Alexandru Tănase explică de ce Constituția permite lichidarea raioanelor de tip sovietic din R. Moldova
Ieri s-a anunțat că, Guvernul ar putea veni curând cu un concept al reformei administrației publice. Dacă pană acum se vorbea de reforma administrației publice locale, din declarațiile șefului statului, termenul de „local” a dispărut cumva. Deocamdată nu este clar dacă este vorba de o simplă scăpare, sau de o reconceptualizare a reformei.
Președinta Maia Sandu susține că nu se pune în discuție renunțarea la raioane, „pentru că nu se poate renunța la raion pentru că e în Constituție prevăzută această structură”.
Dintr-un anumit punct de vedere trebuie să-i dăm dreptate Președintelui. Articolul 110 (1) din Constituție (Organizarea administrativ-teritorială) prevede că „teritoriul Republicii Moldova este organizat, sub aspect administrativ, în sate, orașe, raioane […]”. Astfel, organizarea administrativ-teritorială a Republicii Moldova se efectuează pe două niveluri: satele (comunele) și orașele (municipiile) constituie nivelul întâi, raioanele constituie nivelul al doilea.
Prin urmare, analizând termenul de „raion” prin prisma prevederilor constituționale, (!) ca pe un element structural al organizării administrative a statului, într-adevăr la acest element nu se poate renunța fără o intervenție in Constituție. Dar, asta nu înseamnă ca numărul unităților de nivelul al doilea, nu poate fi redus de la 32 la 10 (spre exemplu).
Celălalt aspect al termenului constituțional de „raion”, ține de dimensiunea lingvistico-terminologică a acestuia. De fapt, este vorba de dimensiunea politică. Din această perspectivă, termenul de „raion” este unul generic, care poate fi modificat fără probleme în județ, regiune, sau oricum se va dori. Capitolul VIII din Constituție stabilește modul de formare, organizare și funcționale a administrației publice.
Terminologia folosita este doar un instrument în acest sens, care poate fi ajustată la realități ori de cate ori va fi necesar. Așa deci, Constituția nu este un impediment pentru renunțarea la termenul sovietic de „raion” și acceptarea unui nou termen mai potrivit. Același set de argumente poate fi aplicat mutatis mutandis la prevederile art. 113 din Constituție.
Constituția nu este un pact sinucigaș
În cele trei decenii de independența mereu s-a invocat ca principal argument în favoarea imposibilității renunțării la arhitectura sovietică a administrației publice locale, prevederile art. 110 și 113 din Constituție. De fapt este un fals. Constituția nu este un pact sinucigaș, prin urmare, ea nu este și nici trebuie văzută ca un impediment pentru reformarea și modernizarea statului. Oricum nu ai interpreta Constituția, nu poate fi dedusă o obligație de a nu lichida/comasa acele unități raioane care au o populație săracă, mai mică de cat o mahala din Chișinău, dar care „hrănesc” o administrație “grasă”, (inutilă de altfel) ca pe vreme sovietică.
18 august 2022
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!
Susutin
In perioada marelor crize asa reforme nu-si au rostul.Ar fi un act sinucigas pentru guvernare.Acum se poate doar de discutat daca nu avem alte subiecte…
Tocmai ca in perioade de criza trebuiesc luate masuri exceptionale.
Marii oameni politici, vizionarii, se gandesc la binele general nu la calcule electorale meschine.
Aici mentalitatea ei e de sovok și nu numai aici. Cheltuieli de personal iraționale de dragul unor expresii în constituție. Nu știu de ce, dar vremurile bune s-au cam terminat. Cu așa mentalitate degrabă se va termina și PASul.