IT&C

Un pas înainte pentru turismul receptor în Moldova

Deocamdată, aceasta prezintă 50 de destinații care merită a fi vizitate de turiștii străini – vinării, mănăstiri, monumente arhitecturale și naturale, muzee și altele – nu este nicidecum vorba de un top al celor mai bune atracții, iar lista, spun autorii aplicației, va crește neapărat.

Necesitatea unei astfel de aplicații a fost depistată de Jack Delf, președintele unei asociații de turism din Europa și directorul unei companii de turism din Muntenegru. În urma unui studiu efectuat de expertul internațional, care a cercetat piața moldovenească, fiind angajat de USAID Creșterea Competitivității și Dezvoltarea Întreprinderii (CEED II), acesta a sugerat elaborarea unei aplicații mobile (soft) care să promoveze Moldova ca destinație turistică în limba engleză.

 

Lucrul a început în aprilie 2014, când CEED II a identificat compania care urma să elaboreze aplicația, apoi echipa de lucru a purces la selectarea destinațiilor și colectarea informațiilor necesare despre respectivele puncte turistice. Cumulativ, lucrul a durat câteva luni, pentru ca, la începutul săptămânii curente, Asociația Națională pentru Turism Receptor din Republica Moldova (ANTRIM), cu suportul din partea USAID, să lanseze aplicația „Moldova Holiday” (n.red.: Vacanță în Moldova). Crearea aplicației a costat circa 6000 de dolari.
Softul are ca imagine simbolul Pomul vieții, noul brand turistic al Moldovei și oferă nu doar informații descriptive despre cele 50 de atracții, dar și localizarea acestora pe hartă chiar și fără acces la Internet. O altă opțiune este planificarea mai multor călătorii și invitarea prietenilor la drum prin intermediul rețelelor de socializare.

Potrivit unuia dintre autorii aplicației mobile, directorul executiv al ANTRIM, Natalia Țurcanu, Asociația este deschisă acceptă sugestii de îmbunătățire, iar numărul destinațiilor promovate va crește. Pentru ca numele „Moldova Holiday” să ajungă peste hotarele țării, ANTRIM, în colaborare cu un operator de telefonie mobilă din republică, va distribui cu ajutorul Poliției de Frontieră vizitatorilor străini, în incinta Aeroportului Internațional Chișinău, aproximativ 10 mii de cartele SIM cu Internet gratuit, pe care va fi imprimat și QR codul aplicației. „Aceasta este o primă etapă și nu ne împiedică să promovăm aplicația pe rețelele de socializare, pe pagina noastră web, și desigur în cadrul evenimentelor din străinătate la care vom participa”, afirmă Natalia, precizând că respectiva acțiune va avea loc în perioada 10-24 aprilie a.c..
Asociația a fost creată la inițiativa USAID CEED II, care susține industria turismului din Moldova de mai bine de trei ani, pentru a asigura continuitatea activităților începute de acest proiect. Una din prerogative este și susținerea agenților care fac turism receptor, adică pe cei care aduc turiști străini în Moldova, care participă la expoziții internaționale și promovează țara ca destinație turistică.

 

Așadar, lansarea aplicației mobile „Moldova Holiday” face parte din cadrul unei ample campanii de promovare a brandului turistic. În acest context, ANTRIM a fost selectată pentru a reprezenta Chișinăul și Republica Moldova în cadrul Festivalului „Turism și Strategie” care va avea loc în premieră în orașul Rueil Malmaison, din Franța, în perioada 3-6 iunie. „Este pentru prima dată când se elaborează un astfel de concept. Va avea loc un concurs și un business forum unde se vor întâlni profesioniști din turism din peste 30 de țări participante la festival, unde se vor putea stabili parteneriate”, explică Natalia Țurcanu.

În timp ce aplicația mobilă promovează numeroase destinații turistice, o bună parte dintre acestea, deși protejate de stat, se află într-o stare deplorabilă. Întrebată ce face Asociația în acest sens, Natalia Țurcanu a explicat că ANTRIM nu poate decât să susțină inițiativele altor organizații care se specializează în acest domeniu. „Încercăm să facem lobby în instituțiile guvernamentale pentru a modifica legislația și a diminua un pic TVA-ul și inclusiv taxa hotelieră, care influențează suma pachetului turistic”, explică reprezentanta Asociației.
Între timp, conform directorului executiv al ANTRIM, noul brand turistic își face efectul. „Se simte o susținere sporită a societății civile. Pomul vieții este un simbol foarte puternic și include în el întreaga cultură a neamului nostru, iar pentru străini acesta este un început de discuție. Industria simte deja că are ce să promoveze, actualul brand este îmbrățișat cu drag de toți din industrie ceea ce ne ajută să dezvoltăm turismul receptor din țară”, explică membrul ANTRIM.

În 2015, Moldova, ca a doua destinație turistică, și-a crescut Indicele Adventure Travel Development (n.red.: Indicele de dezvoltare a călătoriilor de aventură), ocupând locul 44 în top. Astfel, Moldova a urcat 28 de poziții în clasamentul mondial, în mare parte, datorită scorului din categoria „Siguranță și ospitalitate”. În 2011, Moldova ocupa locul 109.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *