EconomieRăzboi

Noua tactică a Rusiei de bombardare a Ucrainei: Cât de eficientă este și la ce ne putem aștepta în viitor?

Joi, armata rusă a lansat din nou un baraj de atacuri cu rachete asupra Ucrainei. Dar de data aceasta, atacul nu a fost doar masiv, ci și multistratificat – a fost efectuat de mai multe tipuri diferite de rachete în același timp. Cum altfel s-ar putea schimba tactica de bombardare a teritoriului ucrainean de către forțele armate ruse?

Dintre cele opt tipuri de rachete care se aflau pe cerul ucrainean joi seara, trei dintre apărările aeriene ucrainene sunt acum incapabile să le doboare. Ne referim la Kh-47 “Dagger”, Kh-22 și S-300 modificate pentru a lovi ținte terestre.

De data aceasta, ca și în toamnă și iarnă, rușii au lovit sistemul energetic al Ucrainei și au încercat să distrugă apărarea aeriană ucraineană cu rachete antiradar, cum ar fi X-31P.

Cu toate acestea, o sursă BBC News Ukraine din cadrul guvernului ucrainean a avertizat cu câteva zile înainte de acest bombardament că podurile și liniile de cale ferată ar putea fi țintele unor noi bombardamente masive.

Având în vedere că înghețarea și cufundarea Ucrainei în întuneric, așa cum spera armata rusă, a eșuat în lunile de iarnă, ar fi logic să presupunem că aceasta ar putea trece de la instalațiile energetice la transporturi în primăvară. Se știe că armata rusă visează de mult timp să găsească o modalitate de a tăia rutele occidentale de aprovizionare cu arme.

Pe de altă parte, încercarea de a găsi raționalitate în acțiunile armatei ruse a rămas până acum un exercițiu ingrat.

“Dintr-un motiv oarecare, am crezut că încălzirea, sfârșitul sezonului de încălzire și inutilitatea evidentă a continuării strategiei “îngheață Ucraina” vor pune capăt “războiului rachetelor”. Se pare că nu este așa”, crede Pavlo Lakiychuk, expert în securitate la Centrul pentru Globalizare Strategy XXI din Ucraina.

El sugerează că acest lucru se poate datora inerției sau pur și simplu unei gândiri incoerente în rândul conducerii militare ruse.

“În acest război, rușii au dat dovadă de iraționalitate în acțiune peste tot”, a declarat Lakiychuk pentru BBC News Ucraina. – În consecință, încercarea de a prezice dacă inamicul va trece de la distrugerea infrastructurii energetice la infrastructura de transport nu are niciun sens.”

“Loviturile din vara și toamna anului trecut asupra infrastructurii de transport a Ucrainei au arătat eficiența scăzută a acestora. Totuși, când i-a oprit asta pe ruși?”. – adaugă Lakiychuk.

Din 20 aprilie 2022, armata rusă a efectuat aproximativ o duzină de lovituri cu rachete asupra podului ridicător din golful din apropierea estuarului Nistrului. Autoritățile locale au declarat că podul a fost grav avariat la momentul respectiv și nu a putut fi reparat. Deja în februarie 2023, rușii au atacat din nou podul – de data aceasta cu o dronă maritimă.

Rușilor le-a fost nevoie de șapte lovituri de rachetă pentru a avaria barajul vechi de 90 de ani al rezervorului Karachunovskoye de lângă Kryvyi Rih. Trupele rusești au încercat, de asemenea, să distrugă un pod în apropiere de Cherkasy în vară, dar atât legăturile rutiere, cât și cele feroviare care îl traversează au fost ulterior restabilite.

La rândul lor, a fost nevoie de multe săptămâni și de lovituri repetate ale sistemelor americane HIMARS pentru a face podul Antonov de lângă Kherson inutilizabil pentru forțele rusești.

“Este greu să lovești poduri. Rachetelor le lipsește precizia. Ele roade marginea, rupe în luntrașele, străpung pânza în zbor, iar detonarea are loc în râu”, a explicat editorialistul militar ucrainean Kirill Danilchenko în aprilie anul trecut.

“Țintirea precisă a unei rachete către o astfel de țintă este extrem de problematică. Să atingi un stâlp de pod și să îl distrugi cu rachete cu precizia pe care o are Federația Rusă, este pur și simplu o loterie”, a notat Danilchenko.

Într-un an de război la scară largă, Rusia nu a reușit, de asemenea, să distrugă traficul feroviar din Ucraina, deși a încercat să lovească substațiile de tracțiune electrică: reparatorii ucraineni lucrează rapid și folosesc locomotive diesel acolo unde există o nevoie critică.

Totuși, acest lucru nu înseamnă că armata rusă nu va lansa noi atacuri cu rachete asupra podurilor și căilor ferate, spune Pavel Lakiychuk. Mai ales că ei încearcă în mod constant să își îmbunătățească abordarea loviturilor, așa cum a arătat joi seara.

Tactici actualizate
“Să spui că tacticile de lovituri masive cu rachete și aviație s-au schimbat cumva fundamental, cred că este incorect: inamicul continuă să îmbunătățească tacticile de lovituri coordonate în timp și țintele combinate în mai multe direcții prin diferite mijloace de distrugere”, spune Lakiychuk.

Expertul amintește că rușii se pregăteau destul de vizibil pentru acest atac, după cum o demonstrează alertele aeriene frecvente datorate zborurilor de “antrenament” ale MiG-31K (purtătoarele rachetelor Kinnzhal) și alte activități ale aviației tactice și strategice rusești care nu au fost însoțite de lansări de rachete.

În acest context, putem menționa, de asemenea, baloane deasupra diferitelor regiuni ucrainene, al căror scop era de a dezvălui apărarea aeriană ucraineană.

“Faptul că au fost “agățate” diferite tipuri de rachete: X-31P, X-59, X-22 și “Daggers”, poate indica faptul că în acest fel inamicul complică munca pentru apărarea noastră aeriană. Aceste ținte au caracteristici diferite și modele de zbor diferite. Cu toate acestea, baza este în continuare aceeași X-101, X-555 de la bombardierele strategice și Kalibers de pe nave. Iar acestea devin într-adevăr, în mod obiectiv, din ce în ce mai puține în arsenalul inamicului”, adaugă Lakiychuk.

Dovada că Rusia și-ar fi epuizat stocurile de cel puțin anumite tipuri de rachete este citată ca fiind pauzele lungi – de la două săptămâni și mai mult – între bombardamentele masive asupra teritoriului ucrainean.

Pe de altă parte, afirmațiile potrivit cărora rușii și-ar fi epuizat stocul de rachete de croazieră datează din martie 2022.

“Pentru inamic, nu se pune cu adevărat problema limitelor stocurilor sau a volumelor de producție. Complexului militar-industrial rusesc i-ar lua între trei și șase luni pentru a produce șase KINZHAL-uri”, scrie analistul militar al Defense Express, Ivan Kirichevsky.

“Complexul militar-industrial rusesc poate menține în continuare o rată medie de producție de până la 40 de rachete Kh-101 și până la 20 de rachete Kalibr 3M-14 pe lună, deși nu fără nuanțe. De exemplu, potrivit unor rapoarte, Flota rusă a Mării Negre a primit într-o lună atât livrările din ianuarie, cât și cele din februarie, fiecare cu câte 20 de Kalibr”, adaugă el.

Așadar, forțele armate ruse sunt capabile să își refacă și își refac stocurile de rachete (cel puțin o parte din nomenclatură) imediat după fiecare lovitură masivă, deși nu prea rapid.

În plus, Iuriy Ignat, purtătorul de cuvânt al Comandamentului Forțelor Aeriene, a descris bombele de croazieră disponibile ale armatei ruse ca fiind o nouă amenințare la adresa Ucrainei.

“Aviația rusă lansează acum bombe de croazieră – bombe aeriene corpolente care au aripi și pot zbura zeci de kilometri. În acest fel, avioanele rusești nu trebuie să intre în zona de apărare aeriană ucraineană”, a declarat Ignat.

“Aceste bombe devin o nouă provocare pentru noi. Trebuie să angajăm sisteme de rachete antiaeriene cu rază lungă de acțiune și avioane de luptă moderne pentru a împiedica avioanele rusești să se apropie de granițele noastre”, a avertizat militarul.

“Noile tactici ale rușilor complică apărarea aeriană. Dar acele rachete pe care le putem lovi cu mijloacele pe care le avem, după cum vedeți, sunt lovite. Iar eficiența, chiar și cu un bombardament atât de masiv, este destul de mare: 34 de rachete de croazieră din 48 au fost doborâte, plus adăugați patru Shaheds”, a conchis Iuri Ignat.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *