, Republica Moldova ar fi urcat de pe poziţia 162 pe locul 13 în lume. Sectorul privat ar fi economisit circa 34 mil. de lei anual şi, plus la aceasta, ar fi crescut atractivitatea mediului de afaceri şi volumul investiţiilor. Însă, după cum şi era de aşteptat, propunerile experţilor n-au fost luate în seamă.

Ţara noastră ar fi avut o poziţie mai bună chiar şi dacă îşi îndeplinea angajamentele fixate în documentele strategice ale guvernului. Spre exemplu, strategia de dezvoltare a ţării Moldova 2020 presupune expres reducerea perioadei de obţinere a autorizaţiilor pentru construcţii până la 180 de zile în 2015 şi până la 100 de zile până în 2020. Costurile, numărul inspecţiilor şi a actelor permisive, trebuie să se reducă cu 20% până în 2015 şi cu 40% până în 2020.

Mai mult, potrivit strategiei privind reformarea cadrului de reglementare, până în 2020 Moldova trebuie să se plaseze printre primele 20% dintre ţările incluse în studiu. Ambiţiile sunt mari, însă dacă vom avea atitudinea de până acum, nu ne putem aştepta la prea multe schimbări în bine.

Mai există şi presiuni mai puţin formale

Deşi cadrul normativ referitor la construcţii este extrem de împovărător, plasând Republica Moldova printre statele cu cele mai greoaie reglementări în domeniu, ar fi bine dacă acestea ar fi singurele care sun impuse de către autorităţi.

De fapt, deşi la întocmirea Doing Business se iau în calcul doar procedurile oficiale, stipulate în actele normative, pe lângă cele 26 de proceduri mai există şi alte 19 permisiuni mai puţin formale, însă fără de care construcţia nu poate demara.

Expertul Alexandru Savva, unul dintre autorii unei legi adoptate acum trei ani care trebuia să reducă presiunea birocratică în construcţie spune că aceasta, deşi se puneau mari speranţe în ea, n-a schimbat nimic la nivel practic.

„Cel mai rapid caz de parcurgere a procedurilor în cadrul unei construcţii, pe care l-am întâlnit studiind un număr mare de cazuri, este o spălătorie auto, autorizările şi construcţia căreia a durat un an şi jumătate. Şi aceasta deoarece procesul a fost grăbit cu dări de mită, prin presiuni din partea cunoştinţelor antreprenorului etc. De altfel, procesul de recepţie finală încă nu e finalizat şi o să mai treacă ceva timp până când vom putea spune exact cât a durat această construcţie”, spune Savva.

Exemplul georgian, demn de urmat

Cum se creează această situaţie? Potrivit împuternicirilor funcţionarilor din cadrul autorităţii publice locale, avizul autorităţii presupune semnătura vice-primarului, însă pe lângă aceasta sunt cerute o sumedenie de alte contrasemnături care nu prea îşi au rostul. Şi astfel de situaţii există practic la fiecare etapă.

De regulă, funcţionarii se opun vehement simplificării reglementărilor, susţinând necesitatea vitală a lor. Sunt invocate deseori fără niciun temei protecţia sănătăţii populaţiei, a patrimoniului cultural, a spaţiilor verzi etc., dar nu se ţine cont de faptul că este afectat dramatic mediul investiţional, de care depinde în cea mai mare parte bunăstarea localităţii şi a locuitorilor ei.

Şi nu trebuie de inventat nimic nou pentru a îmbunătăţi situaţia. Trebuie elementar, de urmat exemplul Georgiei, care a trecut exact ca şi noi din perioada sovietică prin toate intemperiile tranziţiei, legate de corupţie, birocraţie excesivă şi lipsă de profesionalism a funcţionarilor. Să vedem ce proceduri ei au lichidat, pe care le-au comasat şi să aplicăm aceleaşi formule şi la noi. De altfel, practicile din Georgia nu sunt inventate de ei. Aceştia le-au preluat de la americani care se axează pe rezultatul final şi nu pe detalii de genul „cine este producătorul materialelor de construcţie”. La ei contează ca acestea să se încadreze în limitele de calitate stabilite de legislaţie şi atât.

Important e să impui minimul de reguli posibile dar să fii foarte exigent în ce priveşte respectarea lor. Şi atunci vei avea un mediu de afaceri atractiv. Georgia a înţeles acest lucru şi este pe locul trei în lume în ce priveşte lejeritatea efectuării unei construcţii.

sursa: eco.md

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *