Șoferul de la Morenii Noi oprea motorul pentru a economisi combustibil
Acestea sunt primele mărturii ale supravieţuitorilor accidentului de săptămâna trecută, din satul Moreni, raionul Ungheni, unde au murit striviţi 11 oameni. Cei care mai sunt capabili să vorbească au povestit anchetatorilor că şoferul, Ion Păduraru, economisea de fiecare dată la panta de coborâre, deconectând motorul şi pornindu-l abia după depăşirea ei. Pe 9 august, însă „economisirea” a costat 11 vieţi omeneşti şi zeci de răniţi.
Procurorii din Ungheni nu ştiu cu siguranţă câtă lume se afla în autobuz în acea zi. Se presupune însă că erau nu mai puţin de 50. Numai unul din ei ar fi scăpat fără leziuni grave. Totodată, în Spitalul raional din Ungheni rămân internaţi 31 de oameni, doi dintre ei sunt în stare gravă și urmează să fie transportaţi în unul din spitalele din Chişinău. Procurorii însă spun că nu ştiu care a fost cauza exactă a accidentului, iar pentru a afla cu precizie au nevoie de mai mult timp. „Deocamdată verificăm trei versiuni – automobilul a fost defect, o problemă de sănătate a şoferului sau erorile de conducere a autovehiculului”, a declarat jurnaliştilor procurorul raionului Ungheni, Eduard Florea. Acesta spune că principalii vinovaţi de accident se fac şoferul autobuzului, care însă nu va putea fi niciodată tras la răspundere, pentru că a decedat la faţa locului, şi mecanicul, care ar fi verificat starea tehnică a autovehiculului. „Deşi martorii au povestit că şoferul nu mai putea controla transportul din cauză că a cedat sistemul de conducere, din actele SRL „Feodora” reiese că unitatea de transport era în stare bună, nefiind depistate nereguli”, a menţionat Victoria Popov, unul dintre procurorii care anchetează cazul. Procurorii consideră că şi primarul, prin atribuţiile pe care le are, ar fi trebuit să sesizeze autorităţile din raion despre faptul că autobuzul se defecta des şi că şoferii îl supraîncărcau.
Viceministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor Boris Gherasim:
„Consider că staţiile de testare auto îşi fac bine treaba şi nu au niciun interes pentru ca să introducă date eronate despre starea vehiculelor. Anual sunt „întoarse” aproximativ 25 de mii de unităţi de transport, care nu corespund regulilor de transportare a pasagerilor. În cazul de la Morenii Noi procurorii au explicat că şoferul a fost vinovat pentru că obişnuia să deconecteze motorul, procedând astfel şi în acea zi, lucru care este strict interzis. Mai mult decât atât, se ştie că deconectarea motorului în timpul conducerii nu permite funcţionarea normală a frânelor şi a volanului”.