Actualitate

Transportul public în orașele europene. Studenți și pensionari (III)

În Chișinău, un abonament obișnuit în transportul public costă 180 lei. Beneficiarii de pensii pentru limita de vârstă, ale căror venituri lunare nu depășesc suma de 1450 lei, pot să cumpere abonamente de 70 lei. Începând cu luna septembrie, studenții, la fel, pot călători în baza acelorași abonamente pe care pot să le obțină de la Senatul universității. Reducerile în schimb nu se aplică la bilete.

Ofertele transportatorilor pentru pensionari

Studiile demografice arată că numărul persoanelor cu vârsta de peste 60 de ani va crește considerabil în Europa. De aceea, companiile de transport public sunt interesate să-i încurajeze pe pensionari să renunțe la mașinile personale și să călătorească cu autobuzul sau tramvaiul.

Autoritatea Europeană a Transportului Metropolitan (EMTA) precizează că principalele orașe europene oferă reduceri pentru anumite categorii de călători, inclusiv pensionari. Tarifele locale diferă de la un oraș la altul, dar în general valoarea reducerilor se ridică la 70% și 100% din prețul normal. În orașul polonez Bydgoszcz, de exemplu, pensionarii (femei-55 ani, bărbați-60 ani) beneficiază de reduceri de 50% la bilete și abonamente. În Oslo (Norvegia), la fel, pensionarii (67+ ani) plătesc jumătate de preț la bilete. În Viena (Austria) persoanele ce au atins vârsta pensionării (femei – 60 ani, bărbați – 65 ani) pot să cumpere un bilet de 2 euro valabil pentru două călătorii, în condițiile în care un bilet normal de tramvai și autobuz costă 2,2 euro.

Facilitățile sunt stabilite de autoritățile locale sau centrale, iar transportatorii primesc compensații parțiale, cum se întâmplă în Ungaria sau Polonia. În schimb, în principalele orașe din Marea Britanie (cu excepția Londrei), reducerile pentru pensionari sunt obligatorii, iar transportatorii nu au decât să-și acopere cheltuielile singuri. În Paris, pensionarii plătesc prețul normal și doar cei care au venituri mici beneficiază de reduceri sau de abonamente gratuite oferite de administrațiile locale.

Studenții, privilegiați până la 26 de ani

Dacă locuiți într-un centru universitar și sunteți student, atunci aveți șanse mari să călătoriți gratuit în transportul local. Universitatea Bayreuth din Germania, de exemplu, oferă studenților o legitimație, numită Campus Card care, odată ce este arătată șoferului, îl scutește pe deținător să plătească biletul. În Polonia, studenții pot să cumpere bilete cu 50% reducere în transportul orășenesc și 30% reducere pentru călătorii prin țară. Studenții primesc un card biometric pe care pot să încarce o anumită sumă de bani la orice chioșc de ziare pentru plata abonamentului. Precizăm că reducerile se oferă studenților până la vârsta de 26 de ani. Lituania oferă și mai mari facilități. Reducerea la transportul public se ridică până la 80%, iar călătoriile cu trenul și autobuzele interurbane sunt cu 50% și, respectiv, 30% mai ieftine. Studenții din Cehia au și ei dreptul la reduceri în transport public, dar numai în zonele unde învață. În Franța, reducerile sunt valabile, la fel, până când studenții împlinesc 26 de ani și se ridică la 50% din preț. Sistemul transportului din Londra oferă 30% reduceri la bilete pentru studenți. Cel mai curios e în Olanda: studenții eminenți sunt scutiți de plată în transport.

În țara vecină, Ucraina, studenții beneficiază de o reducere sigură: 50% pentru călătorii cu trenul. Când vine vorba de facilități în transportul orășenesc, situația se complică și devine imprevizibilă. Ca să obțină reduceri la călătoria cu metroul în Kiev sau Harkov, un student trebuie să apeleze la organizațiile studențești. În Lvov e mai simplu: studenții au dreptul să călătorească mai ieftin dacă își prezintă legitimația. În schimb, în Rovno, reducerea de 50% din costul călătoriei a fost păstrată doar pentru copii și familii cu venituri mici.

Facilitățile oferite în transportul public sporesc mobilitatea studenților și persoanelor în vârstă. Calitatea transportului însă depinde de investiții constante. Principalele surse de venit sunt vânzarea biletelor și abonamentelor și compensațiile oferite de autoritățile locale, care se confruntă permanent de insuficiență bugetară. De aceea, transportatorii elaborează diverse mecanisme de plată care să satisfacă atât pasagerii, dar și să acopere cheltuielile.

Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmărește TIMPUL pe Google News și Telegram!


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *