Timpul petrecut în fața ecranelor schimbă structura creierului copiilor

Rezultatele testelor cognitive au părut să susțină descoperirile – cei care au utilizat frecvent ecranele au dovedit performanțe mai reduse la testele cognitive. Ei au prezentat de asemenea un limbaj semnificativ mai puțin expresiv, definit ca modul în care o persoană își exprimă gândurile și sentimentele. Acești copii au dat dovadă de o abilitate mai redusă de a numi obiectele rapid, cunoscută ca viteză de procesare și abilități de citire emergente mai slabe, care reprezintă cunoștințele de citit și scris ale unui copil înainte de a ști să scrie și să citească.
A reieșit faptul că cei care petreceau cel mai mult timp pe tablete, telefoane și televizor au prezentat cea mai puțină cantitate de materie albă în creier. Materia albă este un manșon peste creier care ajută la transmiterea mesajelor de la o regiune la alta prin intermediul sistemelor organice. Sistemele organice i-au afectat inclusiv pe cei care susțin abilitățile de limbaj, precum vorbire, gândire și citit. Aceiași copii au prezentat scoruri mai mici la testele de citire, conform rezultatelor studiului Centrului Medical al Spitalului de Copii Cincinnati.
Opinii ale specialiștilor despre studiu
Doctorul John Hutton a afirmat că șase din zece copii studiați au avut propriul smartphone sau tabletă și patru din zece au avut un dispozitiv de televiziune sau portabil în dormitor “studiul ridică întrebări cu privire la faptul dacă cel puțin unele aspecte ale utilizării ecranelor în prima parte din copilărie pot oferi o stimulare suboptimă în acest stadiu rapid de formare a creierului. Deși nu putem determina încă dacă durata petrecută în fața ecranelor cauzează aceste modificări structurale sau implică riscuri de neurodezvoltare pe termen lung, aceste descoperiri justifică studii ulterioare pentru a înțelege ce semnifică și modul în care să stabilească limite corespunzătoare asupra utilizării tehnologiei. Aceste descoperiri subliniază necesitatea de a înțelege efectele timpului petrecut pe ecran asupra creierului, în special în timpul stadiilor de dezvoltare dinamică a creierului în prima parte a copilăriei.”
Însă au existat critici ai cercetării care au insinuat că aceste concluzii sunt înșelătoare și au recomandat ca părinții să nu se îngrijoreze cu privire la afectarea creierului copiilor.
Profesorul Dorothy Bishop, din cadrul Universității Oxford, expert în neuropsihologie de dezvoltare, a declarat că studiul “nu a oferit dovezi credibile că timpul petrecut în fața ecranelor afectează dezvoltarea unui copil. Însă ar putea servi la alimentarea anxietății în cazul părinților care se pot îngrijora că au afectat creierul copilului permițând acces la televizor, telefoane sau tablete. Două articole sunt citate pentru a susține afirmația că abuzul de timp petrecut în fața ecranelor prezintă un risc de întârziere a limbajului. În calitate de expert în întârzierea limbajului nu am auzit niciodată de această afirmație.”
Profesorul Derek Hill din cadrul Universității College Londra a declarat că “această lucrare este intrigantă, dar trebuie multă grijă pentru interpretarea rezultatelor oferite de acest subiect emoțional. Aceste rezultate sunt preliminare. Este un studiu mic pentru mai puțin de 50 de copii care nu sunt reprezentativi pentru toți copiii.”
În anul 2018 un studiu realizat în SUA a relevat că acei copii care au petrecut cel mai mult timp pe ecrane au prezentat o funcție cognitivă cu 5% mai mică decât alți copii de 8-11 ani. Experții britanici sunt sceptici cu privire la pericolele pe care le presupune timpul petrecut în fața ecranelor la copii și au criticat calitatea dovezilor științifice. Mai mult de jumătate dintre copiii de 3-4 ani din Marea Britanie folosesc săptămânal internetul și 1 din 5 copii are propria tabletă.
Nu există îndrumări oficiale pentru timpul de petrecut în fața ecranelor. Însă există recomandări ce trebuie implementate datorită faptului că acest timp are un impact important asupra sănătății mentale și bunăstării tinerilor. Asociația Americană a Pediatrilor recomandă ca sub vârsta de 18 luni să se evite expunerea la ecrane, între 18-24 luni să se opteze doar pentru programe de calitate care să fie explicate copiilor, între 2-5 ani să se limiteze durata de timp la 1 oră pe zi de programe de calitate.
https://www.qbebe.ro/