Replica oficială a ministrului Şalaru la informaţiile furnizate de TIMPUL
Replica oficială a Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor al Republicii Moldova:
E nevoie de liberalizare în loc de speculaţie
Una dintre întrebările care macină publicul larg în această perioadă este: „Când va fi liberalizat spaţiul aerian al Moldovei şi când vor scădea preţurile biletelor avia în Republica Moldova?”. Dar ziarul Timpul, pe semne, este interesat de cu totul alte întrebări: „Cum să folosim orice motiv pentru a-l critica pe ministrul Anatol Şalaru?” Şi intră în joc cu speculaţii, învinuiri, acuzaţii, fapte şi fraze scoase din context.
Din păcate, în atenţia ziarului a ajuns corespondenţa Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor al Republicii Moldova cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii României. Redacţia s-a limitat doar la una dintre scrisori şi nu s-a adresat după consultanţă şi comentarii nici la partea moldovenească nici la cea română, autorul articolului „De ce nu au fost liberalizate zborurile între R. Moldova şi România?” acuzând Ministrul Şalaru de faptul că acesta nu a dorit liberalizarea relaţiilor în domeniul traficului aerian de pasageri între Moldova şi România. A doua zi pe site-ul ziarului a apărut o trimitere întârziată la comentariile ministerului, fapt care demonstrează că redacţia nu este interesată să facă lumină în această situaţie şi să prezinte cititorului o informaţie obiectivă.
Într-adevăr, în urma corespondenţelor şi a negocierilor între cele două ministere, ce au avut loc în prima jumătate a anului 2010, s-a subliniat necesitatea liberalizării pieţei aeriene a traficului de pasageri între RM şi România. Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor a susținut inițiativa Ministerului Transporturilor și Infrastructurii din România, fapt ce poate fi demonstrat prin intermediul corespondenței oficiale dintre cele două ministere.
Dar, aceasta este un proces de lungă durată, de aproximativ 2 -3 ani sau chiar mai mult, ce implică negocieri la nivel de Guverne şi modificări a tratatelor internaţionale şi mai ales ţine de competenţa Ministerului Afacerilor Externe, nu de cea a Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor. În acelaşi timp, Republica Moldova anunţase că intenţionează să adere la Spaţiul Aerian Comun al Uniunii Europene iar Prim-ministrul Republicii Moldova, Vlad Filat a expediat și un mesaj către Jose Manuel Barosso, președintele Comisiei Europene, prin care a menționat dorința Republicii Moldova de a adera la Spațiul Comun European de Aviație. De aceea, împreună cu colegii români s-a decis ca liberalizarea să aibă loc în cadrul implementării acordului respectiv dintre Uniunea Europeană şi Republica Moldova.
Şi acum despre cel mai important. Intrarea Moldovei în Spaţiul Aerian Comun al Uniunii Europene va permite realizarea a 3 sarcini foarte importante. Prima se referă la faptul că tarifele la călătoriile aeriene pot scădea semnificativ, întrucât orice companie aeriană va putea opera zboruri spre Republica Moldova, indiferent de acordurile dintre ţări. În al 2-lea rând, companiile aeriene moldoveneşti vor avea acces la transportul aerian pe teritoriul întregii Europe, ceea ce le va permite să se dezvolte la un alt nivel. Şi în final, după racordarea standardelor naţionale în domeniul aviaţiei la cele europene, traficul aerian va deveni mai calitativ şi sigur.
Dar pentru aceasta Guvernul Republicii Moldova trebuie să îndeplinească „tema pentru acasă” – să adopte, şi ce e cel mai important, să implementeze 66 de acte normative privind siguranţa traficului aerian, protecţia consumatorilor, protecţia lucrătorilor în industrie, etc. Potrivit ordinului semnat de Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Anatol Şalaru, Ministerul va prezenta, până în septembrie curent, planul de acţiuni pentru implementarea Acordului dintre Uniunea Europeană şi R. Moldova privind spaţiul aerian comun, precum şi informaţia cu referire la procedurile de aprobare şi realizare a Planului în cauză. Conform aprecierilor colegilor europeni, acest volum mare de lucru va lua aproximativ 2 ani.
Pe 27-28 iulie curent, la Chişinău a avut loc prima rundă de negocieri cu Uniunea Europeană privind aderarea Republicii Moldova la Spaţiul european comun de aviaţie. . De aderarea la Spaţiul comun de aviaţie al UE vor beneficia toate companiile aeriene din R. Moldova şi se vor deschide noi oportunităţi pentru dezvoltarea aeroporturilor din Chişinău, Bălţi, Mărculeşti şi Cahul. Toate acestea vor permite dezvoltarea serviciilor aeriene accesibile şi de calitate în Republica Moldova.
Timpul.md (A.T.)