Editorial

Biserica președintelui Igor Dodon

În consecință, oamenii noștri, cu naivitatea proverbială care-i caracterizează, au înghițit covrigul. De data aceasta, însă, culpa nu le aparține lor, ci preasfințiților părinți care i-au manipulat în modul cel mai direct, lovind astfel mai întâi de toate în imaginea bisericii. E adevărat că Dodon, ca un pretins „apărător al ortodoxiei”, ar fi trebuit să-i dea la brazdă. Din păcate, însă, toți s-au făcut că plouă și, mai mult, au închis ochii la incidentul produs în noaptea din ajunul alegerilor la Biserica „Sfântul Dumitru” din Chișinău, care a demascat spiritul malefic și fața de păgân a creștinului Dodon.

Altarul cu geamuri sparte, parohul intimidat și poliția neputincioasă

Incidentul despre care vorbesc a avut loc după cum urmează:

În noaptea spre 13 noiembrie, Biserica „Sfântul Dumitru” a fost vandalizată. Cineva a spart geamurile altarului, aruncând în ele, de peste gard, opt pietre.

În aceeași dimineață, în jurul orei cinci, parohul bisericii, preotul Pavel Borșevschi, a primit un SMS, care abunda în expresii vulgare, de la un număr de telefon din Rusia. Printre altele, clericul era numit homosexual, pentru că ar susține-o pe Maia Sandu în competiția electorală. „L-am șters imediat, pentru că n-am nevoie de așa spurcăciuni, ne-a spus părintele. Dar să fi știut ce se întâmplă la biserică, firește, că-l păstram în telefon”.

Ajungând la biserică și găsind-o în starea în care se afla, preotul a chemat poliția. Între timp, aflându-se deja în altar, el a primit un alt SMS tot de la un număr rusesc, cu următorul conținut: „С Воскресным днем батюшка. Как Вы мужчина, будете сегодня голосовать за бабу, которая должна греметь на кухне кастрюлями, а не командовать страной, и принимать закон пидарасов? Как Вы обьясните народу Ваш поступок? Ведь Вы становитесь соучастником в поддержке пидарасов”. („Vă felicit cu ocazia zilei de Duminică, părinte. Cum dvs., fiind bărbat, veți vota astăzi pentru o muiere, care ar trebui să hodorogească cu cratițe la bucătărie, dar nu să conducă țara și să adopte legea pederaștilor? Cum veți explica poporului această faptă? Pentru că astfel dvs. deveniți complice la susținerea pederaștilor”).

Potrivit preoților de la „Sf. Dumitru”, polițiștii care au venit la fața locului le-au spus că nu vor putea lua amprentele digitale de pe pietrele ude, fiindcă plouase, și nici nu vor putea face interpelări pentru a afla cui aparțin numerele de la care au fost expediate SMS-urile, fiindcă acestea sunt din Federația Rusă. Mai bine zis, poliția a dat de înțeles că nu va face nimic.

Răzbunare pentru libertatea de exprimare?

Indiferent cine a fost autorul SMS-urilor, acesta este în mod cert un aprig susținător al lui Igor Dodon. Și, cel mai probabil, prin acest atac, s-a încercat avertizarea preotului Borșevschi de a nu scoate vreun cuvințel contra lui Dodon în timpul predicii. Însă, în primul rând, părintele Pavel nu a făcut niciodată agitație politică și întotdeauna a fost împotriva implicării bisericii în luptele electorale. În al doilea rând, logica ne spune că, dacă noul președinte este un creștin convins, susținătorii săi nu și-ar permite să înjure un preot.

De ce a fost ales anume acest preot și această biserică? Povestea a început mai demult. Pe 4 noiembrie, episcopul Marchel și alți trei preoți au susținut o conferință de presă. Vorbind din numele bisericii, aceștia au declarat că numai votul pentru Dodon ar putea salva ortodoxia. Făcând abstracție de faptul că este slujitor al lui Dumnezeu și încălcând cu stupoare canoanele și normele bunului simț, ierarhul a lansat grave acuze și ofense la adresa Maiei Sandu. De exemplu, el spunea că Maia s-ar fi abătut de la axa normalității și că ea nu are familie, pentru că ar fi stearpă…

Pavel Borșevschi: „Acesta nu este cuvântul bisericii, este cuvântul episcopului Marchel”

Peste trei zile, într-un interviu pentru „Europa Liberă”, preotul Borșevschi și-a cerut scuze în numele bisericii pentru acuzațiile lipsite de temei aduse de PS Marchel. Iată, pe scurt, principalele sale declarații:

„Dacă el (PS Marchel – n.red.) vorbește astfel, va fi numaidecât judecat. Întâi de Dumnezeu și apoi de poporul pe care el îl păstorește. Pentru că zice Sfântul Isaac Sirianul: „Chiar dacă vezi un păcat al aproapelui tău, acoperă-l tu cu haina ta și ți se vor ierta și ție multe păcate.”

„Eu vreau să îmi cer iertare pentru acest episcop de la doamna Maia Sandu și să îi doresc succes în alegeri. Ea cu nimic nu este mai prejos decât contracandidatul ei, poate e și mai superioară. Doamne ajută, poporul va decide.”

„Să scoată sutana, să scoată panaghia, să scoată tot, barba să și-o bărbierească și să spună ce vrea să spună. Eu, ca preot și ca credincios, nu aș vrea ca un episcop să îmi vorbească de la conferința de presă astfel de binecuvântări.”

„Păcatul unui slujitor al bisericii nu este păcatul bisericii. Episcopul Marchel, în cazul dat, răspunde de fapta lui. Acesta nu este cuvântul bisericii, este cuvântul episcopului Marchel. De atâta el și cu preoții respectivi trebuie să răspundă și înaintea bisericii. Biserica nu are nimic cu ceea ce a făcut el.”

„Pentru toți cei care au fost mințiți cumva de acest episcop și de acei confrați ai mei care au fost alături de dânsul, eu, slujitorul lui Hristos, îmi cer iertare și îi chem în biserică din nou să știe că sânul biserici este larg deschis pentru ei, indiferent pe cine vor vota acum. Hristos – în mijlocul nostru, indiferent, repet, de candidații la președinție.”

Evident că aceste declarații au încurcat ițele lui Dodon, fiind făcute de unul dintre cei mai respectați preoți din Moldova. Și, îngrijorându-se, probabil, ca el să nu repete aceleași cuvinte de pe amvon, susținătorii PSRM au recurs la acțiuni extreme.

PS Marchel: „Nu-l cunosc pe părintele Pavel și nici nu vreau să-l cunosc”

După victoria lui Dodon în alegeri, l-am întrebat pe episcopul Marchel dacă vede vreo legătură între declarațiile preotului Borșevschi la „Europa Liberă” și cele întâmplate la „Sf. Dumitru”. La început, el mi-a spus că știe despre incidentul de la biserică, dar nu-l poate comenta. Pe urmă a zis că aude pentru prima dată de la mine despre aceasta. Puțin mai târziu, a adăugat că el nu știe cine este preotul Pavel Borșevschi și nici nu vrea să-l cunoască. De fapt, acest lucru este imposibil, fiindcă parohul de la „Sf. Dumitru” este bine cunoscut în cercurile bisericești din RM, el numărându-se și printre clericii care s-au opus hirotonirii lui Marchel la rang de episcop.

Întrebat cum poate să-l creadă pe Dodon că va apăra biserica, dacă acesta minte deseori de îngheață pietrele, episcopul de Bălți ne-a spus că nu-l interesează minciunile noului președinte, pe care ar fi decis să-l susțină, după ce a văzut la televizor că acesta se spovedește și se împărtășește.

Cele mai mari dubii în acest caz trezește lipsa de reacție a Mitropoliei în legătură cu declarațiile PS Marchel, iar această tăcere depărtează și mai multă lume de biserică. Or, în loc să apere ortodoxia, Dodon o dezbină, în timp ce preoții care nu îl sprijină sunt supuși unor presiuni de ordin stalinist. Doar și în URSS erau intimidați și persecutați clericii care nu slujeau regimului, iar toți turnătorii și kaghebiștii în sutană o duceau bine mersi. Precedentul s-a creat și să nu fie de mirare dacă el se va repeta și în privința altor preoți care vor considera că Dumnezeu este mai mare decât Dodon. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *