Transnistria: Chișinăul aruncă la gunoi protocolul lui Filat
Unii reprezentanți ai regiunii au amenințat că vor răspunde cu „măsuri aspre”, dând de înțeles că vor bloca tranzitul de marfare prin segmentul transnistrean. Șeful CFM, Iurie Topală, nu se lasă intimidat și susține că partenerii ucraineni nu fac decât să respecte legea.
Săptămâna trecută, la stațiile de cale ferată Cuciurgan-export și Slobodka-export, Ucraina a blocat 24 de vagoane de produse petroliere destinate pentru benzinăriile companiei „Sheriff”, cel mai mare comerciant de carburanți din regiunea transnistreană. Cisternele au fost returnate la rafinăria din Belarus, unde staționau alte 39 de vagoane cu aceeași destinație. Vameșii ucraineni au invocat o decizie a Guvernului R. Moldova din 2002, potrivit căreia, importul de carburanți este permis doar prin stațiile Ocnița, Ungheni și Giurgiulești. Postul de televiziune TSV, subordonat holdingului, anunța pe 18 iulie că rezervele rămase vor fi suficiente doar pentru cel mult zece zile. Șeful așa-numitului guvern de la Tiraspol, Pavel Procudin, a dat indicații ca să fie luate măsuri de ordin vamal, tarifar și netarifar față de garniturile ucrainene și moldovenești care traversează regiunea. „În ultimul timp împotriva noastră se duce un război economic. Guvernul nu are de gând să rămână pasiv. Noi, după unele consultări, am ajuns la concluzia că trebuie să acționăm dur și imediat”, a declarat Procudin pentru televiziunea locală.
„Moldovenii vor trebui să-și evacueze vameșii”
Demnitarii de la Tiraspol acuză Chișinăul de încălcarea protocolului privind „reluarea completă a serviciilor de transport feroviar de mărfuri pe teritoriul Transnistriei” din martie 2012 semnat între așa-numitul președinte al republicii moldovenești nistrene Evgheni Șevciuk și ex-premierul Vlad Filat. Documentul a fost ulterior prelungit consecutiv de ex-premierii Iurie Leancă (2014) și Chiril Gaburici (2015), urmând ca marfarele să circule în Transnistria, conform protocolului, până la 31 decembrie 2016. La cererea Tiraspolului, pe 22 iulie, s-a reunit de urgență, la sediul Misiunii OSCE din Chișinău, grupul de lucru pentru căile ferate, împreună cu reprezentanții vămii moldovenești și a celei transnistrene. Potrivit postului Radio Europa Liberă, reprezentanții Chișinăului au declarat că Moldova ar fi în imposibilitate să îndeplinească protocolul din 2012, întrucât acesta nu este un document internațional ce reglementează relațiile cu Ucraina. Oficiali moldoveni au sugerat că importatorii de produse petroliere din stânga Nistrului vor trebui să se înregistreze la Chișinău și să obțină licențe, iar schemele tehnologice pentru tranzitul feroviar prin regiunea transnistreană vor trebui aduse în concordanță cu standardele internaționale.
Reprezentanții autorităților de la Tiraspol au indicat pașii pe care îi vor face dacă problema căilor ferate nu va fi rezolvată. „Până la sfârșitul anului, toți trebuie să hotărâm care va fi înțelegerea privind căile ferate, cum va funcționa. În caz contrar, colegii moldoveni trebuie să elaboreze un plan de evacuare a reprezentanților serviciului vamal de pe teritoriul Transnistriei”, a declarat așa-numitul ministru interimar al afacerilor externe Vitalii Ignatiev. Predecesorul său Vladimir Iastrebciak adaugă: „În anul 2006, prin Transnistria trecea un volum considerabil de tranzit ucrainean. Atunci când au fost atinse interesele vitale ale Ucrainei, Chișinăul a devenit mai receptiv, astfel încât în septembrie 2006 au fost găsite soluții pentru transportul feroviar. Atâta timp cât Ucraina nu are legături feroviare directe către unele porturi de pe Marea Neagră, atunci cred că în curând ucrainenii vor trebui să revină la o atitudine adecvată”.
