Cannes pe ultima sută de metri: amor şi creativitate
S-a produs generos, în lumina reflectoarelor, floarea bomondului universal: Paris Hilton, Sean Penn, Berenice Bejo, Nastassja Kinski şi Roman Polanski, reuniţi pentru proiecţia festivă cu Tess, la Cannes Classics. Ploaia a trecut, dând peste cap planurile organizatorilor: proiecţii amânate sau decalate, focuri de artificii şi serate contramandate. Ironia sorţii: a fost distrus acoperişul Sălii dedicate celei de-a 60-a aniversări a Festivalului, exact în ziua aniversării a 65-a. Natura îşi face propriul cinema; şi chiar de putem doar să ghicim cine va învinge în cursa pentru Palmieri, cu siguranţă au câştigat numeroşii vânzători de umbrele ce au invadat Croisette.
Printre favoriţi se menţin Cristian Mungiu cu După dealuri şi Michael Haneke cu Amour, model de uvraj cameral interpretat de un trio artistic magistral: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert. Drama sfâşietoare, privită la microscop în toate detaliile, a degradării fizice, a devotamentului conjugal împins la limita suportabilităţii, tragedia îmbătrânirii cu tot corolarul său de umilinţe şi suferinţe finale…
Alt film meritoriu, cu cuvântul Amour, Love, Iubire pe generic este Paradis: Love al austriacului Ulrich Siedl, istoria cinică a europenilor ce se aventurează în Kenya şi altunde în căutarea iubirii eterne (turism erotic contracost, popular în Occident, printre cucoane de vârsta a treia ): „Din punctul meu de vedere, afirmă regizorul, nu e aici vreo reflecţie asupra faţetelor sordide ale vieţii, ci mai curând de o încercare de a devoala faţa ei ascunsă, ocultă. Paradis: Amour prinde în vizor sentimentul de solitudine, de singurătate intensă pe care îl resimte orişicine în propria intimitate, dorinţa teribilă de a se simţi protejat şi iubit…”.
Echipa "Amour"
Pentru Premiul special al Juriului concurează şi câteva filme de gen, inclusiv westernul modern Lawless girat de John Hilcoat, cu Tom Hardy, Jessica Chastain, Mia Wasikowska ş.a. La premiile de interpretare feminină pretind Marion Cotillard şi Emmanuelle Riva, lista va mai continua, căci sunt aşteptate proiecţiile pentru David Cronenberg, Walter Salles, Jeff Nichols şi, bineînţeles, Serghei Loznitsa (imagine: Oleg Mutu, cu Vlad Ivanov în rolul unui comandant nazist feroce). Continuă lista decepţiilor (Leos Carax, Hong Sangsoo); una din ele purtând numele Brad Pitt (decepţie artistică, nu şi vizuală: aclamat prelung de stoluri de domnişoare exaltate pe treptele Palatului, avea o alură de Apollo blond, cu pletele lungi răvăşite de briza marină şi aureolate cu stropi de ploaie şi bifat într-un rol din pretenţiosul Killing them softly de Andrew Dominic. Ediţia actuală aduce neobişnuit de multe uvraje cu copii şi câini în roluri de prim-plan: unul dintre acestea, Făpturi din sudul sălbatic de Benh Zeitlin, e considerat a fi cel mai probabil câştigător al „Camerei de Aur” (premiul de debut).
Şi dacă cuvântul Iubire prezent în titlu la alte filme înseamnă, de fapt, totalmente altceva, uite că sentimentul răvăşitor ce mişcă soarele şi aştrii şi dă rost vieţii se manifestă plenar în două pelicule de animaţie (la care, recunosc fără falsă pudoare, m-am delectat fără rezerve, surmenată de violenţa şi agresivitatea inundând marile ecrane), Madagascar 3, cu replici haioase şi efecte speciale şlefuite până la o strălucire de diamant, şi Crăiasa zăpezilor, The Snow Queen versiune în 3D, stereoscopică, lungmetraj în curs de realizare la Studioul Wizart Animation, Moscova, coproducţie cu Inlay Film, proiectată la Marche du Film, Cannes, pentru distribuitorii din întreaga lume.
Realizatorii Max Sveshnikov şi Vlad Barbă revizitează basmul lui Hans Christian Andersen, conferind valenţe moderne iubirii fără moarte dintre Gherda şi Kai, aventurii disperate ale Gherdei de a-şi salva dragostea, de a-şi smulge prietenul din îmbrăţişarea îngheţată a Crăiesei Zăpezilor. Bugetul filmului este de 7 milioane dolari SUA, premiera e preconizată pentru sfârşitul lui 2012. Vladlen Barbă este originar din Moldova (născut la 8 martie 1960, s-a format întru cinema la studioul Floricica de la Chişinău, condus de mama sa. L-am cunoscut când era copil – prin anii ’80, am prezentat Studioul Floricica în câteva interioare ilustrate, la revista Moldova). Renumit regizor, pictor şi decorator, Vladlen Barbă are la activ 17 filme, de o reală popularitate bucurându-se în special Gogoaşele, Колобок (2006). Moldovenii dintre Prut şi Nistru au rezerve infinite de creativitate – afirma acum câţiva ani tot aici, pe Croisette, Cristian Mungiu. Ce bine ar fi dacă această forţă artistică a noastră ar mai avea şi şansa de a se produce şi la ea acasă!
… Joi ne-a onorat cu prezenţa Splendoarea sa Nicole Kidman, prezentă pe afişul de la The Paperboy de Lee Daniels; urmată, la mică distanţă, de Audrey Tatou, protagonista din filmul ceremoniei de închidere a Festivalului, Therese Desqueyroux (ultima operă a regretatului Claude Miller). Orice aţi face duminică seară, oricâte emoţii vă va deştepta Eurovisionul, să avem un gând bun şi pentru basarabenii aflaţi în competiţie la Cannes-2012. Într-un ceas bun şi cu noroc!
De la Cannes, cu drag de Domniile voastre,
Larisa Turea
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!