Eveniment

Găgăuzia sfidează și/sau subminează Republica Moldova?

Este vorba despre o acţiune impertinentă, de pe data de 29 august 2012, când başcanul Găgăuziei Mihail Formuzal, alături de Stepan Topal, etichetat drept „primul preşedinte al republicii găgăuze”, au înmânat unor membri ai comandoului de la Tiraspol, veniţi în Moldova în 1990 (în cadrul aşa-zisei „campanii găgăuze”), medalia „20 de ani ai REPUBLICII GĂGĂUZIA”.

Despre această manifestare a relatat pe larg mass-media de limba rusă, dar nu s-a dat o apreciere heraldică, din punctul de vedere al însăşi legitimităţii acestei decoraţii impostoare în sistemul faleristic naţional al R. Moldova. M. M. Formuzal a afirmat la postul de radio „Vocea Rusiei”: „Astăzi putem spune că Găgăuzia este un stat în interiorul Republicii Moldova. Un stat, cu toate atributele sale de putere: stemă, drapel, imn, decoraţii de stat… Existența pe teritoriul Republicii Moldova a unei autonomii dacă nu este de jure, este de facto o federație”.

LEGE Nr. 86
din 28.07.2011
cu privire la simbolurile publice
Publicat: 04.10.2011 în „Monitorul Oficial” nr. 164-165 art Nr. 478
Data intrării în vigoare: 01.01.2012

EXTRASE:

În scopul promovării unei politici de stat unitare în domeniul simbolurilor publice,
Parlamentul adoptă prezenta lege organică.
Articolul 1. Domeniul de reglementare
Prezenta lege reglementează raporturile juridice care ţin de înregistrarea, protecţia juridică şi utilizarea simbolurilor publice aferente domeniilor: heraldic, vexilologic, imnologic, sigilografic, faleristic şi uniformistic.

Articolul 3. Noţiuni principale
În sensul prezentei legi, următoarele noţiuni principale semnifică:
însemne faleristice – ordine, medalii, cruci, insigne şi alte însemne publice cu caracter de distincţie a meritelor personale sau colective.

Articolul 5. Simbolurile teritoriale
(1) Simboluri teritoriale sunt:
a) stema;
b) drapelul;
c) imnul;
d) sigiliul armoriat;
e) însemnele faleristice;
f) însemnele de funcţie ale persoanelor oficiale: insigne, colane, eşarfe etc.;
g) alte embleme vizuale sau auditive cu caracter oficial.
(2) Simbolurile teritoriale se aprobă prin decizii ale autorităţilor deliberative de nivelul întâi şi, respectiv, de nivelul doi după avizarea lor de Comisia Naţională de Heraldică. Simbolurile teritoriale ale unităţilor teritoriale autonome cu statut special se aprobă prin hotărâri ale autorităţilor reprezentative şi deliberative ale acestora după avizarea lor de Comisia Naţională de Heraldică.
(3) După aprobarea simbolurilor teritoriale şi a simbolurilor teritoriale ale unităţilor teritoriale autonome cu statut special de către autorităţile prevăzute la alin. (2), Preşedintele Republicii Moldova emite decrete privind introducerea în uz şi înregistrarea lor în Armorialul General al Republicii Moldova.
(4) Regulamentele şi instrucţiunile de utilizare (de reproducere, de executare etc.) a simbolurilor teritoriale se elaborează de către beneficiar în baza documentelor-tip întocmite de Comisia Naţională de Heraldică şi se aprobă de autoritatea deliberativă a unităţii administrativ-teritoriale respective, după avizare în această comisie. Regulamentele şi instrucţiunile de utilizare (de reproducere, de executare etc.) a simbolurilor teritoriale ale unităţilor teritoriale autonome cu statut special se aprobă prin hotărâri ale autorităţilor executive ale acestora după avizarea lor de Comisia Naţională de Heraldică.
(5) Posesori ai simbolurilor teritoriale sunt unităţile administrativ-teritoriale respective. Dreptul de dispoziţie asupra simbolurilor teritoriale aparţine autorităţilor reprezentative ale acestor unităţi.
(6) Simbolurile teritoriale fac parte din domeniul public al statului şi sunt inalienabile, insesizabile şi imprescriptibile.

Articolul 8. Comisia Naţională de Heraldică
(1) Comisia Naţională de Heraldică, instituită pe lângă Preşedintele Republicii Moldova, este autoritatea naţională care promovează politica de stat unitară în domeniul simbolurilor publice în Republica Moldova.
(2) Comisia Naţională de Heraldică stabileşte normele naţionale şi condiţiile teoretice, tehnice şi practice de elaborare, de instituire, de înregistrare, de evidenţă, de confecţionare, de utilizare, de păstrare şi de promovare a simbolurilor publice, exercită controlul asupra respectării acestor norme şi condiţii.

Articolul 14. Protecţia juridică a simbolurilor publice
(4) Beneficiază de protecţie juridică numai simbolurile publice înregistrate în Armorialul General al Republicii Moldova.

În concluzie:
Autorităţile autonomiei de la Comrat sfidează bunul-simţ şi legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, în mod special Legea cu privire la simbolurile publice (în vigoare de la 1.01.2012). Promovând noi însemne faleristice care nu se încadrează standardelor medalisticii naţionale şi nu au fost avizate de către Comisia Naţională de Heraldică de pe lângă preşedintele Republicii Moldova, se profanează sistemul politicii de stat în domeniul simbolurilor publice şi se încalcă Art. 5 al prezentei legi, propagându-se acţiuni de încurajare a separatismului şi subminându-se integritatea statului, sub aspectul respectului faţă de simbolurile publice.

dr., conferenţiar, Vlad MISCHEVCA (membru al CNH)

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *