Sănătate

Dezvoltarea vorbirii și creșterii armonioase a copilului

Procesul de creștere între 2-6 ani este destul de intens și toate sistemele organismului se dezvoltă cu o viteză accelerată, în special scheletul, sistemul osos, care suportă modificări importante. Procesul de osificare continuă după 2 ani, dar oasele rămân încă destul de elastice după această vârstă.

Dantura provizorie către 6 ani se deteriorează, iar mugurii danturii definitive se întăresc. Astfel sistemul articulator al copilului, în special cel dentaro-maxilar în procesul creşterii suportă multiple schimbări anatomice care determină anumite perfecţiuni funcţionale în legătură cu înmugurirea, formarea, tăierea, schimbarea dinţilor – organe foarte mineralizate. Acest proces fiziologic deseori este perturbat de factori externi şi interni, care provoacă diferite deformaţii dentaro-mandibulare.

În acest context mă voi referi la trei comportamente neadecvate ale părinților față de dezvoltarea copiilor lor:

Biberonul și suzeta în viața copilului

În cazul alimentației artificiale a copiilor, mai rar în procesul hrănirii naturale, biberonul şi suzeta sunt elemente indispensabile. Rolul lor, însă cu părere de rău, se extinde şi depăşeşte menirea de a facilita hrănirea şi a linişti copilul. Părinții lasă des suzeta în gura copilului nemotivat pe o perioadă nedeterminată de timp.

Acest corp artificial aflându-se prea mult în cavitatea bucală a copilului duce la schimbări în dezvoltarea sistemul psihofizic al copilului, respectiv, la formarea incorectă a danturii, oaselor mandibulei și a vălului palatin. Se întâmplă ca cei ce îngrijesc de copii, părinţii, educatorii, leagă suzeta de gâtul copilului, creând condiţii pentru o folosire necontrolabilă a acesteia precum și utilizarea ei într-o stare neigienică. Această stare de dezvoltare a copilului precum și lipsa actului de masticaţie, nedezvoltarea muşchilor masticatori duc atât la diferite tulburări de dezvoltare fizică, cât și a limbajului verbal al copilului.

Astfel folosirea exagerată a suzetei și pe o perioadă îndelungată poate întârzia dezvoltarea musculaturii aparatului articulator. Aflându-se mereu în cavitatea bucală, suzeta acţionează mecanic asupra procesului de sugere pe porţiunea superior-anterioară a mandibulei. Aceasta duce la o mişcare treptată a osului intermandibular înainte, care se realizează printr-o deformare numită – prognatie, protuzionarea mandibulară. În perioada apariţiei vorbirii prognatia duce la o incapacitate, insuficiență de articulare a sunetelor ( s-z; ș-j), la distorsionarea articulării lor, făcând limbajul copilului neclar, specific numit în termen logopedic – dislalie.

Mai târziu aceste dificultăți de pronunție duc la apariția diferitelor oscilații în dezvoltarea personalității copilului.
Utilizarea suzetei și a biberonului după 2 ani demonstrează neglijență față de dezvoltarea și bunăstarea copilului din partea adulților care-l îngrijesc.

Degete în gură

Actul sugerii se stinge, de regulă, după a treia lună de la nașterea copilului, dar poate fi prezent până la un an, în conformitate cu tipul de hrană al copilului și dezvoltarea danturii. Depăşind această perioadă, actul sugerii, poate fi un impuls pentru apariţia unui comportament vicios care se reflectă în continuare prin sugerea degetelor, pumnului, limbii, părţilor de haine. Cu timpul aceste comportamente pot duce la disfuncţii de glutiţie, devieri morfologice în structura sistemei dentaro-mandibulară.

Aşa cum la un an copilul e învăţat să mănânce singur cu linguriţa, să bea din căniţă, nu mai este necesar de stimulat reflexul sugerii, cu atât mai mult, că în raţia alimentară a lui se introduc produse solide care necesită mişcări de masticaţie, apare muşcatul produselor alimentare, acțiuni care dezvoltă mușchii masticatori, foarte necesari procesului de articulare a sunetelor și dezvoltării vorbirii.

Prezenţa continuă a degetelor în gură, face o presiune mecanică asupra mandibulei, stimulând fluxul suplimentar de sânge în această zonă, ceea ce activează schimbul de substanţe şi creşterea excesivă a ţesutului osos producând o progenie. Consecințele acestui proces sunt destul de nefavorabile pentru dezvoltarea copilului, de la aspectul inestetic, până la o pronunție incorectă a sunetelor limbii vorbite și dezvoltarea neadecvată a personalității copilului.

Spălarea corectă a dinților

Începând cu apariția dinților este necesar să învățăm copilul să-și îngrijească corect cavitatea bucală. Spălarea incorectă a dinților, în special a celor canini (colților) impune o deplasare forţată înainte a maxilarului (mandibulei) cu o înclinare spre dreapta, ori stânga ceea ce produce o progenie falsă şi o muşcătură deschisă laterală. Aceste anomalii de dezvoltare a aparatului articulator în afară de faptul că pot duce la diferite boli somatice, au un efect estetic negativ și provoacă diferite dificultăți în articularea, pronunția sunetelor limbii vorbite.

Profilactica acestor devieri de dezvoltare este o responsabilitate a adulţilor pentru dezvoltarea psihofizică armonioasă a copiilor pe care îi îngrijesc.

Este necesar de a lua la timp o atitudine în acest scop, în interesul copilului pe care îl îngrijesc. Adulții pot contribui la formarea unui zâmbet frumos al copilului și a unei pronunții corecte.

De asemenea, cu scop profilactic, părinții vor fi vigilenți în cazul tuturor dificultăților de dezvoltare în creșterea copiilor lor.
Ce puteți face pentru dezvoltarea vorbirii și creșterii armonioase a copilului?

Consultați medicul specialist în cazul dereglărilor de respiraţie, când copilul nu doarme cu buzele bine lipite. Sanarea la timp a proceselor inflamatorii a aparatului respirator (în cazul hipertrofiei mindalelor linguale, a hipertrofiei mindalelor de glutiție, adenoizilor, polipilor etc.).

Copilul trebuie să doarmă cu capul puţin ridicat şi să respire liber pe nas, cu gurița bine închisă.

Evitarea deprinderii copilului de a pune pumnul sub pernă în timpul somnului, pentru prevenirea scoleozei porţiunii cervicale a coloanei vertebrale și a deformărilor mandibulare.

După 6-8 luni, treptat, înlocuiți obișnuința copilului de a cunoaște lumea înconjurătoare prin contact fizic (a duce, a pune totul în gură) cu alte moduri de cunoaștere.

Preveniți formarea comportamentelor patologice prin educație, folosind corect și în limitele permise suzeta, biberonul, ele nu sunt jucării.

Evitați utilizarea suzetei în timpul somnului adânc şi a plimbărilor

Limitați la vârstă fragedă fenomenul de a suge degetele. Pentru aceasta reţineți atenţia copilului, prin diferite acţiuni, schimbând dominanta lui (joc, comunicare, sarcini noi etc.).

Învăţați copilul de la vârste fragede (14-24 luni) să mestece hrană solidă corect, cu scopul de dezvoltare a mușchilor masticatori/articulatori.

Familiarizați copilul cu igiena cavității bucale. Ștergerea uniformă, la același nivel a molarilor, și caninilor este o condiție pentru un zâmbet frumos și o articulare și pronunție corectă a sunetelor limbii vorbite.

În cazul deformărilor de maxilar, dantură, consultați la timp un ortodont.

„Nu uitați că „atributele fizice ale copilului îi influențează dezvoltarea personalității lui” (Florinda Golu, 2009).

Ana Mocanu,
logoped,
Centrul psiho-socio-pedagogic,
DGETS, Chișinău

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *