Șaptezeci și trei!
Iar conform unora dintre cele 73, orice director de școală, director adjunct și cadru didactic este și un manager de curriculum. Așa că țineți-vă bine, voi cei care cunoașteți și aplicați mai puțin de 73, căci, dacă luăm în calcul și faptul că autoarea textulețului este și directorul Institutului de Științe ale Educației, nu vă așteaptă zile bune! O știu din experiență proprie. Și deoarece orice principiu are rațiunea de a explica, reglementa-orienta anumite activități, iar activitățile, la rândul lor, sunt desfășurate cu scopul de a obține un produs, acesta în pedagogie numindu-se finalitate educațională, vă recomand să nu uitați că cele 73 de principii vor trebui neapărat să vă ghideze în producerea cât mai multor „subcompetențe” – piatra unghiulară a pedagogiei moldave, obținută în anii de directorie ai noului pretendent la gradul științific de doctor habilitat, iar în final, a cât mai multor elevi „subcompetenți”. Căci de aceștia are nevoie țara ca să poată depăși criza economică, financiară, morală, spirituală și identitară! Astfel, valoarea teoretică a disertației directorului IȘE – sus-numitele principii, vor fi implementate la scară națională în învățământul moldovenesc, atribuind tezei sale de doctorat și o substanțială valoare practică, iar învățământului autohton – cale deschisă în Evropa (căci de acolo vin și cele 73 de principii).
Nu contează că niciun principiu nu poartă însemnele paternității – trimiteri la autori și surse, din care acestea au fost copiate; nu contează nici lipsa comentariilor la aceste principii – la ce bun?! Nu e suficient să fie doar înșiruite, că învățătorii noștri, slavă Domnului, se vor pricepe ei unde și cum să le aplice, nu? Oricum, teza va fi susținută, gradul științific năzuit conferit, autoarea câștigându-și astfel și dreptul de a se mai afla în cel mai important din țară fotoliu de manager al științelor educației – de director al IȘE, încă vreo cinci ani, iar de aici, cine știe?! – nici titlul de academician n-ar fi chiar atât de imposibil! Căci trebuie să fii un om deosebit ca să cari cu tine atâtea principii, chiar dacă printre ele nu-i niciunul să-ți zică mami!
Comunicarea doamnei (precum o numește cu respect unul din puii de cuci de la IȘE) la forumul științific cu impact internațional în Ucraina, eurosiberia și în clasele primare din România atrage atenția și prin expresia stilistică armonioasă care-i dă titlu: principiile dezvoltării managementului curriculumului vor fi însoțite de principiile realizării acestuia, sintagmă din care fiecare manager al curriculumului ar trebui să înțeleagă că respectivul management mai întâi se dezvoltă, apoi, după ce s-a dezvoltat bine de tot, se și realizează. Aveți grijă deci ca procesul de „managerizare” a curriculei să se desfășoare anume în această consecutivitate și nicidecum să înceapă cu realizarea și să continue cu dezvoltarea, sau, Doamne ferește, nu cumva cele două acțiuni, de dezvoltare și realizare, să se producă concomitent! Că nu-i bine să fie și concomitent, și de-odată!
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!