Afaceri

Violeta şi Valerii Moraru – cei mai bogaţi moldoveni din România

Conform Top 300 Capital, Valerii şi Violeta Moraru au o avere de 35 de milioane de euro. Ei au ajuns să deţină activele Bere Azuga şi o afacere înfloritoare, cu cinci branduri în piaţă.

România este o piaţă destul de aglomerată pentru apa îmbuteliată. Problema e că aceia care îmbuteliază ape minerale certificate de Societatea Naţională a Apelor Minerale nu prea sunt protejaţi de concurenţa celor care o iau dintr-un puţ oarecare şi o vând la preţuri foarte mici.

În Italia, de exemplu, există 578 de mărci de apă, în Franţa – 549, iar în Germania – 600. Din cele 27 de state europene, România se află pe locul 14, cu 57 de branduri, din care doar 20 sunt listate în marile hipermarketuri. Lansarea unui produs cu preţ mic face ca acesta sa fie atractiv, însă perioada de amortizare a investiţiei este triplă.

Valerii Moraru era, în 1990, doctorand în pedagogie la Sankt Petersburg. Violeta şi Valerii Moraru – acţionarii Perla Covasnei şi Azuga Waters, au intrat în afaceri la începutul anilor 90 în Rusia – în domeniul băuturilor alcoolice, al hârtiei şi comerţului. După vânzarea acestei afaceri, în 1996, ei au început alte afaceri în Republica Moldova, în domeniul sticlăriei, vinificaţiei şi producerii de nutreţuri (Fabrica de sticlă Cristal Flor, Combinatul de Produse Cerealiere şi Fabrica de vinuri Basa Vin Grup), toate reunite în holdingul Larga Vin. În anul 2000, au venit in România, unde au cumpărat primele acţiuni la Bere Azuga, de la cetăţeanul german Friedrich Ipsen, care preluase compania la privatizarea din 1999. Din 2001, familia Moraru a tot cumpărat acţiunile producătorului Bere Azuga, până în 2006, când a devenit acţionar majoritar.

În 2008, Valerii Moraru, acţionarul majoritar de la Bere Azuga, anunţa că va lansa brandul Azuga pe segmentul apei plate şi minerale, la PET-uri de 2 şi 5 litri.

În luna iulie 2008, Bere Azuga negocia cu familia regală intrarea în acţionariatul companiei. "Ei ne vor vinde un teren din spatele fabricii de bere, iar noi le vom plăti în acţiuni. Tradiţia îi face foarte interesaţi să deţina acţiuni la Bere Azuga“, a spus atunci Violeta Moraru. Casa Regală a mai făcut parte din acţionariatul producătorului de bere, în 1870, când construcţia Fabricii de Bere Azuga s-a realizat pe terenul ce aparţinea moşiei regale. La abdigarea Regelui din 1947, familia regală a fost nevoită să iasă din acţionariatul producătorului prahovean de bere, moment în care deţinea un pachet de acţiuni de circa 30%. Pe de altă parte, într-un e-mail catre Money Express al Biroului de presă al Casei Regale, se arăta că „afirmaţiile vehiculate pe acest subiect sunt complet nefondate. Familia Regală nu şi-a manifestat niciodată intenţia de a deveni acţionar al companiei Bere Azuga“.

Tot in 2008, Moraru vinde şi producatorul de muştar AlenCom. Familia Moraru mai deţine şi firma de distribuţie Rombas.

În 2009, familia Moraru a cumpărat Perla Covasnei – fabrica de apă minerală din Sf. Gheorghe. "Perla Covasnei are un mare potenţial de producţie, iar piaţa apei în România are un potential uriaş, consumul de apă îmbuteliată pe cap de locuitor este de aproximativ 45-50 de litri, în timp ce în Uniunea Europeană se consumă, în medie, 120 de litri pe an”, spunea atunci Moraru.

Tot in 2009, Moraru a mai investit în România şi într-o afacere de transport internaţional, Fonticor Trans, al cărei acţionariat este împărţit între Valerii Moraru (25%) şi Bere Azuga (75%), firma face transport de mărfuri în Turcia şi Rusia.

Valerii şi Violeta Moraru au vândut, la începutul lui 2009, 70,7% din acţiunile producătorului Bere Azuga către Ursus Breweries, pentru suma de 7,15 milioane de euro. Fabrica de Bere Azuga a fost cumpărată pentru a fi închisă câteva luni mai târziu, în vara anului trecut. Motivul invocat de reprezentanţii companiei a fost faptul că unitatea de producţie era sub standardele Ursus Breweries din punct de vedere tehnic, iar capacitatea de producţie nu putea fi dezvoltată. Astfel, producţia berii Azuga a fost mutată la fabrica din Braşov a filialei locale a gigantului SABMiller.

În ianuarie 2010, nou înfiinţata companie Azuga Waters, unde Moraru deţine 100% din acţiuni, a lansat brandul de apă imbuteliată Azuga – Apa de Izvor, izvorul fiind la 7 kilometri distantă de fabrică. Forma sticlei cât şi eticheta au fost realizate de către compania de consultanţă şi design de brand BrandTailors. În mai 2010, Ursus i-a vândut familiei Moraru un pachet de 20% din acţiunile Perla Harghitei, în cadrul unei oferte publice de preluare a companiei lansate pe RASDAQ, cu 400.000 de euro. Tot în 2010, se anunţa că viitoarea apă carbogazoasă Azuga se va îmbutelia, începând din luna iunie, la o unitate de producţie greenfield din judeţul Covasna. Fabrica a fost finalizată în 2011, cu o investiţie de 5 milioane de euro. În mai 2011, Azuga Waters a lansat un nou brand: Covasna -Tărâmul Apelor, produs la Perla Covasnei. Pentru ianuarie 2012, Azuga Waters a anunţat Santiago, un brand de sucuri ce va fi comercializat în trei variante: portocale, lămâie şi zmeură. Santiago se va încadra în segmentul value (economic) de preţ, în timp ce în segmentul premium vor aduce un brand diferit. În 2011, afacerea cu ape a generat la Azuga Waters, o cifră de afaceri de 34-35 milioane de lei.

Acum câteva zile, Poliţia economică, Garda financiară şi Comisariatul pentru Protecţia Consumatorului au descins la sediul firmei Azuga Waters din Azuga. Controlul a vizat modul în care această firmă gestionează producţia de apă minerală, apa de izvor şi apa de masă, precum şi relaţiile firmei Azuga Waters cu Perla Covasnei, deţinute de aceiaşi patroni moldoveni. Cele două companii produc mai multe sortimente de apă îmbuteliată: Azuga -Apă de Izvor, Covasna -Tărâmul Apelor, Perla Covasnei şi Saquaro, aceasta din urmă fiind distribuită în reţeaua de magazine Lidl, Clever – pt.Billa şi Santerra – pt. Kaufland.

Se pare că acţiunea de control are legătură cu scandalul Saquaro, mai multe sortimente de apă Saquaro, produse de cele două companii, au fost retrase din reţeaua Lidl. Firma Azuga Waters din Azuga este acuzată că produce sortimente de apă care au ca sursă izvoare de apă din Covasna, deci este o apă minerală contrafăcută, apă care, la prima vedere, nu reprezintă un risc pentru sănătate. Controlul şi cercetările continuă cu analiza apei Saquaro, îmbuteliată în PET-uri de 0,5l, 2l şi 5l, calitatea apei fiind diferită de o cantitate la alta.

Ioan POPESCU, Ploieşti

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *