Actualitate

Ministerul Educației bagă în ceață directorii instituțiilor de învățământ

Noua reformă a învățământului care înlocuiește legea învățământului din 1995 reglementează noi modele de promovare a calității în învățământ la toate nivelele. Totodată, Codul Educațional are ca bază implementarea managementului performant în instituțiile de învățământ bazat pe sistemul de evaluare și descentralizare. Modificările propuse de noul ministru al Educației se bazează anume pe componenta descentralizării. Astfel, conform noii legi, din noiembrie 2015, școlile, liceele și gimnaziile din Republica Moldova deja nu se mai subordonează Ministerului Educaţiei, ci consiliilor raionale sau municipale, iar noul ministru propune ca și directorii acestor instituții să fie aleși doar de administrațiile publice locale, excluzând evaluarea.

Potrivit experților, iniţiativa noii conduceri a Ministerului Educaţiei de a anula mai multe prevederi cu referire la numirea în funcţie a directorilor instituţiilor de învăţământ general urmăreşte instaurarea vechiului sistem în care aceste funcţii erau distribuite pe criterii de loialitate politică. Un element important care a fost propus spre excludere din regulamentul curent ţine de anularea testărilor pentru viitorii manageri ai instituțiilor. Astfel, candidaţii la funcţia de director nu mai trebuie să demonstreze că ei posedă anumite competenţe manageriale.

„La această funcție nu poate fi admis oricine”

Esența Regulamentului pe care Corina Fusu dorește să-l modifice constă în anularea testelor la calculator. Acesta conține în jur de 30 de întrebări specifice domeniului în care activează un director, selectate aleatoriu de către softul informatic din lista celor incluse în sistem. În funcție de răspunsurile oferite, softul stabilește dacă persoana a obținut sau nu numărul minim de puncte pentru acordarea certificatului. Întrucât întrebările sunt din domeniul în care activează un director zi de zi, obținerea certificatului prezumă că persoana deține capacități profesionale și manageriale minime pentru a activa ca director.

Cu acest certificat, alături de alte documente, candidatul merge în fața comisiei de concurs instituite de Direcția municipală/raională de învățământ. Comisia de concurs, în urma interviului, selectează învingătorul din lista celor care dețin certificate și îl propune spre numire Direcției de învățământ, iar ulterior aceasta emite ordinul de numire.

Arcadie Barbăroșie, directorul executiv al Institutului de Politici Publice a declarat că dosarul și evaluarea prin care se propune de a fi selectat managerul instituției de învățământ este necesară pentru a demonstra capacitățile și abilitățile de organizare, care altfel nu pot fi apreciate. „Nu poate fi admis la această funcție oricine, ci doar cei care posedă cunoștințe și aptitudini care sunt demonstrate anume prin această evaluare. Or, nu poate o comisie să stabilească cât de competent este o persoană altfel, iar mai obiectiv decât calculatorul nu este nimeni”, a spus expertul.

Confuzie printre directorii de licee

Directorii din cadrul liceelor sunt confuzi și nu știu cum ar trebui să se pregătească de viitoarele evaluări care se vor organiza după metoda noului Cod Educațional sau conform noilor modificări propusă de actualul ministru al Educației Corina Fusu.

Galina Pascal, directorul Liceului Teoretic „Grătiești” din municipiul Chișinău, este de părere că angajații care activează în instituție ar trebui să-și spună cuvântul în alegerea unui director. „Anume acestea sunt pârghiile cu care lucrează directorul într-o instituție anumită de învățământ. Administrația publică tot trebuie să cunoască persoana cu care va lucra. La sat se vede foarte bine cum funcționează instituția de învățământ, se vede competența directorului”, a afirmat aceasta.

Cu o experiență de 28 de ani lucrați în domeniu, Leonid Amoașei, directorul Liceului „Mihai Eminescu” din municipiul Bălți, este de acord cu argumentele noului ministru Corina Fusu și anume că, în baza principiului descentralizării, alegerea managerului instituției trebuie să aparțină administrației publice locale.

Dar în același timp, directorul liceului justifică schimbările Codului Educațional și afirmă că „introducerea acestei selecții este o salvare a situației, pentru a permite profesioniștilor să își ocupe locurile în conducerea unei instituții de învățământ”. Leonid Amoașei, în vârstă de 63 ani, este de părere că ar fi binevenit un punct în actualul regulament care i-ar viza pe managerii cu o vârstă apropiată de pensionare. „Performanța unui liceu se vede datorită meritelor managerului, iar aceste succese se pot vedea prin absolvenți, a notelor examenului de bacalaureat. Trebuie să se ia în calcul aceste momente și să îi permită managerului să își continue munca până la atingerea vârstei de pensionare fără această evaluare”, a declarat bărbatul.

Societatea civilă a reacționat

În acest sens, societatea civilă a solicitat noii conduceri a instituţiei să-şi retragă propunerile la acest capitol şi să implementeze de urgenţă procedurile instituite prin regulamentul din primăvara lui 2015.

Astfel, în data de 24 august au avut loc dezbateri publice care au avut rolul de a pune în discuție importanța unui sistem corect de alegere a directorilor și de a informa societatea despre cât de riscante sunt noile schimbări de regulament pe care încearcă să le promoveze noua conducere a Ministerului Educației. „Este mai mult decât evident că aceste schimbări de regulament atentează direct la transparența și obiectivitatea procesului de selectare a directorilor de școală, creând astfel „condiții propice” pentru continuarea practicilor de corupție, dar și accesul persoanelor incompetente și lipsite de integritate în sistemul de învățământ, lucruri care amenință direct continuitatea reformelor în educație inițiate anterior”, a afirmat Radu Marian din echipa Tinerilor Tehnocrați. „Credem că este imperativ ca noua conducere a ministerului să dea dovadă de bună-credință și să renunțe la aceste schimbări de regulament, în numele reformei în educație care a fost deja începută”, a mai adăugat acesta.

Contactată de TIMPUL, șeful interimar al Direcției Învățământ de la administrația publică locală Cimișlia, Tatiana Comerzan a declarat că ar fi bine să fie excluse aceste examene de evaluare. „Conform Codului Educațional, directorii instituțiilor de învățământ sunt aleși în final de administrația publică locală de nivelul doi, după această evaluare. Iar legea creează confuzii la această etapă”, a declarat șeful interimar.
Ministrul Educației, Corina Fusu a declarat în cadrul unui briefing că la data de 23 septembrie se va anunța căror modificări urmează să fie supusă Legea Învățământului. 

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *