Afaceri

Irka Shoes – încălțăminte pentru femei confecționată manual

În prezent, producătorii din industria ușoară bucură clienții cu o varietate mare de haine, iar cei de încălțăminte, sunt foarte puțini. Irina Calancea conduce o afacere de succes de câțiva ani. Încălțămintea confecționată de ea este purtată pe întreg continentul european, chiar și în America.

O pereche de încălțăminte trebuie să fie comodă, executată calitativ și neapărat din piele naturală. Acestea sunt atributele încălțămintei care ies sub numele brandului Irka Shoes. Irina Calancea a lansat afacerea sa în 2011, când a hotărât că vrea să lucreze pe cont propriu. După câțiva ani pe care i-a petrecut în cadrul unei companii de asigurări, simțea că se plafonează, nu învață nimic nou, iar tot ce s-a putut învăța în domeniu era deja asimilat. „Am hotărât atunci că vreau să fac ceva creativ, să fac ceva pentru mine”, ne spune tânăra antreprenoare.
Având studii de design vestimentar, ea și-a dorit să facă un articol pe care femeile îl vor aprecia. În căutarea inspirației, știa că nu va crea haine, fiindcă nu o atrăgeau, și a ales să facă încălțăminte. Norocul a fost de partea ei, căci avea prieteni care lucrau la un atelier de confecționare a încălțămintei.

„Vreau să am un produs bun”

Irina a fost nemulțumită de prezența pe piață a pantofilor din materie de proastă calitate. Lipsa unei oferte pe măsura așteptărilor ei a și motivat-o să creeze un produs perfect. Locuia și activa în România și, prin urmare, clienții români au fost primii care i-au apreciat creațiile. Ideile ei deveneau schițe apoi prindeau viață ca să corespundă, înainte de toate, viziunii proprii despre cum trebuie să arate pantofii ideali. Între timp și clienții de acasă au abordat-o cu comenzi pentru modele confecționate manual. La un moment dat, aceștia erau foarte mulți și era greu să facă față cererii imense. De aceea, în 2012 a hotărât să deschidă un magazin în Chișinău.

Din produsele sale, 80 la sută, sunt create la comandă, iar restul încălțămintei reprezintă rezultatul tendințelor. Totodată, Irina creează colecții originale de două ori pe an. „Mă strădui să nu copiez pe nimeni. Altfel nu poți să ieși din mulțime ca designer”, afirmă ea. Însă atunci când e vorba de încălțămintea comandată, Irina realizează solicitările cumpărătorilor. „Sunt cliente care nu își permit să dea mii de euro pe o pereche de pantofi care i-au plăcut. Mă bucur că pot oferi un produs de aceeași calitate și comoditate la un preț mai modest”, a adăugat Irina.

Lunar, sub numele brandului Irka Shoes sunt confecționate 50 de perechi de pantofi. Comenzile sunt făcute online, prin intermediul rețelelor de socializare și a site-ului propriu. De pantofii săi se bucură și clienții de peste hotarele spațiului românesc. Încălțămintea Irinei a ajuns în America, Italia, Spania, Franța, Israel, Germania, Liban, Rusia și Ucraina. Cumpărătorii încălțămintei nu sunt neapărat oameni din diaspora. „Spre exemplu, lucrez periodic cu clienții din Liban. Ei fac comenzi de 10 perechi pe lună”, spune Irina. Procedura de comandare și procurare a încălțămintei durează în mediu 14 zile. Prețurile la pantofii pentru femei creați de Irka Shoes încep de la 1500 lei până la 3000 lei. Din această toamnă, brandul a început să confecționeze și încălțăminte pentru bărbați, iar prețul acesteia poate ajunge până la 3200 lei.

„Femeile din Moldova nu sunt curajoase”

Irina a afirmat că clientele din Moldova nu iubesc să experimenteze. Ele preferă încălțămintea dintr-o singură culoare. În afară de negru, ele aleg culorile de nud sau roșu. „Peste Prut lucrurile stau altfel. Femeile îndrăznesc să poarte pantofi de câteva culori. Și aceștia sunt evidențiați cu accesorii”, declară antreprenoarea.

„Dor de tricolor”

Pentru sezonul primăvară-vară, designerul a pregătit noua colecție, care poartă un nume sugestiv „Dor de tricolor”. „Când sunt în România, îmi este dor de Moldova, de mama mea, de showroom. Iar când sunt în Chișinău îmi este dor de sora mea, de prietenele mele și de atelierul unde se face încălțămintea. Tot timpul lupt cu starea mea de dor, între aceste două țări. Cuvântul tricolor a fost ales intenționat, în aceste culori fiind drapelul țării noastre și al României. Colecția va fi prezentată publicului larg în cadrul celei de-a șaptea ediții a evenimentului „Din Inimă”, organizat pentru promovarea produsului autohton. Despre tendințele din această vară, ne vorbește însăși colecția „Dor de tricolor” care îmbină culorile roșu, galben și albastru pe un singur model. Designer-ul propune femeilor din Moldova să opteze pentru încălțăminte colorată cu accesorii ca barete, catarame sau chiar elemente de fermoar.

Datorită evenimentelor și expozițiilor, tot mai mulți clienți bat la ușa magazinului de încălțăminte al Irinei. Brandul autohton este prezentat la majoritatea expozițiilor din țară și la unele din România. Irina speră să ajungă și la expozițiile internaționale. Dar asemenea experiențe înseamnă cheltuieli mai mari. „Ca să merg la expozițiile internaționale, ar trebui să investesc pentru 20-30 de perechi, măcar în câteva mărimi. Nu-mi permit deocamdată asemenea cheltuieli. Las asemenea planuri pentru viitor”, declară Irina.

Investiții minime în afacere

Irina și-a pornit afacerea din surse proprii. Pentru o colecție de 15 perechi investește în medie 2500 de euro. Cel mai mult costă modelarea pantofului, la care lucrează un meșter iscusit. În prezent, produsul este confecționat într-un atelier din București. Antreprenoarea s-a gândit să deschidă la Chișinău un atelier, dar investițiile pentru acesta sunt prea mari.

Cât ne-a povestit Irina despre pasiunea sa pentru culori, în magazin a intrat un tânăr pentru a-și comanda o pereche de încălțăminte, iar o femeie a venit după două perechi de pantofi pentru primăvară. Am atras atenția la încălțămintea de pe raft, iar fiecare pereche era unică în felul său și calitatea bună a lucrului manual se observa la prima privire.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *