Flashmob de susținere a hotărârii primarului Chirtoacă de a elimina microbuzele din capitală
Manifestanții au simulat plecarea ultimului microbuz de rută din capitală, astfel salutând decizia recentă a edilului capitalei de a elimina din centrul Chișinăului transportul de mică capacitate.
Mesajele afișate de participanții la acțiune sunt: ”Chișinăul european – Chișinăul FĂRĂ microbuze”, ”Vreau transport EcoLOGIC”, ”Fără MORTiere în capitală”, ”Ieri microbuze – azi troleibuze”, ”Am solicitat. Am luptat. Am obținut”, ”Microbuzul – o sursă de stres”, ”Următoarea stație – tichetarea automată” și altele.
Potrivit organizatorilor campaniei, cele mai stringente probleme identificate în sistemul de transport public cu microbuze sunt: viteza excesivă, oprirea în locuri neautorizate, evaziunea fiscală nesancționată, fumatul la volan, dar și revizia tehnică făcută de ochii lumii.
”Am antrenat cei peste 3 mii de susținători pe care îi avea campania la numai trei zile de la lansare și împreună cu ei am identificat cele mai stringente probleme ale transportului de mică capacitate. Ca rezultat, nu ne-a rămas decât să solicităm intervenția organelor abilitate. Deși, în mod evident, mai e de lucrat mult până când vom beneficia de un sistem de transport municipal de calitate – într-o primă etapă – am fost auziți. După eliminarea microbuzelor din centrul Chișinăului, următoarea ”stație” sperăm să fie tichetarea automatizată și asigurarea unui transport public de calitate”, susține Anastasia Cucuruz, președinta Asociației ”Hyde Park”, inițiatoarea campaniei.
Chiar și în aceste condiții, tinerii afirmă că problema este departe de a fi soluționată.
”Consider decizia primarului ca fiind una cu verticalitate. Deși, în mod evident, nu o să fie ușor, eliminarea microbuzelor din Chișinău este indispensabilă. Ele strică imaginea orașului și, mai nou, s-au dovedit a fi și ucigașe. În ceea ce-i privește pe transportatorii privați – aceștia ar fi bine să înceteze să mai șantajeze municipalitatea cu greve necoordonate, în caz contrar vom cere și sancțiuni”, susține Viorel Ignat, an susținător al campaniei, prezent la eveniment.
Menționăm că anterior grupul de inițiativă a adresat o scrisoare deschisă primarului Dorin Chirtoacă. În aceasta erau enumerate cele mai stringente probleme cu care se confruntă sistemul de transport public de microbuze din municipiul Chișinău și periferii.
”Modificarea traseului pentru unele rute – nu soluționează problema atâta timp cât șoferi și administratorii de rute rămân aceiași. Pas cu pas, ar trebui curmată practica supraîncărcării microbuzelor și circulări cu viteză excesivă. Pe lângă asta, mai vrem să fie construite piste pentru bicicliști și, dacă tot avem aspirații europene, să se facă ordine în centrul orașului. Astfel, transportul public de mare capacitate să aibă rezervată o bandă de circulație separat de cel al mașinilor”, a mai adăugat Ghenadie Brega, prezent la eveniment.
Amintim că într-un interviu acordat pentru Jurnal de Chișinău, publicat în 2012, primarul a asigurat că rezolvarea problemei transportului public în Chişinău este revenirea la troleibuze şi autobuze, iar microbuzele vor rămâne pe rutele periferice. Potrivit aceleiași surse, din venitul acumulat odată cu eliminarea microbuzelor de rută ar putea fi cumpărat câte un microbuz pe săptămână.
Decizia de implementare a acestei intenții a fost luată, vineri, 11 iunie, când primarul Dorin Chirtoacă a anunțat că a emis o dispoziție prin care mai multe rute de microbuz vor fi sistate, altele – redirecționate pe trasee periferice, astfel centrul capitalei fiind traversat doar de autobuze și microbuze.
Campania a fost organizată Asociația ”Hyde Park”, fiind susținută de mii de cetățeni.
Timpul.md