Surprize, surprize la Chişinău…
Mult mai devreme decât s-ar fi aşteptat oricine, s-a declanşat o modificare a sistemului comunicatorilor publici. În România această modificare a aruncat în aer sistemul clasic al mass-media. În R. Moldova încă poate fi evitat un astfel de rezultat. Din ce am văzut până acum, cel mai important capital al oricărui comunicator e constituit de încrederea publicului – în momentul în care dispare această încredere, dispare şi comunicatorul (indiferent dacă este politician, ziarist, scriitor sau actor). Şocul internetului a nimicit mai mulţi comunicatori publici din România – atât instituţii, cât şi persoane. Alţii s-au ridicat în locul lor – pentru că există o nevoie publică de informaţii care trebuie satisfăcută. Doar că efectul negativ a fost tabloidizarea continuă a presei româneşti.
Şi la Chişinău există un astfel de pericol, dar care încă poate fi evitat. Proba de foc a comunicatorilor publici din Chişinău se va desfăşura pe parcursul următoarei campanii electorale pentru alegerile locale. Campania a demarat deja în forţă. Unii concurenţi au ales un ritm agresiv şi susţinut în încercarea de a parcurge cât mai repede o distanţă cât mai mare pentru a obţine un avantaj confortabil. Aici urmează să vedem cât suflu au în această cursă şi dacă vor putea menţine ritmul. Alţi concurenţi au rolul de „iepuri”, ştiind că nu au şanse reale îşi doresc mai mult să rupă ritmul cursei. Alţi candidaţi îşi menţin ritmul propriu, preferând să îşi conserve forţele pentru un moment cât mai bine ales al atacului. Însă toată lumea, de la politicieni la ziarişti şi alegători, va trebui să ţină seama din ce în ce mai mult de forţa internetului care este omniprezent la Chişinău şi tot mai prezent în satele din republică. Este extrem de posibil ca victoria să fie hotărâtă în favoarea candidatului care va reuşi să coaguleze o comunitate internautică raţională şi coerentă. Şi nu vorbesc aici de fenomenul „postacilor de partid”, angajaţi special pentru a răspândi mesajele oficiale ale partidului. Aceştia reprezintă o oaste de strânsură care mai mult bruiază comunicarea publică prin agresivitate şi monotonia mesajelor. Victoria va fi dată de mesajul care va reuşi să convingă, nu de repetarea unor sloganuri. Este la fel ca în luptele electorale clasice, doar că internetul va face confruntarea mai dinamică.