Ruga lui Pavel Bălan
Numele maestrului Pavel Bălan este bine cunoscut admiratorilor şi cercetătorilor patrimoniului cultural naţional. Editarea, după o lungă perioadă de nihilism şi denigrare a valorilor autentice naţionale, a albumului „Poliptic moldav. Arta moldovenească din veacurile XIV-XIX”, (Chişinău, 1985), a constituit un prim semnal al crizei de identitate şi lipsei de valoare a realismului socialist, concept „artistic” cu o încărcătură eminamente ideologică, promovat ostentativ de autorităţile comuniste, ce desconsiderau valorile culturale create în perioadele anterioare epocii proletare. La moment, cartea a produs o frumoasă impresie în cercurile intelectuale din Moldova şi de peste hotarele ei. Pentru prima oară între copertele unei lucrări au fost adunate opere reprezentative de artă, create de-a lungul secolelor, în arealul cultural al Ţării Moldovei, dar care, în virtutea unor circumstanţe, astăzi, multe din ele, se află în afara spaţiului de origine.
Cum era şi firesc, maestrul P. Bălan a continuat cercetările, depistând şi valorificând alte opere artistice, descoperind noi nume de creatori ai frumosului şi eternului. În „Icoana sufletului” (1992) şi „Cetăţile sufletului” (2002), autorul a explorat noi faţete ale artei şi culturii medievale româneşti.
Recenta apariţie editorială – „Rugă pentru Neam. Artă moldovenească din secolele XIV-XX”, – constituie o realizare de ultimă oră a autorului, acesta, prezentându-se în faţa publicului cititor cu o viziune mult mai amplă şi complexă asupra actului artistic din spaţiul moldovenesc în epoca medievală. Textul scris al autorului, dar mai cu seamă imaginea fotografică, îl introduc pe cititor/admirator în atelierul de creaţie al adevăraţilor artişti, cunoscuţi sau anonimi, care au lăsat posterităţii splendide monumente de cultură şi artă: cetăţi, mănăstiri şi biserici (de zid şi de lemn), icoane şi fresce, miniaturi de carte şi broderii, ferecături în aur şi argint etc., etc.
Autorul a colectat informaţia scrisă şi materialul ilustrativ – unele piese sunt inedite şi au valoare de unicat – în importante depozite (muzee, arhive, biblioteci) din ţară şi de peste hotare (România, Ucraina, Federaţia Rusă, Grecia – Muntele Athos etc.). Imaginile foto luate din natură pun în evidenţă valoarea artistică a operelor de artă create de înaintaşi, dar, totodată, ne conving despre felul de percepere originală a fenomenului artistic de către autor. Înarmat cu aparatul de fotografiat a urmat calea pe care, ani în urmă, au făcut-o, benevol sau forţat, însăşi operele de artă. Astfel, prin intermediul imaginii fotografice cititorul/admiratorul poate aprecia măiestria zidarilor de mănăstiri şi biserici, fineţea artiştilor caligrafi, talentul zugravilor anonimi, în fond, lumea spirituală a creatorilor de opere de artă, dar şi a celor pentru care erau destinate aceste opere de rezistenţă în timp.
Indiscutabil, editarea cărţii-album „Rugă pentru Neam” constituie o acţiune de veritabilă promovare a culturii naţionale. Din această perspectivă, cartea se prezintă ca un autentic buletin de identitate culturală a Republicii Moldova, este o mostră de interacţiune culturală a poporului nostru cu celelalte popoare europene. Fără îndoială, ea legitimează aspiraţiile de integrare în spaţiul european a RM.
Recomand cu multă căldură cititorilor, admiratorilor de artă, oamenilor de cultură, tuturor celor care doresc să trăiască adevărate clipe de revelaţie sufletească această capodoperă a maestrului Pavel Bălan.
Ion NEGREI, cercetător ştiinţific, Institutul de Istorie al AŞM,
vicepreşedinte al Asociaţiei Istoricilor din RM