Indiferența poliției rutiere încurajează șoferii de microbuz să încalce legea
Totuși, să nu uităm că, exceptând coincidența unor itinerare și ambuteiaje, microbuzele sunt un participant foarte periculos pentru traficul rutier. Șoferii nu respectă regulamentul circulației, iar poliția rutieră nu-i sancționează cum s-ar cuveni. Dacă aceștia ar fi sancționați conform Codului contravențional al Republicii Moldova (CC), majoritatea șoferilor de microbuz ar rămâne fără carnet în mai puțin de o săptămână. Or, după cum spunea poetul grec Sofocle, „niciodată nu vor fi respectate legile într-un stat, unde nu există frica de pedeapsă".
28 din 48 de accidente din vina șoferilor de microbuz
Conform statisticilor oferite de Direcția de Poliție a municipiului Chișinău, pe parcursul anului curent au fost înregistrate 48 de accidente rutiere cu implicarea microbuzelor de rută, dintre care 28 din vina șoferilor de maxi-taxi. În urma acestora, 126 de persoane s-au ales cu leziuni corporale, iar trei au decedat. „Anume în urma accidentelor în care vinovați se fac șoferii de microbuz, au murit cele trei persoane și 77 au avut leziuni corporale”, informează Adrian Jovmir, ofițerul de presă al Direcției de Poliție a mun. Chișinău. Conform acestuia de sancționarea șoferilor sunt responsabili agenții de patrulare din cadrul Inspectoratului Național de Patrulare (INP), iar în caz de accident judecata stabilește în ce măsură urmează să fie penalizat șoferul care a încălcat Regulamentul rutier. „Noi nu stăm pe marginea drumul și sancționăm conducătorii auto. Direcția de Poliție are în subdiviziune supravegherea transportului și circulației rutiere, care este competentă să documenteze accidentele rutiere și nicidecum să sancționeze în urma încălcărilor depistate”, asigură Adrian Jovmir.
În același timp, ofițerul de presă al INP, Tamara Procopii asigură că echipele de patrulare sunt vigilente la activitatea conducătorilor de microbuz. „Șoferii care au fost depistați cu încălcări sunt sancționați. Nu știu dacă poliția Republicii Moldova are posibilitatea să asigure ca fiecare microbuz din capitală să fie însoțit de câte un echipaj de patrulare. Dar cei care sunt depistați cu încălcări sunt trași la răspundere. De aici și vin datele statistice”, afirmă aceasta. Mai mult, Tamara Procopii ne-a asigurat că se depun eforturi la maxim pentru responsabilizarea șoferilor în trafic și că verificările s-au întețit. „Chiar săptămâna trecută INP în colaborare cu Agenția Națională pentru transport auto au făcut o razie în rândurile șoferilor de microbuz”, transmite serviciul de presă al INP.
Câți șoferi își merită permisul de conducere?
Maximum de puncte de penalizare care limitează dreptul de a conduce pe o anumită perioadă este 15, iar penalizările pe care le merită o bună parte din șoferii de microbuz depășesc considerabil această limită.
Conform CC, pentru necuplarea centurii de siguranță și purtarea convorbirilor telefonice în timpul călătoriei, șoferilor li se acordă trei puncte de penalizare per fiecare încălcare, plus amendă până la 400 de lei fiecare. Depășirea limitei de viteză stabilită de indicatoare pe sectorul respectiv de drum cu 10-20 km/h se penalizează cu amendă și alte trei puncte. În cazul în care depășirea este mai mare de 20 km/h numărul punctelor de penalizare poate ajunge chiar la „5”. Mai mult, nerespectarea regulilor de circulaţie în zonele rezidenţiale le aduce șoferilor vitezomani aplicarea a 2 puncte penalizare.
O altă încălcare bine cunoscută tuturor locuitorilor capitalei este faptul că șoferii de microbuz își permit să staționeze acolo unde solicită pasagerii, în pofida faptului că această acțiune contravine Regulamentului de circulație rutieră. Iar conform CC, pentru această încălcare șoferii merită o amendă de până la 400 de lei și 2 puncte de penalizare. De altfel, neacordarea priorității pietonilor sau cicliştilor ar trebui sancţionată cu amendă și cu aplicarea a altor 2 puncte de penalizare.
În perioada ploioasă sau de iarnă, microbuzele pot fi observate și după stratul de noroi în care este „îmbrăcat”, ceea ce limitează considerabil și vizibilitatea pasagerilor. Or, nemenţinerea în stare curată a tuturor dispozitivelor de iluminare, de semnalizare, a numărului de înmatriculare și a geamurilor poate aduce șoferilor un simplu avertisment sau o amendă.
Șoferii de microbuz sunt bine cunoscuți și pentru „talentul” de a evita unele ambuteiaje urcând pe trotuar, spații decorative adiacente sau chiar mergând pe contrasens doar ca să ajungă mai repede la destinație. Această încălcare este considerată de autorii CC ca fiind una foarte gravă, la fel ca nerespectarea de către conducătorul vehiculului a indicatoarelor rutiere, a indicatoarelor de interzicere şi de sens obligatoriu, a marcajului de pe partea carosabilă a drumului privind acordarea dreptului prioritar de circulaţie etc. și se amendează. În plus șoferul iubitor de adrenalină primește 3 puncte de penalizare.
Este important de evidențiat că astfel de situații sunt un risc de accident, iar cel care a generat doar pericolul de accident este penalizat cu alte 4 puncte și amendă de 1000 de lei, iar dacă acesta se produce cu deteriorarea neînsemnată a vehiculelor, a drumurilor, instalaţiilor rutiere și a altor bunuri, șoferul este sancționat cu 5 puncte de penalizare. Mai mult, dacă accidentul se soldează cu leziuni corporale uşoare a pasagerilor sau cu deteriorarea considerabilă a vehiculelor șoferul primește 6 puncte de penalizare.
În acest mod, chiar dacă șoferii nu generează sau nu au fost implicați în vreun accident, punctele de penalizare adunate pentru celelalte neregularități ar putea să-i lase pe conducătorii de microbuze fără permis pe o perioadă de cel puțin un an. Acest fapt ar fi generat și o dizolvare în lanț a rețelelor de microbuze și sancționarea proprietarilor. Totuși, observăm că acest transport public nu doar este o sursă de dispoziție proastă pentru pasageri și ceilalți șoferi, ci și un participant care continuă să încalce regulamentul rutier fără a fi sancționat. Așadar, de ce în timp ce poliția nu-și face treaba, țapul ispășitor este primăria, în frunte cu Dorin Chirtoacă?
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!