Reabilitarea vocațională în SUA: calea spre incluziune a persoanelor cu dizabilități pe piața muncii
Acestea oferă servicii de suport care se axează pe integrarea persoanelor cu dizabilități pe piața muncii. Legea le cere școlilor să creeze Programe de Educație Individualizată pentru a ajuta tinerii cu dizabilități să fie educaţi în funcţie de nevoile lor ordinare şi speciale, asigurându-le toate serviciile necesare. Dan, un băiat cu dizabilități din orașul Brockton, statul Massachusetts, își amintește că a avut parte de o bogată experiență atât la școală, cât și la locul de muncă, care l-au ajutat să se pregătească mai bine pentru tranziția din școală spre viața de adult. Pe parcursul anilor de liceu, el a avut posibilitatea de a încerca diferite posturi de muncă în comunitate, ceea ce i-a permis să vadă diferite genuri de profesii, permițând, în același timp, profesorilor și asistenților săi de suport ca să-l vadă pe el în diferite circumstanțe. Dan crede că experiențele lui în diferite locuri de lucru, i-au permis să acumuleze deprinderi de muncă suplimentare. Unul din obiectivele principale ale acestui program școlar este de a pregăti tinerii cu dizabilități pentru viața de după absolvirea liceului. Astfel, în conformitate cu planul individualizat de educație, sunt identificate serviciile necesare pentru a asigura tranziția postșcolară şi integrarea în societate, inclusiv angajarea în câmpul muncii.
Reabilitarea vocațională
Adulții americani cu dizabilităţi pot apela la serviciile de reabilitare vocațională (RV). RV este un program național care oferă diferite tipuri de servicii, inclusiv instruire și asistență pentru identificarea unui loc de muncă. RV a fost creată pentru a oferi servicii de suport pentru persoanele ale căror deficiențe fizice sau mintale ar putea constitui o barieră în calea spre angajare sau menținerea la locul de muncă. După ce aproape tot corpul i-a fost paralizat din cauza unei afecțiuni a măduvei spinării, Daryl Young, din orașul Pensacola, Florida, a trebuit să schimbe multe în viața sa, inclusiv cariera. Astfel, a ajuns să apeleze la serviciile de reabilitare vocațională. Consilierul RV i-a sugerat lui Daryl să încerce să aleagă o muncă în oficiu. După finalizarea unui curs de utilizare a computerului, de șase luni, Daryl a reușit să se angajeze pe jumătate de normă într-un program de suport pentru persoanele cu dizabilități. Serviciile de reabilitare vocațională sunt prestate în mare parte de agențiile de stat, însă există și programe neguvernamentale care oferă acest gen de asistență. Conform datelor statistice, agențiile RV de stat oferă anual servicii la peste un milion de persoane cu dizabilități. Rata angajării în câmpul muncii după finalizarea cursurilor de RV este de aproximativ 60%. În majoritatea cazurilor persoanele pot să utilizeze serviciile acestui program numai după vârsta de 21 de ani.
Mentorat şi stagieri pentru tinerii cu dizabilităţi
Ca un răspuns la reprezentarea insuficientă a tinerilor cu dizabilități în programele de dezvoltare pentru tineret, în 2004 guvernul american a lansat o inițiativă pentru promovarea mentoratului în rândurile acestora. Mentoratul este recunoscut ca una din cele mai importante strategii pentru asistarea copiilor în realizarea unei tranziții pozitive spre maturitate. Inițiativa de promovare a mentoratului a fost proiectată pentru a împlini necesitățile tinerilor cu dizabilități pe parcursul tranziției lor de la școală la angajarea în câmpul muncii. „Fără un mentor este foarte dificil pentru o persoană cu nevoi speciale să se angajeze la un serviciu”, spune David, un tânăr american cu dizabilități din statul Pennsylvania, care lucrează la un magazin de haine. Mentorul oferă asistență persoanelor cu dizabilități în căutarea unui loc de muncă și îi ajută să însușească obligațiile de serviciu, explică Lilian, de la Keystone Human Services, Pennsylvania, organizație preocupată de elaborarea serviciilor de incluziune socială pentru persoanele cu dizabilități și alte categorii de populație. Lilian crede că este un beneficiu semnificativ pentru angajatul cu dizabilități, atunci când are un mentor de la agenția de angajare, care îl ajută să își amintească obligațiile de serviciu și funcțiile care trebuie îndeplinite, până când el înțelege bine să facă acea muncă. De asemenea, există parteneriate între guvern și întreprinderile private prin care se organizează stagieri de vară pentru tinerii cu dizabilități. Acestea sunt, proiecte de mentorat care au drept scop de a spori sensibilitatea publică și de a forma deprinderi profesionale la tinerii cu dizabilități. Cercetătorii care au analizat aceste programe constată că în multe cazuri programele de stagiere conduc la o angajare permanentă a stagiarilor.
Reinventarea uceniciei
În Statele Unite persoanele cu dizabilități pot să fie instruite și prin programe de ucenicie la locul de muncă. Programele de ucenicie este o combinație dintre instruirea la locul de muncă și lecții în sala de studii, care se desfășoară sub supervizarea maistrului. Persoana care finalizează cu succes programul de ucenicie primește un certificat oficial care autentifică calificarea sa profesională. Programele de ucenicie sunt sponsorizate în general de angajatori. Guvernul își asumă funcția de suport, prin oferirea asistenței tehnice, înregistrarea programelor de ucenicie și oferirea certificatelor de absolvire. Departamentul muncii din Statele Unite a recunoscut peste 950 de ocupații profesionale, care pot fi incluse în programele de ucenicie. În cadrul programelor de ucenicie, persoanelor cu dizabilități li se mai poate oferi oportunitatea de a testa diferite ocupații profesionale fără ca angajatorul să suporte vreo cheltuială. Aceasta este posibil prin intermediul stagierilor sau a instruirii la locul de muncă care, în acest caz, sunt sponsorizate de către agenția de angajare care redirecționează persoana.
Toate serviciile sub un singur acoperiș
În anul 2000, în Statele Unite a fost creat sistemul de One-Stop Career Center [rom. – Centrul Unic pentru Carieră]. În sistemul nou-creat au fost integrate toate serviciile de reabilitare și angajare existente la acel moment la nivel naţional, în mod special cele care aveau un impact mai mare în procesul de angajare. Centrul Unic pentru Carieră reprezintă organizații comunitare care oferă informații și servicii atât pentru șomeri, cât și pentru angajatori. La momentul actual, în SUA există aproximativ 3000 de centre. Aici, persoanele cu dizabilități pot beneficia de instruire pe un termen scurt, care pot varia, de la o perioadă de mai puțin de un an, până la doi ani. De asemenea, persoanele cu nevoi speciale pot alege să participe la programe de ucenicie la locul de muncă. În cadrul acestor centre, persoanele cu dizabilități pot, de asemenea, obține educație superioară prin intermediul Colegiilor comunitare. Colegiile reprezintă niște centre locale care oferă oportunități pentru educație superioară persoanelor în comunitatea lor de trai. Aceste particularități fac atractive instituțiile respective pentru toate categoriile de cetățeni, în special pentru persoanele cu dizabilități.
Printre cei mai importanți indicatori ai tranziției copiilor spre maturitate, propuși recent pentru politicile de tineret, sunt considerate absolvirea școlii, înființarea unei familii proprii și angajarea permanentă în câmpul muncii. Din acest considerent, strategia Guvernului SUA de incluziune a tinerilor cu dizabilități acordă o atenție deosebită programelor de reabilitare vocațională și instruire, fiindcă, în acest fel, americanii cu nevoi speciale se pot încadra în câmpul muncii, se pot întreține singuri și, respectiv, pot avea un mod de viața independent.
Elaborarea şi publicarea acestui articol au fost posibile graţie ajutorului generos al poporului american oferit prin intermediul Agenţiei SUA pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), în cadrul Proiectului de Susţinere a Persoanelor cu Dizabilităţi din Republica Moldova. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă în mod necesar poziţia USAID sau a Guvernului SUA.
Ion Bulicanu
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!