Actualitate

Tehnologiile moderne pentru tineri, între necesitate și viciu

„Lumea virtuală a devenit un refugiu pentru noi”, consideră Andrei Carauș, elev la Liceul Teoretic „Spiru Haret” din Chișinău. El spune că telefonul mobil este extrem de util în situațiile de urgență și pentru nimic în lume nu ar renunța la el. „Stau foarte des în telefon: și acasă, și pe drum, chiar și în timpul orelor. Îmi place mai tare să mă joc în telefon, decât să ies afară cu prietenii”, afirmă Andrei. Realizând acest material, ne-am dat seama că tehnologiile informaționale au ajuns să ocupe un rol fundamental în viața unor oameni. E vorba, în special, de tineri, care devin dependenți de niște aparate.

„Cu ele plâng și, în același timp, râd”

De fapt, opiniile elevilor despre această nouă ocupație a timpurilor noastre diferă. Unii consideră că atașamentul tinerei generații față de gadget-uri devine un viciu din ce în ce mai pronunțat. Alții sunt de părere că tehnologiile moderne sunt într-adevăr importante în viața noastră de astăzi, dar numai într-o măsură anumită.

Veronica Pârțu, în vârstă de 12 ani, elevă la Liceul „Gheorghe Asachi” din Chișinău, spune că-i place să asculte muzică la telefon, să se joace în diferite jocuri interesante, precum și să discute pe rețelele de socializare. Cu toate astea, liceana poate înlocui aceste ocupații cu o carte bună.

„Părinții mă ceartă că stau des în telefon. Înțeleg că ei îmi vor binele și de aceea aleg să citesc cărți, decât să stau prea mult timp pe rețelele de socializare. În cărți mă regăsesc, cu ele plâng și, în același timp, râd. Cărțile îmi sunt prietenii cei mai buni”, recunoaște Veronica.
La rândul lor, părinții afirmă că le oferă copiilor cât mai puțin timp pentru calculator, încercând să-i ajute să nu devină dependenți de lumea virtuală. Cu acest scop, ei îi implică pe cei mici, după ore, în diferite activități: dansuri, sport, pictură, muzică sau cititul în aer liber.

„Orice lucru este bun, dacă e folosit cu măsură”

„Sunt mamă a trei copii și m-am străduit să-i educ și să le formez viața în așa mod, ca să nu se gândească nici un minut la internet. După orele extrașcolare, ei merg la dansuri, iar, când se întorc acasă, sunt atât de obosiți, încât își fac temele și nu le mai arde de nimic altceva”, afirmă Mariana Chihai. O altă mamă, Mihaela Cimpoi, are puțin altă părere: „Calculatorul, inclusiv sursele mass-media, este o metodă bună și mult mai ușoară pentru a învăța și a căuta unele informații. Timpul în care copiii stau în telefoane sau calculatoare depinde deja de modul în care părinții îi instruiesc. Pentru că orice lucru este bun, dacă e folosit cu măsură”.

De cealaltă parte, psihologii dau asigurări că dezvoltarea treptată a tehnologiilor îi face pe copii mai neiscusiţi. Pentru că, din cauza comportamentului obsesiv în raport cu lumea virtuală, elevii au început să îşi piardă abilităţile cognitive și devin mult mai agresivi, dacă le este interzis accesul la internet. În acest mod, efortul intelectual a fost preluat în mare măsură de niște aparate.

Psihologul Liliana Chisari susține că părinții trebuie să fie foarte stricți în această privință, deoarece tehnologiile dezvoltă agresivitatea și isteria. „Mai mult, copilul se izolează și astfel se poate produce o ruptură între el și părinți. Pentru a preveni acest pericol, este necesară reajustarea comunicării pozitive cu cei mici și dozarea timpului în care copilului i se permite să stea la telefon sau calculator”, se dă cu părerea Liliana Chisari.

„Cartea nu poate să dispară, pentru că e un dar al Celui de Sus”

Chiar dacă lumea informației reprezintă un pas spre dezvoltare, aceasta nu trebuie privită doar din perspectivă pozitivă, mai atenționează psihologul. „Dacă privim cealaltă parte a monedei, copilul trebuie învățat să dirijeze tehnologiile moderne, dar e nevoie ca părintele să fie implicat în educația pozitivă a copilului și să combine tehnologia modernă cu alte metode creative, cum ar fi cărțile, de exemplu. Fiind ajutat de familie să se implice în viața reală, fără a cădea sub masca virtualului, copilul va folosi corect timpul, calculatorul și telefonul”, opinează specialistul.

Scriitorul Nicolae Dabija, autorul romanului „Temă pentru acasă”, consideră că internetul nu a reușit să scoată din circuit cărțile, care încă sunt căutate prin librării și biblioteci, chiar dacă lumea virtuală se dezvoltă cu pași rapizi. „O domnișoară mi-a mărturisit nu demult: „Noi suntem generația care visăm pe Google, râdem pe Facebook, ne dăm întâlnire pe Messenger și ne scriem mesajele pe SMS-uri”, iar viitorul, mi-a spus ea, sigură de sine, va aparține oamenilor care nu vor mai citi cărți. Am contrazis-o. Lumea de azi, mai ales tinerii, citesc enorm. Romanul „Temă pentru acasă”, arată un sondaj al bibliotecarilor, a fost împrumutat în biblioteci de circa un milion de cititori. Tot mai mulți tineri se desprind de calculator, pentru a ține o carte în mână. În ultimul timp, aud tot mai des, mai ales din partea oamenilor, care nu au în casa lor nicio carte, că pe viitor cartea propriu-zisă va fi înlocuită de cartea virtuală. Totuși, cartea palpabilă cred că nu va dispărea decât odată cu omul, chiar și dacă acesta va uita să citească. Cartea nu poate să dispară, pentru că e un dar al Celui de Sus”, spune prozatorul.

Potrivit unui studiu sociologic, realizat de Institutul de Marketing și Sondaje (IMAS), majoritatea tinerilor navighează pe internet mai bine de cinci ore pe zi. Acest timp este dedicat în mare parte jocurilor virtuale sau rețelelor de socializare. De asemenea, sondajul arată că timpul alocat utilizării internetului diferă în funcţie de caracteristicile socio-demografice ale respondenţilor.

Un articol de: Violeta Dolgheri,
stagiară

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *