Patriotismeā de sezon
Acestea sunt neapÄrat emanaÅ£ia unor sensibilitÄÅ£i mai mult sau mai puÅ£in cultivate; Åi chiar dacÄ sunt deseori sincere, aratÄ de cele mai multe ori patetic.
MÄ numÄr printre sutele de mii de români care îÅi fac timp pentru a se aÅeza în faÅ£a televizorului atunci când se dÄ genericul din emisiunea cÄreia realizatorii i-au zis Vocea României. A fost la fel Åi în cazul altor concepte televizate americÄneÅti, iar eu de fiecare datÄ am fost fericita lor victimÄ. Mai întâi, The Simpsons Åi Futurama, apoi Family Guy Åi Southpark, dupÄ care Seinfeld Åi Friends. Åi chiar dacÄ niÅte concepte precum este cel al Vocii României, sau al mai puÅ£in reuÅitelor Fabrica de Staruri Åi X-Factor sunt uneori bombastice din cale-afarÄ Åi n-au nimic în comun cu umorul isteÅ£ din serialele amintite, toate se pot mândri cu acelaÅi lucru esenÅ£ial în felul lor: te fac sÄ te simÅ£i bine. Fie cÄ o fac prin umor, fie prin crearea unor iluzii, fie prin etalarea unor talente artistice, sau alte treburi din categoria divertismentului croit pe tÄrâmuri americane, conceptele de acest fel speculeazÄ mai multe feluri de emoÅ£ii umane Åi creeazÄ un soi de dependenÅ£Ä bazate pe anticiparea acelei stÄri de bine.
Accentuarea unor forme de patriotism local în cadrul noului sezon din Vocea României, de exemplu, are Åi ea cel puÅ£in douÄ rosturi. Primul Å£ine de crearea unui mediu concurenÅ£ial în minÅ£ile telespectatorilor, iar al doilea – de asocierea involuntarÄ a acestora cu participantul cu care are ceva în comun. Åi cum primele informaÅ£ii despre participanÅ£i se referÄ la localitatea lor de origine, telespectatorii îÅi aleg involuntar favoriÅ£ii. Åi se Å£in de ei pânÄ la capÄt sau pânÄ la identificarea unor caracteristici cu totul neconcordante cu propriile valori sau simpatii.
Sigur, acest proces descris sumar poate decurge în alt ritm, în alt registru sau, pur Åi simplu, altfel. Ceea ce conteazÄ însÄ, este cÄ, din cauza unor asemenea procese, ajungem sÄ Å£inem cu un personaj pe care nu-l cunoaÅtem Åi nici nu-l vom cunoaÅte vreodatÄ, în pofida lipsei unor virtuÅ£i pentru care un om raÅ£ional Åi fÄrÄ emoÅ£ii exploatate în favoarea sa l-ar fi susÅ£inut. De aici vin Åi „patriotismele” noastre locale de sezon, când, de exemplu, interpretei originare din ChiÅinÄu, Nicoleta GavriliÅ£Ä, i s-a oferit Åansa de a merge mai departe printr-un optimist „Bine ai venit în echipa mea, moldovi(e)anco!”, rostit de veÅnica aurie Loredana. Chiar dacÄ m-am obiÅnuit cu prezenÅ£ele est-moldoveneÅti de la marile concursuri televizate din România, mÄ simt bine de fiecare datÄ când mai vÄd vreun (vreo) est-moldovean(cÄ). O fi din cauza nevoii mele de a mi se servi mereu argumente cÄ nu suntem cei mai din urmÄ din spaÅ£iul cultural românesc (chiar dacÄ Åtiu cÄ nu suntem), sau pentru cÄ-mi place cum sunÄ graiul nostru moldovenesc într-un mediu fonic preponderent muntenesc, sau binele se datoreazÄ unui patriotism local pe care-l simt stimulat de fiecare datÄ când aud rostindu-se „ChiÅinÄu” în faÅ£a a milioane de români. Nu Åtiu, probabil e vorba despre câte mai mult din fiecare simultan.
Dar ceea ce Åtiu este cÄ mi-aÅ dori ca patriotismul nostru local de sezon sÄ capete noi forme. Mi-aÅ dori ca oricare drochian, orheian, bÄlÅ£ean, tiraspolean sau cahulean sÄ exclame cu mândrie: „Aista-i de-al nostru, de-aiÅi, din oraÅ!”. Cât de frumos ar fi ca patriotismul nostru local de sezon sÄ devinÄ la un moment dat chiar local, restrângându-se de la întregul est al Moldovei la fiecare oraÅ în parte; ca Åansele ca participanÅ£ii sÄ fie bucureÅteni sÄ fie totuna cu Åansele ca aceÅtia sÄ fie chiÅinÄuieni, la fel cum la fel de bine ar putea fi sÄtmÄreni sau drochieni. Doar cÄ asta ar însemna mai mult efort, mai multÄ încredere, mai multÄ conÅtiinÅ£Ä Åi mult mai puÅ£inÄ graniÅ£Ä, în toate felurile.
FiČi la curent cu ultimele noutÄČi. UrmÄreČte TIMPUL pe Google News Či Telegram!