Iulia Zaharova, una dintre autoarele celei mai recente animații create în Moldova: „Mie mi-a reușit și cred că oricine poate”
Iulia Zaharova a pictat din fragedă copilărie și, ca orice copil, a încercat prin această metodă să exprime cum percepe lumea din jurul său. Ea spune că a fost o norocoasă că a avut parte de părinți care să o susțină în primele desene și care au ajutat-o să-și dezvolte talentul. Iulia spune că cel mai des schița personajele preferate din desene animate, păpuși, flori sau fețe ale oamenilor. „Eu desenam ceea ce vedeam în jur. În copilărie, desenele mele erau destul de inocente, iar mai târziu am început să îmi pun creativitatea în mișcare”, recunoaște pictorița.
Fiindcă părinții au văzut un potențial în Iulia, ea și-a continuat studiile în cadrul unei școli cu profil de arte „Alexei Sciusev” din Chișinău. Chiar dacă mai târziu au urmat câteva specializări în domeniul pedagogiei sau al economiei, Iulia nu s-a îndepărtat de pasiunea sa. Mai mult, în prezent, ea lucrează în cadrul celui mai mare studio de animație din țară, a cărui portofoliu include peste o sută de lucrări în sfera publicității video și cinci filme în desen animat de scurtmetraj.
Picturi cu ajutorul tabletei și a unui stilou special
„Înainte să ajung în companie, nici nu îmi imaginam că la noi în țară sunt asemenea joburi interesante, mai ales că se fac desene animate, nu doar se desenează, ci chiar se fac”, afirmă tânăra. Datorită unei prietene care știa că Iuliei îi place să picteze, aceasta a ajuns în studio într-o perioadă când compania căuta pictori. „În acea perioadă erau la mare căutare artiștii care pot să picteze cu ajutorul tabletei și a unui stilou special. Noi nu foloseam hârtia ca bază pentru desenele noastre, ci toate acestea erau create în grafică computerizată”, spune tânăra de 24 de ani.
Printre primele proiecte la care a lucrat a fost o emisiune televizată pentru adolescenți. Împreună cu colegii săi, Iulia a lucrat la câteva animații care erau create cu ajutorul tehnologiei 2D. Graficianul a precizat că este nevoie să facem o diferență între tehnologiile 2D și 3D, care sunt două nișe diferite, la fel cum sunt grafica și animația. Diferența dintre aceste două nișe este că un desen pe hârtie în dimensiunea 2D este ceea ce vedem la propriu. Tehnologia 3D, însă, este un desen pe care îl vedem în volum, o putem vizualiza din diferite părți, îi putem vedea chiar umbra și volumul.
„Ulterior, eu am început să studiez câte ceva nou și astfel am făcut cunoștință cu tehnologia 3D. Nu am devenit un artist 3D imediat. Am început să creez la proiectul „Dji”, un desen animat produs în Moldova”, spunea Iulia. Studioul de animație Simpals, la care lucrează aceasta, a obținut peste 30 de distincții și locuri premiate pe parcursul ultimului an pentru seria de filme „Dji. Death Fails” și „Dji. Death Sails”.
Lucrările sale personale, cât și cele elaborate pentru studio, conțin personaje pline de energie, ba chiar arată ca vii. Întrebată ce o inspiră, tânăra a recunoscut că „atunci când ești pictor, totul din jurul tău te poate inspira, fiindcă tu ești cel care transpune în desen percepția lumii înconjurătoare. Tot ce vezi în jurul tău, chiar și oamenii cu care comunici, o simplă plimbare afară, o fotografie, un text, sau o călătorie poate servi ca inspirație, doar depinde de fiecare în parte cum îl vede și îl transmite”.
„Având doar talent nu vei putea progresa”
Iulia Zaharova afirmă că oricine ar putea învăța să devină un grafician 2D sau 3D. „Doar că nu putem uita de cele mai importante elemente care duc spre succes – perseverența și o dorință mare. Acea persoană care își dorește mult un lucru și muncește în acest sens, neapărat va obține rezultate bune. Dar mai este important și să fii înconjurat de oameni care să te susțină în ceea ce faci și să te ajute atunci când ai nevoie”, spune tânăra. Desigur, talentul este un element care nu poate lipsi în acest domeniu artistic. În acest sens, Iulia amintește de afirmația: „Rețeta succesului înseamnă 99 la sută transpirație și doar un procent aparține talentului”. „Având doar talent nu vei putea progresa”, afirmă graficianul.
În studioul în care creează animații 3D, inițial erau mai mulți bărbați, acum însă acest raport s-a egalat. „Nu știu cum aș putea explica că fetele au învățat să facă picturi cu ajutorul noilor tehnologii. Deși nu este așa, înainte, se considera că bărbații sunt mai iscusiți în munca de grafician 2D. În activitatea noastră, deocamdată avem puține fete, dar acest fapt nu înseamnă că fetele nu ar face față. După cum vedem, tinerele se descurcă la fel de bine. Mie mi-a reușit și cred că oricine poate”, susține cu tărie tânăra.
Sculptarea 3D
Datorită perseverenței sale a muncit și a realizat progrese în domeniul care l-a îndrăgit din copilărie. Chiar dacă nu credea că poate avea o muncă atât de interesantă și creativă, Iulia ne-a spus că în următorii ani va rămâne tot în acest domeniu. Ne-a dezvăluit că urmează să învețe o nouă tehnologie și anume sculptarea 3D, care permite modelarea la fel ca în realitate, dar folosind un stilou și o tabletă specială.
Acest articol este publicat în cadrul Programului ONU „Femeile în politică”, implementat de Entitatea Națiunilor Unite pentru Egalitatea de Gen și Abilitarea Femeilor (UN Women) și Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD), în parteneriat cu Fundația Est-Europeană și Centrul „Parteneriat pentru Dezvoltare”, finanțat de Guvernul Suediei. Opiniile exprimate în cadrul materialului aparțin autorilor și nu reflectă în mod necesar poziția Programului.