Economie

(Galerie Foto) Preţurile care ne scot din sărite şi…din sărbători

Oamenii devin mai reticenţi la oferte din cauza preţurilor care la unele produse au săltat simţitor, spun şi cumpărătorii, şi comercianţii, care precizează că, dacă în timpul sărbătorilor de iarnă s-a mai cumpărat câte ceva, acum vânzările au scăzut vizibil.
„Vin, se uită, întreabă de trei ori pe un loc care-i preţul, apoi se întorc şi nu mai cumpără nimic. Nu prea au bani şi asta se vede din vânzări”, ne spune Vera, comerciantă la carne. Un kilogram de muşchi de vită costă 60-65 de lei, dar „stăm cu carnea pe tejghea şi ajungem să cedăm chiar şi câte zece lei din costul unui kilogram, numai să fie cumpărată”, se tânguieşte Marina, o altă vânzătoare de carne proaspătă.
De acest lucru ne-am convins şi noi când s-a apropiat de tarabă o bătrână care a întrebat cât costă piciorul de porc. A auzit preţul şi a mers mai departe, lăsând fără răspuns „oferta” comerciantei – 40 de lei în loc de 45.

Hala de carne este suprasaturată de producţie animalieră, de altfel ca şi piaţa de legume şi fructe, iar specialiştii au câteva explicaţii pentru acest surplus de marfă şi deficit de cerere. Potrivit expertului în economie Viorel Chivriga, cererea a rămas constantă pe parcursul anului 2010 şi începutul lui 2011, excluzând perioadele în care există un consum mai mic de carne, cum ar fi posturile şi sărbătorile religioase. Chivriga menţionează că, într-adevăr, persistă fenomenul surplusului de carne pe pieţele de desfacere din ţară. „În anul 2010 am avut un plafon mai mare la anumite tipuri de şeptel, creşterea efectivului animalier ajungând la un nivel mai înalt comparativ cu ultimii trei ani, ceea ce arată nişte tendinţe de însănătoşire în acest sector economic. De asemenea, spre uimirea multora, au scăzut importurile de carne cu 34 la sută faţă de 2009, iar dacă luăm produsele din carne – cu 94 la sută”, constată Viorel Chivriga. Conform opiniei sale, în acest caz soluţia ar fi următoarea: „Chiar dacă pe piaţa internă a intrat cu mult mai puţină carne de import şi este mult mai multă carne locală, ceea ce este un lucru foarte bun, noi ar trebui să găsim noi pieţe de desfacere pentru producătorii de carne, atât în interior, cât şi în exterior, pentru ca producătorii să aibă preţuri mai bune”.

În 2011 preţurile la legume au crescut în medie cu patru la sută, cartofii ajungând să coste până la nouă lei, morcovii şi ceapa – de la cinci la opt lei, varza – între şapte şi opt lei, iar legumele importate, precum roşiile, castraveţii şi ardeii – de la 25 la 45 de lei. „Chiar dacă anul trecut a crescut exportul de fructe şi legume cu 25,6 la sută faţă de 2009, preţurile, într-adevăr, sunt mai mari, deşi statul facilitează importul prin taxele vamale. Dar trebuie să ţinem cont că atunci când se importă din ţările unde produsele costă mult, atunci şi preţul e mai mare. În aceeaşi ordine de idei, la nivel naţional, unele legume pe care le producem în cantităţi mici, precum cartofii, bineînţeles că vor avea şi preţul mai mare”, explică Viorel Chivriga.

Fructele, însă, îşi menţin preţurile din anul trecut şi vânzătorii de mere sunt nemulţumiţi – costul kilogramului de mere variază între patru şi zece lei, de două ori mai puţin decât iarna trecută. „Vindem cu un preţ de nimic kilogramul de mere. Credeţi că cinci lei pentru kilogram este de ajuns? După atâta muncă, transportare şi păstrarea lor pe durata a şase luni! Suntem mai bucuroşi atunci când e roadă mai puţină şi preţurile sunt mai mari, decât acum când vindem pentru nişte bănuţi. Cumpărătorul nu-i niciodată mulţumit de preţuri. Dar noi cu ce ne alegem?”, a ţinut să ne spună doamna Galina, comerciantă de mere „de la Soroca”.

În această situaţie, Viorel Chivriga recomandă următoarele: „Pomicultorii trebuie să-şi comercializeze singuri producţia lor. Atunci vor câştiga cu mult mai bine. Apare un intermediar care ocupă nişa şi o parte din profitul care ar putea să ajungă la producător ajunge la intermediari”.

Menţionăm că, potrivit unui raport al Biroului Naţional de Statistică, de la începutul anului 2010, preţurile de consum în R. Moldova s-au majorat cu 8,1 la sută.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *