Economie

Economie: Unde se duc banii din bugetul de stat?

Conform Legii privind sistemul bugetar şi procesul bugetar, Parlamentul adoptă Bugetul până la data de 5 decembrie a fiecărui an. Experienţa anilor 2010 şi 2011 ne demonstrează însă că pot exista şi unele abateri, legile bugetare pentru aceşti ani fiind adoptate la 23 decembrie 2009, respectiv 31 martie 2011. Totuşi, Veaceslav Ioniţă, preşedinte al Comisiei parlamentare economie, buget şi finanţe, ne asigură că – deşi încă nu a văzut în faţă proiectul Legii bugetului de stat pentru anul 2012 – „nu există motive ce ar împiedica aprobarea în termen a acestuia”.

Pe parcursul anilor, bugetul RM a înregistrat o creştere considerabilă: dacă, în 2007, acesta s-a aprobat cu 12.088,5 mln. lei la capitolul venituri şi 12.161,4 mln. lei la cheltuieli, veniturile proiectate pentru anul 2012 au atins cifra de 21.494,0 mln. lei, iar cheltuieli – de 22.183,0 mln. Creşterea veniturilor a fost condiţionată preponderent de mărirea impozitelor, taxelor şi accizelor, ceea ce, la rândul său, implică mai multe obligaţii faţă de persoanele de la care au fost colectate aceste taxe. Cheltuielile sunt repartizate neuniform. Astfel, în domenii precum asigurarea socială, ocrotirea sănătăţii sau învăţământ sunt alocate, în medie, 18,3%, 12,55%, şi 10,4% din totalul cheltuielilor bugetare. Iar pentru ştiinţă şi inovaţii, activităţi economice sau industrie şi construcţii sunt alocate 1,81%, 1,05% şi 0,12%, conform rapoartelor oferite de Ministerul Finanţelor pentru ultimii patru ani.

Cu siguranţă, nu putem nega importanţa alocării fondurilor pentru asigurarea şi asistenţa socială, însă trebuie menţionat faptul că există şi Bugetul asigurărilor sociale de stat, din care de fapt se achită pensiile şi a cărui valoare ajunge în prezent la 9,3 mlrd. lei sau 45% din Bugetul de stat. Totodată, cheltuielile pentru învăţământ – care sunt „investiţii în viitorul ţării” – ar putea fi lejer trecute în contul finanţărilor din exterior. Căci, în definitiv, economia altor ţări beneficiază de abilităţile tinerilor noştri care, în lipsa locurilor de muncă, continuă să plece peste hotare. Cât despre învăţământul preuniversitar, în majoritatea cazurilor, părinţii sunt cei care achită cheltuielile pentru reparaţii, manuale şi alte materiale didactice.

Îngrijorătoare este şi situaţia din domeniul activităţii economice, cheltuielile pentru susţinerea antreprenoriatului şi a micului business, pentru atragerea investiţiilor, susţinerea şi promovarea exportului, dezvoltarea turismului fiind extrem de mici. Iar estimările pentru anii 2013-2014 privind evoluţia Bugetului la venituri, cheltuieli, deficit şi surse de finanţare publicat de Ministerul Finanţelor prezintă micşorarea ponderii alocărilor pentru aceste proiecte. O valoare negativă indică şi perspectiva cheltuielilor în agricultură: dacă, în 2007, aici s-au alocat 756,6 mln. lei sau 6,22% din buget, în proiectul Bugetului-2012 pentru agricultură sunt preconizate cheltuieli de 941,0 mln. lei sau 4,24%, scădere considerabilă pentru o ţară preponderant agrară, cu o rată înaltă a utilizării agriculturii extensive. În schimb, pentru menţinerea ordinii publice se alocă cu circa 260 mln. lei mai mult.

O creştere semnificativă este înregistrată şi în ceea ce priveşte alocările pentru transporturi şi gospodăria drumurilor, ca urmare a majorării cotelor accizelor la autoturisme şi produsele petroliere. Astfel, în 2012, cota-parte a cheltuielilor pentru transporturi şi gospodăria drumurilor va ajunge la 11,04% din cheltuielile totale. Deci, începând cu anul viitor, putem spera la mai multe drumuri reparate?!.

Măsuri ce vizează politica fiscală şi vamală pentru anul 2012
1. introducerea impozitului pe venitul persoanelor juridice, la cota în mărime de 12%, cu anularea tuturor facilităţilor fiscale generale şi individuale;
2. introducerea cotei-standard TVA de 20% la zahăr în schimbul cotei reduse a TVA de 8%;
3. modificarea structurii mărimii cotei accizului la articole din tutun;
4. anularea accizului pentru vinul din struguri proaspeţi şi mustul de struguri;
5. anularea accizului pentru articolele din cristal;
6. majorarea cotelor accizelor la autoturisme şi produsele petroliere;
7. majorarea taxei vamale la importul unor produse care intră în concurenţă directă cu produsele similare de origine autohtonă;
8. menţinerea actualului sistem de taxe vamale la cota zero pentru importul de utilaj şi tehnică.

Prognoza Ministerului Finanţelor pentru anii 2012- 2014
• majorarea salariului mediu lunar pe economie de 1,3 ori, atingând valoarea de 4400 lei
• creşterea reală a PIB-ului cu 4,5%- 5% mediu anual
• creşterea producţiei industriale cu 6,8%
• creşterea producţiei agricole cu 3%
• ritm mediu anual de creştere al exporturilor de 12%
• ritm mediu anual de creştere al importurilor de 10,3%
• majorarea investiţiilor în capital fix cu 8,7% anual 

Alexei Plângău,
stagiar la TIMPUL

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *