PAS întreține „Moldovagaz 2.0” – cum riscă Energocom falimentul prin cheltuieli politice și achiziții speculative

În pofida diversificării surselor energetice, partidul de guvernare PAS a transformat compania de stat Energocom într-un instrument politic de două fețe: eficient pentru securitatea energetică, dar vulnerabil la management supra-politizat și riscuri financiare majore.
Recent, ANRE a desemnat Energocom drept furnizor public de gaz pe trei ani, în locul Moldovagaz, controlată direct de Gazprom. Oficial, decizia urmărește eliminarea dependenței Rusiei, dar ascunde și un avantaj politic: PAS controlează direct veniturile și fluxul de resurse printr-o companie de stat majoră.
În realitate, mecanismul „politic” seamănă izbitor cu cel practicat de socialiști, care centralizau controlul energetic în jurul Moldovagaz – doar că acum aparțin guvernării pro-europene.
În 2024, Energocom a achiziționat 8,8 milioane MWh de gaz (echivalentul a 830 milioane m³), majoritar de pe piețe europene (România, Bulgaria) și din licitații spot pe BRM Est, la prețuri medii de 40 €/MWh. În plus, a contractat un împrumut de 400 milioane € de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, pentru a finanța stocuri și tranzacții spot.
Politic, această abordare e prezentată ca “securizarea stocurilor pentru iarnă”. Dar financiar, presupune:
- achiziții în avans și pe piața spot, expuse la volatilități extreme,
- obligații financiare lunare de servicii la împrumut,
- riscul major de nepotrivire între preț și vânzare, dacă scade consumul intern.
Analiza riscurilor financiare e clară:
- Gazul achiziționat anticipat poate rămâne nevândut, în condițiile unei ierni blânde ori al unui consum redus,
- Prețul spot al gazului (influențat de criză, aprovizionare, piață UE) poate urca peste nivelul contractat, obligând la vânzare la pierdere,
- Onorarea împrumutului EBRD (300 milioane € credit + 100 milioane € garanții) devine o povară fiscală pentru stat;
Dacă nu sunt implementate mecanisme transparente și management profesionist, Energocom riscă falimentul sau subvenționări masive din buget, distorsionând piața energetică și afectând contribuabilii.
Controlul politic al Energom-PAS aduce două riscuri majore:
- Decizii economice subiective, dictate de considerente politico-electorale, nu de analiză industrială;
- Lipsa unei consilii independente de supraveghere, așa cum prevede bună guvernanță în UE.
Contrastul cu modelul socialist este vizibil: atunci se folosește de relația directă cu Gazprom. Acum, PAS controlează o entitate mult mai mare și mai expusă piețelor, dar la fel dependentă de decizii politice. Compania de stat Energocom are un rol strategic, dar utilizarea ei ca instrument politic de către PAS transmite un semnal alarmant: nu contează dacă e pro-rusă sau pro-UE—controlul politic rămâne riscant. Dacă se menține stilul actual, gașca mafiotă care a decis să se împrumute cu 400 de milioane de euro va căuta să transfere datoria către stat, astfel îl pot menține captiv. Aici vorbim de oligarhie. Nu e cu nimic diferit de practicile lui Vladimir Plahotniuc, doar că acum avem mai multe fețe, și nu e doar Andrei Spînu.