Republica Moldova este considerată de Comisia Europeană drept țara cu cea mai bună dinamică de reforme dintre toți candidații la aderarea la UE, iar autoritățile de la Chișinău depun un efort constant de a menține subiectul pe lista de priorități a țărilor din UE, a declarat la Chișinău ministrul de Externe Nicu Popescu.
Autoritățile de la Chișinău consideră că țara are toate șansele să-și onoreze obligațiile care să o califice pentru aderarea la UE până în 2030, iar oficialii europeni validează acest termen, cu condiția ca următoarele alegeri parlamentare din Republica Moldova să nu aducă la putere forțe pro-ruse care să încetinească reformele și aspirațiile europene ale țării.
Chișinăul a îndeplinit 94 la sută din sarcinile pe care le avea prevăzute.
Pe 8 noiembrie, la Bruxelles, Comisia Europeană a recomandat începerea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană pentru Republica Moldova și Ucraina. Recomandarea urmează să fie confirmată prin votul statelor membre ale UE la ședința Consiliului European de la mijlocul lunii decembrie.
Ministrul de Externe de la Chișinău, vicepremierul Nicu Popescu, a declarat la o conferință de presă că din raportul Comisiei Europene din 8 noiembrie rezultă că Chișinăul a îndeplinit 94 la sută din sarcinile pe care le avea prevăzute în cele 9 recomandări formulate de Comisia Europeană atunci când a oferit Republicii Moldova statutul de candidat la aderare.
Trei capitole mai înregistrează restanțe, spune Nicu Popescu.
Primul este progresul continuu și asigurarea unui proces transparent și meritocratic în numirea membrilor care au trecut evaluarea integrității, așa-numitul vetting, la Curtea Supremă de Justiție, în organele de autoevaluare judiciară și de procuratură, inclusiv în procesul de numire a Procurorului general.
A doua măsură ține de alocarea resurselor necesare Procuraturii Anticorupție, iar a treia – de adoptarea unor măsuri pentru deoligarhizare prin reglementarea plăților în numerar și a fluxurilor financiare.
„Sunt măsuri realizabile, chiar dacă suntem conștienți că pe domeniul deoligarhizării și a reformei justiției mai avem de lucru, împreună cu societatea, pentru a limita influența oligarhilor, hoților și a grupurilor de crimă organizată asupra sistemului nostru politic și economic”, spune Nicu Popescu.
Ungaria nu este un obstacol, consideră autoritățile de la Chișinău
Autoritățile moldovene sunt sigure că au susținerea completă a tuturor statelor europene. Nici măcar rezervele formulate de Ungaria în raport cu admiterea la negocieri a Ucrainei nu îngrijorează Chișinăul.
„Avem o cooperare foarte bună și avem certitudinea că Ungaria sprijină ferm aspirațiile europene ale Republicii Moldova și efortul de aducere a acesteia în UE. Pe bilateral, Ungaria a demonstrat mereu un sprijin clar și constant pentru integrarea europeană a Republicii Moldova”, a declarat Nicu Popescu.
În perioada următoare, Chișinăul pregătește aspectele tehnice ale lansării negocierilor cu UE. Nicu Popescu spune că Republica Moldova este deja destul de bine pregătită pentru negocieri.
„De mai bine de un an la Chișinău lucrează deja 33 de grupuri responsabile de capitolele de aderare la UE și sunt peste 600 de oameni implicați în acest proces. Speranța Chișinăului este ca negocierile propriu-zise să înceapă în primăvara anului 2024”, spune Nicu Popescu.
Republica Moldova și Ucraina – „la pachet”?
Pe fundalul agresiunii declanșate de Rusia în Ucraina, Chișinăul a depus cererea de aderare la UE pe 3 martie 2022, la câteva zile după ce acest lucru a fost făcut de Kiev.
Cererile au fost examinate și aprobate în același timp, pe 22 iunie 2022 celor două țări oferindu-li-se statutul de țară candidată la UE. Din acest motiv până acum Republica Moldova și Ucraina erau văzute „la pachet”.
Însă după lansarea negocierilor de aderare, Chișinăul ar putea avea un parcurs mai rapid, datorită unei guvernări clar pro-europene și având în vedere dimensiunile mici ale țării, susținerea consistentă a României, dar și faptul că Ucraina este nevoită să consume forțe și resurse în războiul cu Rusia.
Din acest motiv, tot mai multe voci au început să se întrebe la Chișinău dacă o asociere atât de strânsă cu Ucraina nu ar putea bloca la un moment dat aderarea țării la UE, chiar dacă toate condițiile vor fi respectate.
Răspunsul Bruxellesul pare formulat în chiar textul recomandărilor prezentate pe 8 noiembrie: „viteza negocierilor va depinde de felul în care țările vor avansa cu reformele democratice”. Depinde doar de statele candidate cum vor folosi această fereastră de oportunitate, a declarat, în cadrul discuțiilor de la Bruxelles, comisarul pentru extindere Oliver Várhelyi.
„Ușa este deschisă, statele membre ale UE sunt determinate să susțină procesul și există voință politică de a primi noi membri. Acest lucru ar trebui să impulsioneze reforme cât mai accelerate (în țările candidate – n.red.).
Cu cât mai repede veți avea rezultate în realizarea reformelor, cu atât mai repede veți deveni membre ale UE. Din partea noastră, noi punem acum pe masă un pachet care va ajuta țările să accelereze propria lor aderare, toate instrumentele sunt pe masă și este decizia candidaților cât de eficient le vor folosi pentru a livra rezultate”, a mai spus Comisarul pentru extindere, Oliver Várhelyi.
„Obiectivul nostru este ca Moldova să fie gata să adere la UE până în 2030”, a declarat la Chișinău președinta Maia Sandu.
„Republica Moldova în familia europeană este unica noastră șansă de a garanta un viitor al păcii, libertății și prosperității. Este mult de lucru, dar nu ne sperie munca, chiar dacă drumul pe care am ales să mergem este plin de provocări”, spune Maia Sandu.
Este 2030 un obiectiv realizabil?
Și șeful Delegației Uniunii Europene la Chișinău, Jānis Mažeiks, spune că Republica Moldova și Ucraina nu sunt la pachet și că fiecare stat va fi evaluat în funcție de progresele înregistrate.
„Planul cel mai ambițios este de a asigura aderarea Republicii Moldova către anul 2030”, afirmă Jānis Mažeiks.
Progresul înregistrat până acum este unul impresionant, iată de ce termenul este unul realizabil, dar pentru asta trebuie să fie menținut un ritm de reforme foarte accelerat.
Dacă Chișinăul va lucra în ritmul pe care l-a avut în ultimii doi ani, acest termen este realizabil. Dar dacă în urma alegerilor susținerea pentru integrarea europeană se va reduce sau se va opri, negocierile evident că se pot bloca”, a declarat oficialul european în cadrul unui interviu la postul de televiziune TV8.
În Republica Moldova urmează să aibă loc alegeri prezidențiale la sfârșitul anului 2024, iar la mijlocul anului 2025 – alegeri parlamentare.
Și dacă pentru primele actuala președintă pro-europeană Maia Sandu pare să aibă un concurent valabil, atunci la parlamentare există riscul ca forțele pro-ruse și pro-oligarhice să se coalizeze pentru a încerca să preia puterea și să treacă în minoritate actualul partid majoritar pro-european, Partidul Acțiune și Solidaritate (PAS).
„Iată de ce pentru parcursul european al Republicii Moldova sunt importante nu atât alegerile care vor avea loc anii următori în UE, cât cele din țară”, atrage atenția Jānis Mažeiks.
Cu sau fără Transnistria în UE?
âProblema enclavei separatiste Transnistria nu pare să fie una prioritară în acest moment în dialogul dintre Bruxelles și Chișinău. UE tratează Republica Moldova ca stat în limitele frontierelor sale internaționale, adică inclusiv cu regiunea transnistreană.
Odată cu agresiunea Rusiei, Ucraina a închis complet frontiera cu Transnistria și enclava pro-rusească a pierdut orice legătură fizică cu patronii de la Kremlin.
Trupele ruse dislocate în Transnistria, la fel ca și imensul depozit cu 20.000 de tone de muniții rusești din enclavă, au determinat Ucraina să țină în permanență unități militare pregătite de ripostă la hotarul cu Transnistria.
Sursa: DW via Rador Radio Romania
Cum ar putea Ucraina si Moldova sa nu fie la pachet, cum “ne incurajeaza” unii ? Hai sa ne gandim cum ar fi daca Moldova ar intra in UE si Ucraina nu. Ce ar insemna asta ? Ar insemna asta ca poate granita de est, adica Transnistria ar putea fi lasata penetrabila de catre Ucraina, neinteresata sa apare granita UE din moment ce ea nu a fost primita. Ar insemna ca RM ar fi obligata sa traga o granita pe Nistru, care nu va fi atat de sigura. Va rezulta o regiune foarte instabila economic si militar la granita, care i-ar permite Rusiei sa incerce “sa se furiseze”, un permanent ghimpe. Daca Transnistria ar fi fost de acord sa se integreze in UE, atunci nu ar fi fost nici o problema in aderarea inainte a RM. Rezulta doua variante: 1) la pachet cu Ucraina, asteptand pe Ucraina pana in anul in care va putea ea sa se integreze, functie de terminarea razboiului 2) in 2030, daca populatia RM voteaza pro-vest in alegerile parlamentare si daca autoritatile se angajeaza ca pot pazi granita pe Nistru. Teoretic, RM ar trebui sa faca reformele cerute de UE inaintea Ucrainei, neavand razboiul de gestionat.
nu o sa intrati in UE nici o data.
de ucraina nu mai zic nimic
stati voi acolo sub 3 – 4 oligarhi care sa va fure totul……restul este can can
Uăi pabedî n-ați înțeles nica uăi. Păi cine a zîs 2030? Nu-i vorba uăi di 2030, o greșit olecuță ordinea cifrelor uăi: 2300 cam asta e data fezabilă pentru pobedistanul vostru pentru intrarea în UE. S-o scuzați, vă rog, pi duamna prișîdintă Maia Grigorevna cî am impresia cî dumneaei, di emoții, o amestecat puțin cifrili șî o ieșit neînțelegerea aiasta. Păi tăt normal șî bravo, sunteți în grafic, ci atâta grabî? Nu s-o născut încî nici străbunicii celor ce o să intre în UE din RâMA.
Sigur ca Macaristanul sustine integrare in UiE a asa-zisei republici Moldova. Ideea e ca nu cumva sa nu se reintegreze in Romania. Apoi, macaristanezii insista foarte tare ca nu cumva sa se desfiinteze “autonomia” cacauzilor, fratii lor de ginta turanica. Se stie, rahatul ala autonomie si chiar RM, cu interpolare macaristaneza sustinuta de cel putin trei capitale, se pot folosi contra Romaniei. In schimb, rapandulele de la Chisinau si Bucuresti flutura steagul curcubeu si latra “unitate in diversitate”.
Se propune intrarea pe modelul ciprului cu o singura parte secesionista in nord. Rm are 2 parti secesioniste…transnistria si gagauzia..Ciprul a semnat tratatul de preaderare in 1972 si a intrat in 2004, deci dupa 32 de ani. Moldova are si trupe ruse de ocupatie. Nici o tara din fostul bloc comunist nu a stat mai putin de 15 ani de asteptare. Romania a stat 1993-2007.
Sanse teoretice exista dar elementul decisiv va fi evolutia viitoare a Rusiei mai exact renuntarea fie fortata fie pasnica la politica de mentinere in siajul propriu a tarilor independente ex CSI.
Doar asa vor ‘disparea’ enclavele si autonomiile de pe propriul teritoriu si anihilati toti agentii de influenta ai Rusiei din RM.
Daca o va face pasnic Rusia ar putea sa continue legaturile cu aceste tari dar de pe o alta pozitie si cu o alta atitudine in interesul mutual.
Pe langa faptul ca Uniunea Europeana e un rahat ambalat frumos. O mizerie si o saracie. Se lauda cu niste autostrazi si niste obiective turistice, in rest din punc de vedere economic si politic este un ESEC TOTAL. Aici in Romania ne-a distrus complet, tot cu minciuni ne-au pacalit ca o sa ne ridice la standarde, de cand suntem in UE au plecat 4 milioane de romani din tara, asa bine ne-au facut ca nici nu se mai poate trai aici.
Nu o sa adere niciodata R. Moldova, asta e doar un show al politicienilor Pro-Europeni care vor destabilizarea Rusiei. Toti sunt niste marionete care nu misca un deget daca nu au ordine din parlamentul european care e o clica de mafioti ordinari imbracati la 4 ace. Oricum politicienii o sa incerce cu japca sa bage tara in UE pentru ca legal nu se poate, trebuie facut referendum, apoi trebuie aprobare de la Curtea Suprema a Federatiei Ruse. Au impanzit toate institutiile cu stagurile UE desi e ilegal, v-au rupt in doua cu presa pe subiectul aderarii incerca sa va bage pe gat UE UE UE m*UE.
Am fost prin diferite tari europene. Imi povestea o estona ca de cand e Estonia in UE, nu sa facut la ea in oras decat soseaua principala, sa varuit primaria si a aparut un hipermarket cu preturi exagerat de mari, in rest totul e contruit de rusi in perioada sovietica, plus ca stie de la bunica ei ca era incomparabil de bine cu rusii fata de UE.
La bulgari acceasi treaba, sunt in UE dinaintea Romaniei si e praf, tot ca-n perioada sovietica arata in mare parte. Am fost in Sicilia intr-un cartier contruit de rusi in perioada cand era candidata la URSS si imi povestea o tanti ca dupa caderea URSS nu s-a mai facut nimic, nici locuri de munca nu mai au, pana si varul de pe bloc e din anii ’80. No sa faca nimic UE, e o aberatie, iar politicienii pro-UE vor sa fure fonduri asta e interesul lor, nu interesul tarii cum spun ei.
Uăi Alin alias „alioșa” ești tu român cum sunt și eu laoțian. Ești un kkt cu ochi sovietic ce pretinde că știe, cunoaște, are anvergură. Uăi alioșa tu n-ai ieșit din Tiraspol niciodată uăi șî tari ghini ti sîmți acolo. Uăi „înțeleptule”, așa pentru cultura ta generală, Bulgaria și România au intrat în UE în 2007 împreună și tot atunci au mai intrat încă 5 țări dar n-ai decât să te scremi să afli care au fost. Deci încă odată mănânci kkt moscălesc și tare îți mai place. Iar Sicilia face parte din Italia de pe la 1860 deci încă odată mănânci ce-ți place ție cel mai mult. Iar faptul că sunt probleme, de natură politică în special, în UE nu înseamnă că UE nu face și nu are putere economică. „mândrul pobedistan” numit rassia are undeva între 1.6-1.8% din economia mondială. În UE sunt 3 țări cu o economie mai mare decât a rassiei, iar dacă vorbim de PIB/capita, un indicator mult mai realist ce arată cât produce un cetățean într-o țară observăm că Bulgaria, ultima din UE, e pe locul 60 cu 14893 $ iar porcia rusă e pe locul 63 cu 14403$ și are loc să se ducă mai jos. Și dacă compari PIB/capita raportat la puterea de cumpărare ai să vezi că situația e cam tot pe acolo doar că aici rassia întrece Bulgaria cu 3 locuri și vreo 2000$ la paritatea puterii de cumpărare.
Prostie, prosteală și propagandă numele tău e pobedistan!