„Ei nu pot bloca nimic”
Luni, după ședința platformei parlamentare de consultare și control parlamentar pentru realizarea politicii de reintegrare a Republicii Moldova, ministrul pentru Reintegrare, Gheorghe Bălan, a menționat că în cazul dat e vorba doar de funcționarea normală a căilor ferate și respectarea angajamentelor internaționale asumate de statele semnate. „Într-adevăr, există anumite probleme cu aprovizionarea cu produsele petroliere, dar să nu uităm că o parte din aceste produse sunt transportate în regiunea transnistreană din România, prin teritoriul controlat de autoritățile moldovenești. Acest lucru de import-export a avut loc și în perioada anilor precedenți, inclusiv în perioada anului în curs. De asemenea, o parte din producția petrolieră este introdusă prin punctele vamale controlate de autoritățile moldovenești de la Otaci-Mogilev-Podolsk, respectiv unele situații critice pe acest subiect nu există”, a declarat prim-viceprim ministrul.
La rândul lui, șeful Căilor Ferate din Republica Moldova, Iurie Topală, a precizat că autoritățile ucrainene nu fac altceva decât să acționeze legal. „Ceea ce este legat de vagoane, așa sunt acordurile dintre Rusia, Ucraina și Republica Moldova, că toate vagoanele care vin în Republica Moldova trebuie să fie coordonate cu Calea Ferată din Moldova. Așa este acordul semnat… Până acum ei activau ilegal. Primeau marfa direct, fără să vină cu actele la punctul vamal Tighina. Ei ne pun să dăm o scrisoare la autoritatea ucraineană… ca să încalc și eu legea, să încalce legea și Ucraina… Faptul că până acuma Ucraina a încălcat legea, a încălcat acordul dintre noi și le da direct vagoanele asta-i una, dar eu nu pot să vin cu propunerea: hai, încălcați mai departe. Ei acum au intrat în cadrul legal și nu pot să intervin chiar cu nimic, și noi nu am făcut nimic, noi Republica Moldova. Pur și simplu, Ucraina a intrat în cadrul legal, așa cum spun acordurile. Pagubele sunt de sute de milioane de lei, sau zeci de milioane de dolari”, a declarat șeful CFM pentru Europa Liberă. Întrebat cum va acționa în cazul în care transnistrenii vor bloca tranzitul de marfare, el a spus că nu va ceda șantajelor. „Ei nu pot bloca nimic. Dacă o să ne șantajeze, eu o să fiu obligat să închid stațiile din Cuciurgan și Slobozia și o să intre prin nordul Moldovei, pe la Ocnița. Clar că este mai departe, o să fie mai greu, dar avem alternativă”, a declarat Topală. Precizăm că prin segmentul transnistrean se efectuează două tipuri de tranzit: 1) tranzitul propriu-zis, când garniturile de tren vin din țările CSI spre Uniunea Europeană, cel mai des fiind vorba de portul Galați; 2) așa-numitul tranzit, adică importul de produse pe malul drept al Nistrului. Cel mai des, trenurile cu destinația europeană transportă minereu din fier, cărbune și gaz lichefiat, iar în Moldova se importă materiale de construcții. Dacă e vorba de produse supuse accizelor (motorină, spirt etc.), se aplică alt regim de control. Potrivit datelor CFM, în ultimele 20 de zile, prin segmentul transnistrean au tranzitat în medie 87 de vagoane/zi spre UE, și 13 vagoane/zi spre R. Moldova. Cât privește intenția autorităților transnistrene de a lua măsuri de ordin tarifar, surse din CFM ne-au declarat că „de la începutul anului curent, tarifele de „tranzit” percepute de transnistreni au fost modificate de vreo cinci ori, acest lucru creând bătăi de cap administrației CFM, deoarece nu poate oferi prețuri stabile agenților economici”.
Potrivit comitetului vamal din Transnistria, în perioada 18-24, în republica moldovenească nistreană au fost importate 770 tone de combustibil de către patru agenți economici. O bună parte din importuri s-au efectuat cu mijloace de transport rutier, care au tranzitat teritoriul Moldovei. În lunile iunie-iulie, în Transnistria au fost importate 8 mii de tone de combustibil, ceea ce constituie jumătate din livrările de produse petroliere din aceeași perioadă a anului 2015.